Normaalspoor. Verreweg de meest voorkomende spoorwijdte is 1435 mm. Omdat deze maat voor 60% van de spoorwegen wereldwijd geldt, spreekt men van normaalspoor. In Groot-Brittannië is deze wijdte al in 1829 gekozen (destijds 4 foot 8,5 inch) voor een van de eerste stoomtreindiensten.
Spoorbreedte
Vrijwel alle lidstaten gebruiken een standaard Europees spoorbreedte van 1435 millimeter, ook wel normaalspoor genoemd.
De spoorwijdte van het Nederlandse hoofdnet is dus 1435 mm. In de spoorwegwereld wordt de term spoorwijdte gehanteerd als standaardterm. In Nederland reden de eerste treinen op een spoor met een spoorbreedte van 2000 mm en een spoorwijdte van 1945 mm.
Nederland. Zie Spoorlijnen in Nederland voor het hoofdartikel over dit onderwerp. Nederland had in 2013 3013 km spoorlijn met een spoorwijdte van 1435 mm (normaalspoor), waarvan 2061 km geëlektrificeerd is en 931 km enkelsporig.
Als smalspoor wordt gezien elke spoor breedte tussen 400 en 1435 mm (normaalspoor), waarbij de maten 500, 600, 700, 750 en 900 wel de bekendste zijn. Door het lage totaal gewicht kon het materiaal overal worden ingezet waar zwaarder materiaal duidelijk niet meer kon worden ingezet.
De spoorbreedte bij een auto is de afstand tussen twee wielen van dezelfde as, dus over de breedte van het voertuig. Niet te verwarren met de wielbasis, welke de afstand tussen de wielen op verschillende assen weergeeft. De spoorbreedte wordt steeds op de grond gemeten vanuit het midden van iedere band.
Uniek spoor
In Spanje (& Portugal) rijden de treinen op een breedspoor van 1668 mm met uitzondering van de AVE-hogesnelheidslijnen (normaalspoor), Feve en EuskoTren (breedte van één meter).
Spoor 1 (schaal 1 op 32)
Spoor 1 treinen zijn bijna 3 keer zo groot als bij H0. Fantastische details, imposante treinen, maar je hebt veel ruimte nodig. De spoorwijdte is 45 millimeter.
In Engeland wordt spoor 0 wel 7 mm scale genoemd. De schaalverhouding is 7 mm to the foot. Dit komt neer op 1:43,5. Eigenlijk hoort hier een spoorbreedte van 33 mm bij, terwijl 32 mm gangbaar is.
Spoor 1. Spoor 1 locomotieven zijn door hun omvang en aangebrachte details imposante verschijningen. Een modelbaan vraagt een aparte kamer. Voor een tijdelijke opbouw tijdens kerstmis voldoet genoeg vloeroppervlakte.
Smalste spoorwijdte toegepast op smalspoorlijnen in Frankrijk, Duitsland, Nederland en Vuurland. Smalste spoorwijdte toegepast op smalspoorlijnen in Wales; onder andere de Welsh Highland Railway en de Ffestiniog Railway.
De turfschippers konden via de kanalen en wijken tot vlak bij de veenderijen komen. In de 20e eeuw ging men echter ook steeds meer turven vervoeren per spoor. Daarbij werd gebruik gemaakt van smalspoor. De zachte veenbodem kon slechts weinig gewicht dragen, vandaar dat men dit relatief lichte systeem gebruikte.
Het antwoord is eigenlijk heel logisch. De perrons krijgen namelijk de nummers van sporen waar ze aan liggen. Al die sporen hebben dus een eigen nummer, maar niet elk spoor heeft een perron. Spoor 3 bestaat dus wel, maar daar kun je niet uitstappen.
Dat is om te voorkomen dat er bij een ontsporing de gehele trein zich uit de bocht drukt. Bij een ontsporen vallen de wielen namelijk tussen de sporen in, een soort geul dus, waardoor deze in het spoor blijft.
In Nederland is ProRail de spoorbeheerder, zij zijn dus eigenaar van het spoor en bijvoorbeeld alle bijbehorende kabels, wissels, seinen en verkeersleidingssystemen.
Het aanleggen van een stuk spoor kost ongeveer 500 tot 600 euro per meter.
De spoorwegen zijn erg duur, zo'n 25 miljoen euro per kilometer. Een minuut tijdwinst op een traject kost gemiddeld 90 miljoen euro.
Dwarsligger eik - onbehandeld
Deze nieuwe eiken dwarsliggers worden ook wel eens biels / bielzen / treinbielzen genoemd. Deze wissels zijn niet behandeld, en hebben een blanke look. Dit materiaal is ideaal voor het afboorden...
Met re integratie 1e en 2e spoor wordt er gewerkt aan de terugkomst van een zieke werknemer. Dit kan ofwel bij de huidige werkgever (spoor 1) of bij een andere werkgever (spoor 2).
Een gemiddelde modelspoorbaan kost al snel een paar duizend euro. Maar dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je het morgen moet ophoesten! Daarom is het van belang dat je opschrijft wat je budget is en wat je, wanneer wilt gaan uitgeven.
Met maat N (1: 160) kunt u grote systemen ontwerpen met een kleine footprint. In vergelijking met H0 is slechts een kwart van de oppervlakte nodig. De kleinste seriële modeltrein ter wereld op schaal 1: 220 werd in 1972 door Märklin geïntroduceerd en is sindsdien het ultieme hoogtepunt gebleven.
In Nederland ligt 2809 km spoorlijn, waarvan 2.061 km geëlektrificeerd is en 931 km enkelsporig. In totaal ligt er in Nederland 6.505 km spoor (dubbelspoor dubbel geteld en inclusief spoorwegemplacementen e.d.).
Tram: 2,70 m zonder masten;3,30 m met masten.
1435 mm, of normaalspoor, komt overal in Europa voor en wordt overal in Nederland gebruikt. In sommige buitenlandse steden wordt op afwijkende spoorwijdte gereden. 1445 mm, in gebruik bij de tram van Milano, Torino en Roma. 1450 mm, in gebruik bij de tram van Dresden.