Is 15 meter diep (onder NAP) tot aan de Mercuriushaven en 11 meter diep (onder NAP) tot aan de Passenger Terminal Amsterdam. Loopt vanaf de sluizen in IJmuiden tot aan de Coenhaven.
Het IJ is een rivier, voorheen een zeearm, in Noord-Holland. Het eigenlijke IJ of Binnen-IJ scheidt de Amsterdamse binnenstad van Amsterdam-Noord, en was oorspronkelijk een uitloper van de Zuiderzee. De naam IJ is verwant aan het (West-)Friese Ae, Ee of Die. Dit betekent 'water'.
Tussen Amsterdam Centraal Station en de Buiksloterweg is het IJ ongeveer 300 meter breed.
Het IJ loopt in Noord-Holland van het Markermeer/IJmeer door Amsterdam naar het Noordzeekanaal. Het Buiten-IJ ligt ten oosten van de Oranjesluizen, het Afgesloten IJ ten westen.
In 1863 was er aan alle kanten voldoende draagvlak en zou Amsterdam een nieuwe zeeverbinding krijgen. Samen met koning Willem III brachten Amsterdamse kooplieden het benodigde kapitaal bijeen en tussen 1865 en 1876 werd het Noordzeekanaal gegraven.
Gelukkig is er in Amsterdam water genoeg! Niet alleen in de grachten, maar ook in het IJ. Daar is het water aan de oppervlakte zoet en het diepste water zout. Er leven wel 70 soorten vissen in het IJ.
Het Noordzeekanaal heeft brak water, een mengsel van zout zeewater en zoet water uit het Amsterdam-Rijnkanaal, IJsselmeer en het IJ.
Het water tussen het Stationseiland en de Prins Hendrikkade heet Open Havenfront. Op het Stationseiland werd tussen 1880 en 1889 het door Pierre Cuypers ontworpen Centraal Station gebouwd.
Het kanaal, grotendeels met de hand gegraven waar 'Holland op z'n smalst' is, vormt een ruim 26,5 km lange verbinding tussen Noordzee en IJsselmeer en is van grote betekenis, niet alleen voor Amsterdam als havenstad, maar ook voor de Zaans….
Middeleeuwen: i → ii → ij
Om in de schrijftaal duidelijker aan te geven dat deze i lang moest worden uitgesproken, verdubbelde men hem: priise, sc(h)iint ('schijnt'). Later kreeg de tweede i een haaltje (j). Dat deed men ook omdat er in de Middeleeuwen vaak geen punt op de i werd gezet en ii soms verward werd met de u.
“ Naast haring zwemt er in het IJ volop bot, schol, zeebaars, zeeforel en kabeljauw. In de zoete delen van het IJ en in de grachten zwemmen onder meer allerlei soorten witvis, karper, snoek, snoekbaars en paling. Er zitten zelfs forse rivierkreeften.
In het Noordzeekanaal ving ik tot nu toe aan de hengel 21 vissoorten : baars, snoekbaars, snoek, paling, brasem, blankvoorn, rietvoorn, pos, zeedonderpad, bot, tong, schar, spiering, haring, puitaal, 5-dradige meun steenbolk, wijting, harder, zeebaars en gul , dus dat is wel een visstek met verrassingen !
1 1/2 tot 2 uur. Na 1 uur is het schip in de buurt van pont Buitenhuizen, dat is nogeen stukje voor Beverwijk, c.q. de Velsertunnel.
Het Amsterdam-Rijnkanaal is een van de drukst bevaren kanalen ter wereld. In 1931 is besloten dat er een nieuw kanaal moest komen ter vervanging van het te kleine Merwedekanaal tussen Amsterdam en Gorinchem. Dit werd het Amsterdam-Rijnkanaal.
'In het IJ bevat één liter water ongeveer vijfduizend milligram zout. Langs de kust bij Bloemendaal meet je ongeveer zeventienduizend milligram.
In brak water leven vele kleine organismen als mosdiertjes, brakwaterpoliep, roeipootkreeftjes, brakwatervlokreeften, muggenlarven, zeeduizendpoot, kokerjuffers, aasgarnaal, brakwatergarnaal, vorksprietgarnaal, oprolpissebed, brakwaterpissebed, bootsmannetjes, waterkevers, schelpen en vele slakjes.
De Amstel is een rivier die vanuit het zuiden Amsterdam instroomt. De Amstel voert water uit de polders ten zuiden van Amsterdam af. De riviertjes de Bullewijk, de Kromme Mijdrecht en de Oude Waver komen ook uit in de Amstel. Vanuit de Amstel stroomt het water via de Amsterdamse grachten naar het IJ.
Aten: “Het IJ was een zee, en kon dus gevaarlijk zijn, omdat het ter hoogte van Amsterdam in open verbinding met de Zuiderzee stond. Zeeschepen konden van de Noordzee via de Zuiderzee het IJ opvaren en zo Amsterdam bereiken.”
Het Noordzeekanaal nu
Is 15 meter diep (onder NAP) tot aan de Mercuriushaven en 11 meter diep (onder NAP) tot aan de Passenger Terminal Amsterdam. Loopt vanaf de sluizen in IJmuiden tot aan de Coenhaven. Daar begint het IJ, dat doorloopt tot aan de Oranjesluizen in Amsterdam.
Kanalen werden met de hand gegraven. De opgegraven grond werd door middel van kruiwagens en karretjes afgevoerd. Men hoopte nog flink te kunnen verdienen aan de verkoop van zwerfkeien bij het afgraven van het Oranjekanaal, maar doordat het vervoeren van de keien veel meer geld kostte dan verwacht, viel dit bar tegen.
Noordzeekanaal met de hand gegraven.
Het kanaal had een lengte van 80 kilometer. Het was 40 meter breed aan de waterspiegel en had een diepte van 6 tot 7 meter over een bodembreedte van bijna 10 meter. Het was destijds het breedste en diepste kanaal ter wereld. Het kanaal heeft zo'n 11 miljoen gulden gekost en de aanleg duurde ongeveer vijf jaar.