Plaats het platte uiteinde van de bandenlichter tussen de draagarm en de wielas en druk het andere uiteinde van de bandenlichter naar beneden. Sla al doende de fuseekogel gade. Als er sprake is van buitensporige speling in de fuseekogel zul je dat zekersteweten kunnen zien.
Hoe merk je dat een fuseekogel versleten is? Wanneer je met je auto door een kuil rijdt en daarbij gekraak of gebonk hoort, weet je dat er wat aan de hand is. Je kunt ook in sommige gevallen zien dat een fuseekogel versleten is. In sommige gevallen slijten je banden niet egaal af, maar scheef.
Rijden met een kapotte fuseekogel kan voor ernstige schade zorgen aan de gekoppelde onderdelen waardoor de kosten erg hoog kunnen oplopen. Maar het vervangen van de fuseekogel is niet voor niets een eis. Het is namelijk levensgevaarlijk om te blijven rijden met een kapotte of versleten fuseekogel.
Als een fuseekogel defect is, dan zal deze vervangen moeten worden. De draagarmkogels zijn zeer sterk, daardoor gaan ze over het algemeen lang mee. In de meeste gevallen hoeven ze pas na zo'n 100.000 km vervangen te worden. Door trillingen ontstaat er slijtage en speling tussen de kogel en de kom.
De kosten voor de fuseekogel vervangen liggen tussen de € 100 tot € 400 euro. Dit is uiteraard afhankelijk van het type fuseekogel, garage of dealer maar ook van het type voertuig. Schaft u de fuseekogel voordelig aan bij Winparts, dan kunt u al een hoop kosten besparen.
U vraagt naar de veiligheid van stuur- en fuseekogels met speling. Binnen de APK regelgeving mogen deze kogels 1,0 mm speling in radiale richting en 1,0 mm in axiale richting hebben.
Symptomen van een defecte draagarm
In het begin vallen deze alleen op wanneer je over kasseiwegen rijdt. Na verloop van tijd merk je ook dat er iets mis is op andere wegen. De draagarmen rommelen, piepen, kraken of kloppen. De auto begint daarnaast ook ander rijgedrag te voorkomen.
Stuurinrichting heeft ook kogels
Aan de kant van het stuurhuis heet dat gewricht de stuurkogel, of binnenste stuurkogel. Aan de kant van de wielen heeft dat gewricht de naam fuseekogel, of buitenste stuurkogel. De buitenste stuurkogel zit vast aan het fuseestuk.
Ook bij gebruik van een spelingsdetector, blijft het dan ook noodzakelijk om met de hand te voelen of er speling aanwezig is. Om speling in een fusee- of stuurkogel zichtbaar te maken is het nodig de montagepositie te weten van die fuseekogels of stuurkogels.
De fuseekogel zorgt er voor dat in- en uitverende bewegingen van de draagarm worden opgevangen. Het fuseestuk is zo gemonteerd, dat deze aan al deze bewegingen kan voldoen terwijl jij met je auto rijdt.
Spoorstangen kunnen jaren en jaren meegaan en sommige autobezitters hoeven ze misschien helemaal nooit te vervangen, maar hun levensduur kan worden beïnvloed door bepaalde rijomstandigheden. Obstakels zoals kuilen, slechte weg of zelfs kleine ongevallen kunnen ertoe leiden dat stuurkogels sneller slijten.
Stuurkogels en de overige stuurverbindingen in het stangenstelsel mogen, naast eventuele oorspronkelijke speling, door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan: 1,0 mm, in radiale richting, zoals weergegeven in figuur 16; 1,0 mm, in axiale richting, zoals weergegeven in figuur 16.
In totaal kost het vervangen van beide draagarmen aan één kant 220 tot 820 euro. Het vervangen van de draagarmbussen is met 100 tot 380 euro beduidend goedkoper. Indien nodig moet u andere reserveonderdelen op het chassis laten vervangen. Moet u de draagarm van uw auto vervangen?
Wanneer moet ik een draagarm vervangen? Draagarmen moeten meestal vervangen worden wanneer er speling op de fuseekogel of rubbers zit of deze lek zijn geraakt. Dit kun je merken wanneer de auto bij het gas geven of remmen naar een kant trekt.
De fuseekogel zit vlak bij het wiel op de draagarm gemonteerd. Dit kan alleen onder gemonteerd zijn, maar ook onder en boven. In het laatste geval heb je dus een onderste en bovenste fuseekogel. De fuseekogel houdt het fusee en de draagarm bij elkaar.
De kogel zal er niet snel uitschieten, maar je merkt dat je wielen speling krijgen. Dat is een duidelijk teken dat je stuurkogels vervangen moeten worden. Zijn je stuurkogels heel erg versleten, dan hoor je een duidelijk 'kloppend' geluid wanneer je aan het stuur draait.
De fuseekogel zorgt ervoor dat de wielen van uw auto kunnen draaien en sturen tegelijk. Het zorgt dus voor een beweegbare verbinding tussen het fuseestuk en de draagarm. Komt er teveel speling op de kogel, dan is het van belang dat deze wordt vervangen.
U vraagt hoeveel een stuurkogel aan speling mag hebben bij APK. In het APK reglement staat daar het volgende over. Stuurkogels en de overige stuurverbindingen in het stangenstelsel mogen, naast eventuele oorspronkelijke speling, door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan: 1,0 mm, in radiale richting.
Ook is het mogelijk dat de auto niet meer strak stuurt of naar één kant toe trekt. Het is dan ook niet veilig om door te blijven rijden met een draagarm die vervangen moet worden. Door de draagarm te vervangen vermijd je verdere schade, zoals wielen die scheef gaan staan en daardoor gaan slijten.
In principe gaat een draagarm zelf niet heel snel kapot omdat hij zo massief is, maar hij is wel aan slijtage onderhevig. Je hebt hier zelf vrij veel invloed op en kunt dit dus ook voor een deel zelf voorkomen. Vooral drempels, hobbels en kuilen hebben invloed op de staat van een draagarm.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 1.5 en 2.5 uur. Een draagarm zorgt ervoor dat de aandrijfkracht en de remkracht over worden gebracht zonder daarbij de stand van de wielen te beïnvloeden.
Molybdeen vet heeft als eigenschap dat het ook onder zware belasting zijn werk kan doen, waar andere vet soorten het voor gezien houden gaat molybdeen vet gewoon door. Gebruik dit vet voor fusee en stuurkogels alsook voor homokineten.
Fuseekogels zitten door de veelal conische passing altijd erg vast, koop een kogeltrekker of fuseevork. Mocht bij het losdraaien van de moer dit steeds zwaarder gaan, draai de moer weer terug en maak de schroefdraad met een staalborstel weer schoon en spuit de schroefdraad weer in.
Een stuurkogel is een kogelgewricht aan beide uiteinden van een stuurarm of een spoorstang. Wat doet het? Een stuurkogel vormt de verbinding tussen de fusee en de stuurarm of spoorstang.