Terugstorten via de bankU kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking.
Zelf regelen in Mijn ING
Log in op je app.Tik op de afschrijving van de betreffende Betaalrekening.Kies onderaan 'Terugboeken' en volg de stappen.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. Zorg wel dat u de rekening dan op een andere manier betaalt. Alleen een onterechte incasso hoeft u niet te betalen.
Het is eenvoudig om een geplande betaling in te stellen vanaf uw ING-rekening, het is net zo eenvoudig – en snel – om deze te bewerken of te annuleren via de ING-app of Online Bankieren . Let op, het kan tot 2 werkdagen duren voordat de wijziging van kracht wordt. U kunt ook geen wijzigingen aanbrengen op dezelfde dag dat een geplande betaling verschuldigd is.
Ook wij mogen het geld niet voor je terughalen.
Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft.Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken. Als de ontvanger het geld niet vrijwillig terugboekt, moet je zelf (juridische) maatregelen nemen. De banken geven op verzoek wel de contactgegevens van de ontvanger.
Kan ik een iDEAL betaling terugdraaien? U kunt een iDEAL-betaling niet terugdraaien. Wanneer u akkoord geeft voor de iDEAL betaling binnen uw internet- of mobielbankieromgeving kan deze handeling niet meer ongedaan gemaakt worden. Terugvorderen is niet mogelijk.
Breng je bank en de Tikkie Helpdesk (bereikbaar via WhatsApp op 06 - 13 76 85 28) meteen op de hoogte als je denkt dat je bent opgelicht. Is er inderdaad sprake van fraude? Dan probeert de bank het geld voor je terug te krijgen. Bij Tikkiefraude wordt de schade in de meeste gevallen vergoed door je bank.
Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen.
Een SEPA-incasso Bedrijven kun je niet terugboeken. Deze kun je alleen vooraf weigeren of op de dag dat de incasso van je rekening wordt afgeschreven.
Terugstorten via de bank
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Als de rekening bij dezelfde bank is, kan de bank optreden als bemiddelaar en toestemming vragen aan de begunstigde om de transactie terug te draaien . Als de rekening bij een andere bank hoort, is het beter dat u de vestiging benadert die de rekening van de begunstigde beheert en vraagt om de transactie terug te draaien.
Het terugboeken van een incasso kan binnen 56 dagen nadat het bedrag van je rekening is geïncasseerd. Indien deze tijd is verstreken kun je een 'Melding onterechte incasso' indienen.
Het slechte nieuws is dat een bank je uitgevoerde overschrijving niet kan annuleren, tenzij de fout bij de bank zelf berust. Je bank is wel verplicht om redelijke inspanningen te leveren om het bedrag terug te vorderen. De bank van de ontvanger is op haar beurt verplicht om daaraan mee te werken.
NL10INGB0005300114 met tegenrekening naam ING Bank NV. NL13ABNA0506417344 met tegenrekening naam ABN AMRO Bank NV.
Kan ik het betaalverzoekje intrekken? Ja, dat is mogelijk. In de app kun je een verzoekje verwijderen. De betaallink kan dan niet meer gebruikt worden.
Je bent opgelicht. Wat nu? Omdat de betaling met jouw bevestiging is uitgevoerd, mogen wij het bedrag niet naar je terugstorten.
Kan ik het nog annuleren? Het versturen zelf kan je niet meer ongedaan maken.
Een bankrekening kan geblokkeerd worden om verschillende redenen, zoals bijvoorbeeld fraude, witwassen of het niet naleven van de algemene voorwaarden van de bank. Er is geen wettelijke termijn voor hoe lang een bank je rekening mag blokkeren, maar een bank mag niet zomaar je rekening blokkeren zonder geldige reden.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
Als u een ongeautoriseerde transactie op uw rekening heeft opgemerkt, bel ons dan onmiddellijk op 133 464. Als u met een Customer Care Specialist wilt spreken en u bent in het buitenland, bel dan +61 2 9028 4077 (gesprekskosten zijn van toepassing).
De beste manier om te voorkomen dat een aankoop op uw account wordt gefactureerd, is door rechtstreeks contact op te nemen met de verkoper . Annulering van de aankoop zou in overeenstemming zijn met de algemene voorwaarden van de verkoper. Dit geldt voor zowel eenmalige als terugkerende transacties.