Borstel alle losse corrosie weg.Breng vervolgens een kleine hoeveelheid citroensap aan op het contact en borstel het in. De gelekte kaliumhydroxide is basisch, dus het zuur in het citroensap helpt om de oplossing te neutraliseren. Blijf deze stap herhalen totdat al het uitgelopen materiaal verwijderd is.
Met een flesje 96 % zuivere technische alcohol en een zakje katoenen pijpreinigers kan men op betaalbare maar effectieve wijze heel wat contacten reinigen (N.B.: schakel altijd eerst de apparatuur uit voordat de kabels worden losgenomen).
Voor het schoonspoelen van de e-bike, gebruik je altijd een tuinslang. Gebruik nooit een hogedrukreiniger of harde waterstraal. Hiermee kun je vuil in de kwetsbare onderdelen van de e-bike spuiten. Daarnaast wordt het vet weggespoten dat juist bedoeld was om water en vuil uit de lagers te houden.
Roest verwijderen met huishoudelijke middelen
Azijn is behoorlijk zuur en die zuren bijten door de roest heen. Limoen en zout. Strooi wat zout over de verroeste delen om het daarna te besprenkelen met limoen- of citroensap. Het ruwe zout en de zuren van de citrusvrucht lossen roest op.
In het geval van een alkalinebatterij dompel je een wattenstaafje in azijn of citroensap en ga je ermee over de plekken waar de batterij gelekt heeft om het vocht te neutraliseren. Dompel een oude tandenborstel in hetzelfde zuur om plekken met opgedroogd vocht te behandelen.
Het is aan te raden om je elektrische fiets 1-2 keer per jaar een servicebeurt te (laten) geven. Dit hangt af van het gebruik.
Gelukkig zijn alle elektrische fietsen waterdicht en is fietsen in de regen normaliter geen probleem. Ook elektronische e-bike onderdelen zoals displays en fietsaccu's moeten prima tegen wat regendruppels kunnen. Regent het intens hard? Dan is het beter om met uw elektrische fiets een droog plekje op te zoeken.
Optie 1: steek het vuil weg met een tandenstoker
Het makkelijkst is om een tandenstoker in de aansluiting te steken en voorzichtig heen en weer te bewegen. Omdat deze stokjes van hout of plastic zijn, wordt er geen stroom geleid en is de kans op kortsluiting of andere gekkigheid minimaal.
Laadt je tablet of telefoon langzamer op? Zorg er dan voor dat alle applicaties helemaal afgesloten zijn en ook niet meer actief zijn op de achtergrond. De vliegtuigstand kan ervoor zorgen dat je telefoon of tablet sneller opgeladen zal worden.
Check of de oplader en kabel werken. Probeer ze met een ander apparaat. Ga na of de kabel goed is aangesloten op de oplader en je telefoon. Check of de poort van je telefoon geen stof of pluisjes bevat.
WD-40 Specialist Contactspray is een niet-geleidende spray die geschikt is voor gebruik op gevoelige elektrische onderdelen. Het zorgt voor een uitstekende reiniging en verwijdert moeiteloos vuil, stof, condensatie en fluxresten.
Gebruik van contactspray stapsgewijs
Laat de spray vijf minuten inwerken. Droog het geheel met wat perslucht uit een spuitbusje of een compressor. Spuit een klein pufje Kontakt WL op de potmeter. Droog het geheel wederom met wat perslucht uit een spuitbusje of een compressor.
De contactspray is perfect voor gevoelige en moeilijk bereikbare onderdelen op een breed scala aan apparaten. Door het sneldrogende effect kan de spray ook veilig in elektrische apparaten worden gebruikt. Het reinigt en lost de kleinste delen van olie, vuil, stof, fluxresten en condensaat op.
We hebben de prijzen van een basisbeurt bij 40 fietsenzaken bekeken. Deze verschillen van €50 tot €110. De scherpe en veelvoorkomende prijs voor een onderhoudsbeurt ligt rond de €60. Dat is zonder vervangende onderdelen.
Elektrische fietsen buiten laten staan is geen goed idee. Niet per se voor de regen, maar om roest te voorkomen. Zet je je fiets niet onder een afdak, dan vergroot je de kans dat sommige onderdelen gaan roesten. Zet je fiets daarom het beste in een schuur, tuinhuis, schuurtje of onder een afdak.
Een elektrische fietsaccu kan tegenwoordig best wat hebben, maar temperaturen onder nul dienen vermeden te worden vanwege het risico op condens in de accu. Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Hoeveel kilometer je kan rijden met een elektrische fiets op een volle accu is afhankelijk van een aantal factoren. Zo speelt de kracht die je hebt in je benen een rol en op welke stand je de accu gebruikt. Met een standaard accu kan je tussen de 25 en 100km fietsen.
Zuurspatten op de huid en kleding onmiddellijk met soda of zeepsop neutraliseren en met veel water naspoelen. Heb je accuzuur ingeslikt, spoel dan direct je mond, eventueel een kleine hoeveelheid water drinken (maximaal 1 glas) en raadpleeg onmiddellijk een arts.
Accuzuur of elektrolyt is een oplossing van zwavelzuur in water en kan kleren vernielen en brandwonden veroorzaken op de huid. WEES ZEER VOORZICHTIG IN DE OMGANG MET ELEKTROLYT en zorg dat er altijd een neutralisatieoplossing zoals soda of ammonia met water klaar staat.
Een niet-onderhoudsvrije accu moet af en toe worden bijgevuld met demiwater, ook wel bekend als accuwater. Dit is noodzakelijk, omdat het accuwater verdampt tijdens gebruik. Om een defect te voorkomen, dien je de accu bij te vullen wanneer het waterniveau tot het minimum is gedaald.