Kwalitatief goede zorg is zorg die voldoet aan professionele standaarden en richtlijnen. Veilige zorg betekent dat zorgverleners ernaar streven vermijdbare schade bij cliënten te voorkomen. Dit rapport beschrijft hoe zorgverleners de kwaliteit en veiligheid van hun zorg ervaren.
De zorgverlener verleent zorg. Dit kan op veel verschillende manieren zijn. Zo zijn een huishoudelijke hulp, een hulp bij het aankleden, tandarts, alternatieve genezer, (huis)arts, apotheker, fysiotherapeut en verloskundige allemaal zorgverleners. Zij verlenen zorg aan mensen die het op dat moment nodig hebben.
Kwaliteitszorg houdt in: het in kaart brengen en beheersen van werkprocessen en het verbeteren en bijsturen hiervan. Wij hebben kwaliteitseisen geformuleerd, werkprocessen in kaart gebracht, we meten kwaliteit, stellen verbeterpunten vast en plannen verbeteracties.
Goede zorg gaat om de verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en als professional voor de relatie tussen jou en je cliënt. Niet verschuilen achter formuliertjes, maar je gedrag onder de loep nemen. 8. Goede zorg draagt bij aan de gezondheid of het welbevinden van je cliënt of patiënt.
De kwaliteit van zorg kan worden gemeten met meetinstrumenten. In de jaren negentig richtten meetinstrumenten in de zorg zich voornamelijk op patiënttevredenheid. Tevredenheid wordt gebaseerd op voorkeuren, eerdere ervaringen en verwachtingen vooraf, waardoor deze onderzoeken een subjectief karakter hebben.
Het treffen van maatregelen die de (ongewenste) variatie in een proces – bijvoorbeeld zorg – of een product – bijvoorbeeld infuusvloeistof – binnen zo smal mogelijke marges houden.
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen. Kwaliteitszorg is zeggen wat je doet, doen wat je zegt, laten zien dat je goed doet wat je zegt, en wat je doet steeds beter proberen te doen.
Met een bewezen goede kwaliteit van zorg heeft de zorgverlener de beste marketing in huis om klanten te vinden, te binden en te behouden. Tot slot kan een goede kwaliteit bijdragen aan een verlaging van kosten, door inrichting en beheersing van het (optimale) proces, waardoor de productiviteit toeneemt.
Het voornaamste doel van een zorgverlener is om de kwaliteit van leven te verbeteren van de mensen die hen nodig hebben. Ze helpen om ervoor te zorgen dat aan de basisbehoeften van deze persoon tegemoet gekomen wordt.
Alle zorginstellingen moeten zorg leveren die voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen. Ze moeten bijvoorbeeld het zorgplan met cliënten bespreken, medezeggenschap regelen en een klachtenregeling hebben. Dit staat in de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz).
Het is belangrijk dat je als zorgverlener weet hoe je patiënten en cliënten op correcte wijze ondersteunt tijdens de ADL. Je dient rekening te houden met de wensen en behoeften van mensen en te werken volgens de juiste richtlijnen. Hygiëne en het voorkomen van overbelasting bij jezelf, zijn hierbij essentiële aspecten.
Moraal zijn de waarden en normen die richting geven aan jouw doen en laten, ze sturen de keuzes die je maakt. Ethiek is daarover nadenken. Het is nadenken over de vraag of jouw handelen leidt tot goede zorg. Dat kan echt over van alles gaan: van grote levensvragen tot kleine, dagelijkse keuzes.
In de praktijk van de zorg is de visie van de organisatie de weergave van hoe mensen tegen hun cliënten aankijken. De visie is dus belangrijk voor de cultuur, de samenwerking en de communicatie.
Verpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten werken in de zorg onder verschillende wetten: Zvw (Zorgverzekeringswet), Wlz (Wet langdurige zorg), Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) en Jeugdwet.
Kwaliteitsbewaking is een bewust proces van zelfcontrole, waarbij aan de hand van vooraf gestelde normen volgens schema de feitelijke situatie telkens en regelmatig wordt getest. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de ISO-normen, een draaiboek of handboek of checklists.
De normen verantwoorde zorg bieden duidelijkheid over datgene wat cliënten mogen verwachten van aanbieders in de zorg. Om de kwaliteit te verbeteren en verantwoording af te leggen over de geleverde kwaliteit is het 'toetsingskader verantwoorde zorg' opgesteld.
Aan informatie kan men veel kwaliteitseisen stellen, zoals: relevantie, klantspecificiteit, toereikendheid, beschikbaarheid, consistentie, aanvaardbaarheid, kwantificeerbaarheid, tijdigheid, presentatievorm, betrouwbaarheid, rechtmatigheid en kostprijs.
Een meetinstrument in de zorg is een verzamelnaam van checklists en methodes die een verpleegkundige gebruikt duidelijkheid te krijgen over de situatie van de cliënt. De uitkomst van een meeting kan een trigger zijn voor een bepaalde interventie.
Het gaat dan om persoonlijk contact maken, goed luisteren, rekening houden met individuele behoeften en aansluiten bij wensen. Deze aandacht bepaalt of bewoners het leven in een verpleeg- of verzorgingshuis ook als prettig ervaren.