Een burgemeester dient veelal zelf zijn of haar ontslag in. In het uiterste geval kan het ook zo zijn dat de gemeenteraad een aanbeveling tot ontslag indient via de commissaris van de Koning. Er is dan sprake van ongevraagd ontslag.
1. De burgemeester kan te allen tijde bij koninklijk besluit op voordracht van Onze Minister worden ontslagen. 2. Indien sprake is van een verstoorde verhouding tussen de burgemeester en de raad, kan de raad, door tussenkomst van de commissaris van de Koning, een aanbeveling tot ontslag zenden aan Onze Minister.
Nederlandse burgemeesters dragen (in bepaalde omstandigheden) een ambtsketen en worden benoemd voor een ambtsperiode van zes jaar. Na afloop van die termijn van zes jaar zijn zij telkens weer voor zes jaar herbenoembaar. Burgemeesters in Nederland naar politieke overtuiging.
Voorzitter van de gemeenteraad
De gemeenteraad bepaalt waar het bestuur zich op hoofdlijnen mee bezighoudt. En controleert het college van burgemeester en wethouders (college van B&W). De raad bestaat uit gekozen volksvertegenwoordigers.
Artikel 61b, eerste lid, van de Gemeentewet luidt als volgt: «De burgemeester kan te allen tijde bij koninklijk besluit op voordracht van Onze Minister worden ontslagen».
Gezicht van de gemeente
Veel mensen denken dat burgemeester 'de baas' is van de gemeente. Dat is niet zo. Dat is de gemeenteraad. Net als de wethouders, legt de burgemeester verantwoording af over de dingen die hij doet aan de gemeenteraad.
Als je kijkt naar een gemeente met een gemiddelde grootte (24.001 – 40.000 inwoners) komt dat voor de burgemeester neer op een salaris van € 8.560,55 bruto per maand, zeker niet verkeerd. Bij grotere gemeentes met een inwonersaantal vanaf de 60.000 loopt dit bedrag al op naar € 10.062,61.
Het gezag over de politie ligt bij de burgemeester en bij de officier van justitie. Dit betekent dat zij de beslissingsbevoegdheid hebben over de inzet en het optreden van de politie. De burgemeester voert gezag over de politie voor wat betreft de handhaving van de openbare orde en de hulpverlening.
Sinds 1851 bepaalt de Gemeentewet dat de raad 'aan het hoofd van de gemeente' staat, dat de gemeenteraad dus de baas is.
Ook bij burgemeesters (11 uur meer) zijn er aanmerkelijke verschillen in tijdsbesteding tussen kleine en grote gemeenten. Gemeenteraadsleden besteden gemiddeld 19 uur per week aan hun werk. Voor wethouders en burgemeesters is dat respectievelijk 54 en 58 uur.
Wethouders en burgemeesters oefenen hun functie wel fulltime uit. Soms is echter afgesproken dat een bepaald wethouderschap een deeltijdbaan is of worden twee 'duo-wethouders' op één portefeuille gezet.
Sinds 12 juli 2018 is zij burgemeester van Amsterdam. Eerder was zij van 1998 tot 2011 lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal namens GroenLinks. Van 2002 tot 2010 was zij voor die partij fractievoorzitter in het parlement en politiek leider.
De burgemeester is echter niet de baas van de gemeente. De gemeenteraad is het hoogste orgaan. De burgemeester legt, net als de wethouders, verantwoording af aan de gemeenteraad over hoe de burgemeester zijn of haar taken uitvoert.
Burgemeesters moeten wonen in de gemeente waar zij zijn benoemd. Omdat verhuizen niet altijd gelijk mogelijk is, kan de gemeenteraad een ontheffing van de verhuisplicht geven van maximaal één jaar.
De 'Kroon' (de Koning én de verantwoordelijke minister van BZK) benoemt uiteindelijk de burgemeester. De Kroon volgt in beginsel de voordracht van de gemeenteraad. Van tijd tot tijd komt de discussie naar boven of de burgemeester op een andere wijze, bijvoorbeeld rechtstreeks door de burgers gekozen moet worden.
Als burgemeester draag je maandelijks 7,5% van je brutowedde af aan de 'pensioenkas' van de gemeente. Dit garandeert nog geen recht op een pensioen op basis van je mandaat (de bijdragen zijn m.a.w. 'gesolidariseerd').
Politieke ambtsdragers zijn de mensen die het land, de provincies, waterschappen en gemeenten besturen. Denk aan ministers, burgemeesters, wethouders en gedeputeerden van provincies. Politieke ambtsdragers zijn geen 'gewone' werknemers of ambtenaren.
De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente en moet voorkomen dat er overlast ontstaat, door bijvoorbeeld ordeverstoringen te bestrijden. De burgemeester mag openbare bijeenkomsten verbieden als er geen garantie voor de veiligheid is.
Om personen mondeling in hun functie aan te spreken, gebruiken we de functiebenaming, eventueel voorafgegaan door de aanspreektitel meneer de of mevrouw de, als u weet dat de persoon in kwestie op die manier aangesproken wil worden.
In Nederland bepaalt de gemeenteraad wie de nieuwe burgemeester wordt van een gemeente. Het proces van selectie en benoeming van een nieuwe burgemeester duurt ongeveer 6 tot 8 maanden.
Dat woord zit ook in het huidige burgemeester. In de loop van de tijd kwam er in de uitspraak een e na burg, die later ook in de geschreven vorm terechtkwam. De associatie met burgers, zoals in borgermeyster, is natuurlijk helemaal niet gek. Denk ook aan burgervader en burgermoeder, bekende bijnamen voor burgemeesters.
wat verdien je gemiddeld als vuilnisman? Als fulltime vuilnisman ga je gemiddeld tussen de 1.981 en 2.058 euro bruto per maand verdienen. Per jaar is dat 26.179 euro bruto, wanneer je 40 uur per week werkt.
De functie van rechter is ingedeeld in salariscategorie 9 Rechterlijke Macht. Bij een volledige werkweek (36 uur) bedraagt het salaris minimaal € 6.585,92 en maximaal € 8.472,28 bruto per maand. Dit is exclusief 8% vakantietoeslag en 8,3% eindejaarsuitkering.