Een belangrijk aspect van het creëren van veiligheid in een groep is de mate waarin men open is in de communicatie. Wanneer groepsleden uitspreken wat voor hen belangrijk, is zal de groep meer openheid vertonen. Daarbij helpt het als men spreekt vanuit de 'ik-vorm' en zijn of haar gevoelens tot uitdrukking brengt.
Zo kan het gaan om de onderstaande regels1: 1 Vertel vanuit je eigen perspectief of eigen ervaring. 2 Laat de ander zijn/haar verhaal vertellen. 3 Wees écht nieuwsgierig naar de ervaringen, gedachten en gevoelens van anderen. Probeer je open te stellen en tot je door laten dringen wat de ander zegt.
Wat is een goede werksfeer? Een positieve werksfeer herken je aan de volgende gedragsaspecten: Teamleden voelen zich voldoende veilig binnen jouw afdeling. Er is vertrouwen binnen jouw team zowel in jou als leidinggevende maar ook is er onderling vertrouwen tussen de teamleden.
Als je als kind weet dat iemand je oppakt als je pijn hebt, je in bed legt als je moe bent, je opvangt als je bang of geschrokken bent en reageert op wat je ziet en zegt, dan voel je je veilig. Op die manier kun je je ook veilig hechten. Je leert dat als je je behoeften uit, daar een adequate respons op komt.
Een veilig pedagogisch klimaat is een voorwaarde om goed te kunnen leren. Het zorgt ervoor dat leerlingen zich prettig en veilig voelen op school en in de klas. Dit is bevorderlijk voor het leren en de motivatie van leerlingen, en is vooral voor jongens van belang.
Veiligheid ontstaat als teamleden elkaar beter leren kennen, als ze weten waar hun collega's mee bezig zijn, kortom als er een kans is een band op te bouwen. Het gevoel dat je op elkaar kunt bouwen is cruciaal voor een veilig werkklimaat.
Er zijn drie basisbehoeften die gezien worden als voorwaarden voor het vormgeven van het eigen leren. Met andere woorden: pas als deze drie behoeften vervuld worden, is de leerling in staat om actief mee te denken in zijn eigen leerproces. Deze drie behoeften zijn autonomie, relatie en competentie.
Veiligheid verwijst naar verschillende aspecten: de aanwezigheid van regelmaat en stabiliteit zoals overzicht, structuur, continuïteit en voorspelbaarheid; de lichamelijke en emotionele zorg voor de jeugdige. Hierbij gaat het om basale verzorging, acceptatie en bescherming.
Bied kinderen genoeg uitdaging en ruimte om te spelen, binnen veilige randvoorwaarden. Leer kinderen omgaan met kleine risico's. Bespreek bijvoorbeeld gedragsregels en maak afspraken bij spelen in meer risicovolle situaties. Maak daarbij voor ieder kind (ongeacht leeftijd) de inschatting of het hier aan toe is of niet.
Veilig opgroeien gaat behalve over de fysieke veiligheid van je kind ook om de relatie met jou als ouder. En om de manier waarop je in je gezin met elkaar omgaat. Om een veilig gevóel en het vertrouwen dat je kind op jou kan bouwen en steun bij je vindt.
Kinderen hebben het recht op veiligheid. Dat betekent dat elk kind in een veilige omgeving moeten kunnen opgroeien. Een leven met liefde en aandacht – zonder geweld – is belangrijk voor een kind om zich te ontwikkelen. Toch zijn er in Nederland jaarlijks bijna 120.000 kinderen slachtoffer van kindermishandeling.
Een werkomgeving waarin uw werknemers respectvol met elkaar omgaan, zichzelf kunnen zijn en fouten mogen maken. En ook een omgeving waar geen plaats is voor grensoverschrijdend gedrag, zoals discriminatie, seksuele intimidatie, agressie of pesten.
Een werkplek waar veilig en comfortabel gewerkt kan worden, zorgt voor minder stress onder je werknemers. Dat leidt uiteindelijk weer tot een betere werksfeer en minder ziekteverzuim. Een veilige werkplek zorgt voor meer motivatie en productie van werknemers.
Psychologische veiligheid betekent net dat medewerkers goed kunnen inschatten wat hun input bijbrengt in een team en welke reacties ze kunnen verwachten. Een psychologisch veilige omgeving is er een met meer zekerheid over hoe interacties zullen verlopen, of het nu gaat om positieve of eerder negatieve interacties.
Integendeel, psychologische veiligheid betekent juist dat mensen eerlijker naar elkaar toe zijn, dat ze elkaar eerder en makkelijker aanspreken, dat de communicatie energieker en de samenwerking intensiever wordt.
Een positief leefklimaat biedt activiteiten gericht op persoonlijke groei, met ruimte voor individuele keuzes, waarbij mensen in staat worden gesteld zich te bewegen, zowel fysiek als mentaal. De houding van de medewerkers is ondersteunend, optimistisch, actief en gericht op samenwerking.
Relatie, autonomie en competentie als de drie psychologische basisbehoeften om ontwikkeling en motivatie te kunnen waarborgen.
Goed contact tussen leraar en leerlingen en positieve relaties tussen leerlingen onderling zijn kenmerken van een goed pedagogisch klimaat. Duidelijke regels en structuur dragen hieraan bij, vooral door ze op een vriendelijke manier te hanteren. Star met regels omgaan kan een positief klimaat juist ondermijnen.
Wanneer je nog middenin het geweld zit en je je zorgen maakt om je veiligheid, wacht dan niet langer en zoek meteen hulp. In geval van nood bel je met de politie, via telefoonnummer 112. Per jaar hebben er ongeveer 119.000 kinderen te maken met kindermishandeling en geweld thuis.
Het allerbelangrijkste is dat je je veilig en geborgen voelt met jezelf en de mensen om je heen. Dat je je veilig voelt om jezelf te zijn en niet bang hoeft te zijn of het gevoel hebt, dat je je anders moet voordoen omdat je anders niet geaccepteerd wordt en alsnog alleen achterblijft.