Via een telefonische controle gaan wij na of u de juiste informatie over uzelf en uw situatie doorgeeft. En we controleren of u alle wijzigingen in uw situatie doorgeeft en of u dit op tijd doet. Ook controleren we of u zich houdt aan uw plichten om te re-integreren en actief te solliciteren.
Wij checken gegevens die u doorgeeft bij de aanvraag van een uitkering. Ook vergelijken wij de gegevens die wij van u hebben met die van de Belastingdienst of de gemeente. Daarnaast controleren we telefonisch. Ook is het mogelijk dat een inspecteur uw werkplek bezoekt of bij u thuis komt.
Na iedere betaling van uw uitkering vindt u de betaalspecificatie daarvan op Mijn UWV. Daarop ziet u hoe uw netto-uitkering is berekend.
Na half jaar WW alle banen passend
Na een half jaar WW worden alle banen als passend gezien. Dit betekent dat u na 6 maanden ook op andere functies moet solliciteren. Ook als het niveau of salaris lager is.
Via Mijn UWV kunt u ook andere gegevens bekijken. Bijvoorbeeld uw jaaropgaaf, betaalspecificaties en brieven over uw uitkering. Kunt u de gegevens die u zoekt daar niet vinden? Gebruik dan het formulier Verzoek persoonsgegevens.
Omdat de arbeidsmarkt steeds internationaler wordt, wisselt UWV ook gegevens uit met inspectiediensten in onze buurlanden.Met deze gegevens kunnen we het werk in grensgebieden controleren.
Via de Belastingdienst krijgen wij gegevens over arbeidsverleden en loon. Wij gebruiken deze gegevens bijvoorbeeld om de duur en hoogte van een uitkering te berekenen. U kunt een overzicht van uw gegevens bekijken via Mijn UWV bij 'Persoonlijke gegevens'. Dit overzicht heet het verzekeringsbericht.
Wat gebeurt er als ik passend werk niet accepteer? Als u passend werk (zoals besproken met de arbeidsdeskundige) krijgt aangeboden en u weigert dit, dan heeft dat gevolgen voor uw uitkering.U krijgt tijdelijk minder of geen uitkering.
Solliciteert u niet genoeg of geeft u uw sollicitatieactiviteiten niet op tijd door? Dan kan dat gevolgen hebben voor uw WW-uitkering.U kunt dan tijdelijk minder of geen uitkering krijgen.
Sollicitatieplicht. Als u een WW-uitkering krijgt, moet u zich aan de sollicitatieplicht houden. Dat betekent dat u minstens 4 keer per 4 weken moet solliciteren.
Wij controleren minimaal 1 keer per 2 jaar.
Controle door UWV
In deze situatie kunnen wij persoonsgegevens verzamelen en verwerken die gaan over: uw identiteit, zoals uw naam, burgerservicenummer en adres. uzelf, zoals uw geslacht en leeftijd. kenteken, IP-adres, bankgegevens.
Wilt u voordat u de fraude meldt eerst een van onze medewerkers spreken? Bel dan gratis en anoniem: 0800 - 830 08 30.
Bel dan naar UWV Telefoon NOW via 088 - 898 20 04 (lokaal tarief – belkosten zijn afhankelijk van uw telefoonaanbieder). Voor andere vragen belt u naar UWV Telefoon Werkgevers via 088 - 898 92 95 (lokaal tarief - belkosten zijn afhankelijk van uw telefoonaanbieder). Houd uw loonheffingennummer bij de hand.
Inkomsten die geen invloed hebben op de hoogte van uw WW-uitkering, hoeft u niet aan ons door te geven. Ook als u naast uw WW-uitkering nog een andere uitkering van UWV ontvangt.
Wij betalen uw WW-uitkering als u de Inkomstenopgave heeft ingevuld die na afloop van elke maand klaarstaat. Daarna staat uw uitkering binnen 14 dagen op uw rekening.
De Participatiewet moet ervoor zorgen dat meer mensen met een ziekte of handicap een baan vinden. Als werkgever heeft u daarin een actieve rol. Bijvoorbeeld door te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn binnen uw organisatie, om iemand met een ziekte of handicap in dienst te nemen.
Het WERKbedrijf is actief op 3 terreinen: werk, inkomen en re-integratie – UWV WERKbedrijf ondersteunt werkzoekenden bij het vinden van een baan.Als het niet direct lukt werk te vinden, zorgt UWV Uitkeren voor een tijdelijke uitkering als inkomen. Ook begeleidt UWV WERKbedrijf werknemers tijdens hun re-integratie.
Als wij niet op tijd beslissen, en als u geen brief heeft gekregen waarin staat dat wij meer tijd nodig hebben, dan kunt u ons vragen om alsnog te beslissen.Dit doet u met het formulier 'Melding te late beslissing UWV'. Wij proberen dan binnen 2 weken alsnog een beslissing te nemen.
U kunt ons bellen via UWV Telefoon Werkgevers: 088 - 898 92 95. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur.
Wanneer je ziek bent maar toch moet werken, is het belangrijk dat er zo snel mogelijk een bedrijfsarts wordt ingeschakeld. Alleen de bedrijfsarts kan namelijk een oordeel geven over de vraag of je ziek bent en moet werken.
Je mag pas gaan solliciteren vanuit de ziektewet op het moment dat je het kunt, als je hiertoe in staat bent. Dit gebeurt altijd in overleg met je contactpersoon van het UWV. Ook wanneer dit betekent dat je ander werk gaat doen, dan je eerder deed.
De BIC is: INGBNL2A. Gebruik dit nieuwe rekeningnummer niet eerder dan dat het op de factuur staat aangegeven.
Vakantiegeld en een WW-uitkering
Uw vakantiegeld is 8% van uw bruto-uitkering.