De maximale diepgang (de diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt) bedraagt 8,8 meter.
Cruiseschepen zijn ook heel zwaar, maar blijven toch drijven omdat deze schepen vol met lucht zitten. Als er ergens lucht in zit, blijft het drijven. Het drijfvermogen noemen we de Wet van Archimedes.
Tegenwoordig komt zeeziekte veel minder voor dan vroeger. Op moderne cruiseschepen is de kans op zeeziekte zeer klein. Hier vindt u meer informatie over zeeziekte en het voorkomen ervan. Het risico om zeeziek te worden wordt door een aantal factoren geminimaliseerd.
De kans dat een schip zinkt is klein.
The New York Times stelt echter dat er maar 16 cruiseschepen zijn gezonken tussen 1980 en 2012. Een van de grootste ongelukken in de recente geschiedenis was het zinken van de Costa Concordia in 2012.
Dieselmotoren verbranden bunkerolie in grote hoeveelheden. De Queen Elizabeth 2, bijvoorbeeld, verbruikt dagelijks 380 ton brandstof, op volle snelheid. Het brandstofverbruik in rust wordt geschat op ongeveer 700 liter per uur. De olietank bevat genoeg brandstof voor zo'n 12 dagen varen.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
De maximale diepgang (de diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt) bedraagt 8,8 meter.
Kapseizen is het omslaan van een boot. Meestal is dit het gevolg van het verschuiven van zware lading in het schip, waardoor het schip slagzij maakt en uiteindelijk kan omdraaien. Ook golven opgewekt door andere schepen of de wind kunnen leiden tot kapseizen van het schip.
Een schip met ruimte voor 2.000 tot 3.000 passagiers kost gemiddeld $ 555 miljoen. Als het cruiseschip 3.000 tot 4.000 passagiers wil huisvesten, kost het ongeveer $ 734 miljoen. Een schip met een capaciteit van 4.000 tot 5.000 passagiers kost de cruiselijn $ 937 miljoen.
Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk. De schroef weegt 92 ton met een diameter van ruim 9 meter.
Fooien zijn in de meeste gevallen niet in de reissom inbegrepen maar zijn wel verplicht. Reken in dat geval op een bedrag van ca. 6 tot 10 euro per dag per persoon. Dit bedrag wordt automatisch op uw scheepsrekening bijgeschreven.
Het evenwichtsorgaan registreert dat de boot op en neer deint, maar je ogen nemen iets anders waar. Hierdoor raken je hersenen als het ware in de war. De verschijnselen die bij zeeziekte horen zijn onder andere apathie, duizeligheid, hoofdpijn, bleek worden, overmatig transpireren, misselijkheid en braken.
Bijkomende extra kosten bij een cruisereis zijn vaak in de vorm van een verplichte fooi aan boord, een optioneel drankenpakket en een noodzakelijk vliegticket. Voor cruises in bijvoorbeeld Azië of de Caribbean moet je ook nog een verplichte hotelovernachting boeken in de stad van de vertrekhaven.
Cruiseschepen varen op zware stookolie, die overblijft bij de productie van benzine en diesel en die erg goedkoop is. Bij de verbranding komt kooldioxide vrij, maar ook zwavel, stikstof en fijnstof.
Symphony of the Seas Cruises
Met een lengte van 362 meter en een breedte van 47 meter is de Symphony of the Seas van Royal Caribbean het grootste cruiseschip ter wereld. Zij brengt u naar de indrukwekkende bestemmingen aan de Middellandse Zee en het Caribisch gebied.
In de periode 2010 tot 2019 zijn er wereldwijd 39 bulkcarriers verloren gegaan, waarbij 173 zeevarenden het leven hebben verloren. Dat blijkt uit het Bulk Carrier Casualty Report 2019 van brancheorganisatie Intercargo.
Wat is inbegrepen bij mijn cruise? In de meeste gevallen is het ontbijt, lunch en diner in de buffet- en hoofdrestaurants inbegrepen. Daarnaast kun je vaak koffie, thee en frisdranken halen tijdens de openingstijden van deze restaurants. Daarbij zijn diverse activiteiten, entertainment en de havengelden inbegrepen.
De rederij Royal Caribbean heeft de Oasis of the Seas te water gelaten. Het gaat om het duurste cruiseschip dat ooit is gemaakt. Het schip heeft 1,4miljard dollar gekost - net geen miljard euro - gekost en er is vijf jaar aan gewerkt.
Het Disney Dream cruiseschip heeft het allemaal en nog veel meer! Je zult je hier niet snel vervelen tijdens een vakantie. De Disney Dream heeft daarom ook al meerdere awards gewonnen als beste cruiseschip ter wereld.
Een boot zinkt natuurlijk niet zomaar. In Nederland zijn er steeds meer oude pleziervaartuigen. Deze worden niet meer gebruikt en blijven dagen, maanden of zelfs jaren liggen aan de waterkant. Natuurlijk hartstikke zonde, want deze bootjes kunnen in de meeste gevallen een tweede leven krijgen.
Tijdens de winterperiode kan het slecht weer worden. Denk bijvoorbeeld aan de harde wind die komt opzetten. De boot kan in theorie omvallen door de wind. Daarom moet je hier flink rekening mee houden wanneer je de boot stalt op de wal.
De Polyvalk kan men huren voor een hele dag of dagdeel. De zeilboot staat bekend om de eenvoud waarmee gezeild kan worden en omslaan is eigenlijk niet mogelijk.
Offshore constructieschepen. Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
Symphony of the Seas
De 17 dekken zorgen voor een tonnenmaat van 228.081 gt. Het schip werd, net als nummer 1, gebouwd op de Chantiers de l'Atlantique scheepswerf in Saint Nazaire, Frankrijk. De bouw duurde twee jaar en kostte 1,2 miljard euro. Het schip werd in 2017 gedoopt in Miami.
Een ander nadeel is dat de schepen zo'n 20 tot 25 jaar meegaan. Voor de uitbaters van de cruiseschepen goed nieuws, want zij kunnen lang van de schepen gebruik maken.