Controleren of een auto is geïmporteerd, kunt u simpelweg vaststellen door het kenteken in te voeren via de kentekentool van het RDW.
U vraagt hoe je kunt achterhalen of een auto geïmporteerd is. U kunt het kenteken invoeren op de website van de RDW en vervolgens krijgt u de voertuiggegevens te zien. Onder het tabblad 'basis' kunt u 'vervaldata en historie' openen en krijgt o.a 'Datum eerste toelating' en 'Datum eerste afgifte Nederland'.
Wil je weten of de importauto een grote schade heeft gehad? Controleer dan de BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijtuigen via de RDW.Na het invoeren van je kenteken kun je onder het tabje 'fiscaal' de BPM checken.
De kilometerstand controleren van een import auto is kan alleen aan de hand van het chassisnummer, naast het kentekennummer. U kunt de km stand controleren door een zogenaamde chassischeck uit te voeren. Dit kan eenvoudig via een online tool, het enige dat u hiervoor nodig hebt is het chassisnummer.
De eerste optie is de kentekencheck. De CARFAX kentekencheck vertelt je of de auto die jij op het oog hebt, is geïmporteerd of niet. Wanneer uit het rapport blijkt dat de auto inderdaad geïmporteerd is, kun je aan de hand van het chassisnummer vervolgens het complete autoverleden achterhalen.
Het bpm-bedrag is veel te laag
Het bruto BPM-bedrag staat vermeld onder het tabblad 'Fiscaal'. Als dit veel te laag is, is het een administratieve fout of betreft het een uit het buitenland geïmporteerde schadeauto die hier is gerepareerd.
Parallelimport is feitelijk niets meer of minder dan het importeren van gebruikte auto's, vaak ook relatief jonge auto's. In 2019 zijn er 267.000 auto's geïmporteerd onder de noemer parallelimport. Nagenoeg al deze auto's worden voor de BPM als 'gebruikte auto' gekwalificeerd.
Dan kunt met de RDW-kentekencheck gratis een oordeel over de kilometerstand opvragen. Door het kenteken in te vullen, krijgt u - naast allerlei andere voertuiggegevens - het laatste oordeel over de kilometerstand te zien. Dit oordeel is gebaseerd op de kilometerstand die het laatst in ons register is opgeslagen.
- In de meeste gevallen is het rempedaal een goede indicatie van de staat waarin de auto verkeert. Het rempedaal ondervindt namelijk te meeste kracht en slijtage. Als de auto een lage kilometerstand heeft, maar het rempedaal is volledig versleten, dan kan dit wijzen op een teruggedraaide teller.
Een import auto kopen bij een merkdealer? Steeds meer merkdealers importeren occasions uit Duitsland en andere landen. Daar is niets mis mee. Over het algemeen mag je vertrouwen op de betrouwbaarheid van de merkdealer.
Als je een auto uit Duitsland importeert, moet je een Nederlands kenteken voor het voertuig aanvragen en moet de auto worden voorzien van Nederlandse kentekenplaten. Na ontvangst van het kentekenbewijs ben je direct motorrijtuigenbelasting verschuldigd. En natuurlijk de verplichte WA-verzekering.
Het keuren en registreren van een import auto kan door drukte bij de RDW lang duren. Voor Das Auto Import is dit dagelijkse routine en wij kunnen dit efficiënt voor u uit handen nemen. Voor €200,- excl.BTW regelt Das Auto Import al het papierwerk en wordt uw importauto binnen één werkdag ingevoerd.
Je bent veel voordeliger uit als je een auto uit Duitsland importeert. Het aanbod in Duitsland is veel groter, de standaard uitvoering van de auto's is veel luxer en je krijgt bij import korting op de BPM-belasting.
In het kentekenregister staan gegevens van voertuigen. En van personen die een voertuig op hun naam hebben staan. De RDW beheert het kentekenregister. U kunt als particulier kentekengegevens uit het kentekenregister online bekijken of schriftelijk opvragen.
Kilometerstanden controleren
De kilometerstand van een voertuig kan gecontroleerd worden via KentekenCheck.nl zodat u er zeker van bent dat de KM stand klopt. In het kentekenrapport wordt de huidige KM stand gecontroleerd en melding gegeven of de stand Juist/Onjuist is.
Elke auto op Nederlands kenteken beschikt over een NAP-rapport. Het zegt alleen niets over de betrouwbaarheid van de tellerstand. Een NAP-rapport is niets meer dan een overzicht van de geregistreerde tellerstanden. Bij import auto's staan hier alleen de in Nederland geregistreerde standen op.
'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar. Als je je auto maar af en toe gebruikt en minder dan 15.000 km per jaar aflegt, ga dan gerust voor een oudere auto met meer dan 100.000 km op de teller.
Kilometerstand en bouwjaar zijn het meest van invloed op de prijs van een gebruikte auto. Maar welke belangrijker is, hangt van het gebruik van de auto af. Maak je niet veel kilometers? Dan kun je met een auto met 150.000 kilometer op de klok nog jaren vooruit.
Wat is een normale kilometerstand voor een tweedehands auto? Dat verschilt per occasion met kilometerstand. Zo heb je voor benzine een gemiddelde van 12.500 kilometer per jaar, voor diesels 30.000 kilometer per jaar en voor elektrische auto's 20.000 kilometer per jaar.
Een hoge kilometerstand van over de 200.000 kilometer is hoog. Zeker wanneer het om een tweedehands auto met benzinemotor gaat. Historisch gezien gaat zo'n motor 250.000 kilometer mee.
Dat hangt een beetje af van het aantal kilometers dat u zelf op jaarbasis gaat rijden. Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad en/of de kilometerteller is teruggedraaid. Neem als voorbeeld occasions die uit Duitsland zijn gehaald. Bij een-derde van de gebruikte auto's die op de Duitse markt te koop zijn is de tellerstand niet juist.
Importeren zonder toestemming heet parallelimport en dat is verboden. De straffen op parallelimport (parallelhandel, nevenhandel, nevenimport) kunnen zijn: schadevergoeding.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.