De electrische auto kan gewoon met water worden geblust maar er is duidelijk veel meer water nodig dan bij een benzineauto; Het water moet in de accu komen en dit is moeilijk toe te passen; Een herontsteking van een reeds gedoofde accu is mogelijk.
De brandblusser die u nodig heeft voor het blussen van een brand bij een elektrisch voertuig moet voorzien zijn van de markering NTA 8133. Meer informatie vindt u op: NTA-markering voor brandblussers. Deze blussers zijn (nog) niet verkrijgbaar in de ANWB winkels.
Voertuig veiligheid
Elektrische auto's met 4 en 5 sterren halen in vergelijking met gewone benzine en dieselauto's goede resultaten, dit betekend dat ze net zo veilig zijn als benzine en diesel auto's. De consument mag dus dezelfde hoge veiligheidsstandaard verwachten van zijn of haar elektrische voertuig.
Voor het eerst werden er in 2021 cijfers over elektrische autobranden verzameld. De cijfers zijn bemoedigend. Een kleine zestig branden met elektrische auto's telde het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) vorig jaar, goed voor slechts 1,3 procent van de 4753 autobranden die in totaal gemeld werden.
Gebeuren er zoveel meer branden met elektrische auto's? Nee, alleen zijn 'gewone' autobranden zo veelvoorkomend dat ze niet langer nieuwswaardig zijn. Volgens onderzoek van het Duitse expertisecentrum DEKRA zijn elektrische auto's minstens zo brandveilig als conventionele auto's.
Brandschade aan uw auto kan ontstaan door bijvoorbeeld een ongeluk, blikseminslag of kortsluiting. In sommige gevallen is er sprake van brandstichting - dus vandalisme. Dit betekent dat iemand met opzet uw auto in brand heeft gestoken.
Per 100.000 verkochte auto's bleken hybrides vorig jaar betrokken bij ongeveer 3.475 branden. Benzineauto's vlogen op dezelfde hoeveelheid ongeveer 1.530 keer in brand, maar elektrische auto's telden slechts 25 branden per 100.000 verkochte voertuigen.
Voordat je een elektrische auto aanschaft is het verstandig om te bedenken hoe je deze wilt opladen. Als je een eigen parkeerplek, garage of oprit heeft, is het plaatsen van een laadpaal thuis geen enkel probleem. Dit is eigen terrein en hierdoor zijn er geen restricties voor het plaatsen van een laadpaal.
Net als bij een automaat, hoef je bij een elektrische auto niet te schakelen. In vergelijking met de automaat die in stappen opschakelt, gaat een elektrische auto direct naar zijn maximale vermogen wanneer je het snelheidspedaal volledig intrapt.
Blus met een sproeischuimblusser of een CO²-blusser
Voor het veilig blussen van een elektriciteitsbrand kun je een sproeischuimblusser of een CO²-blusser gebruiken. Sproeischuim is niet elektrisch geleidend en dus veilig voor de gebruiker. Ook in de CO²-blusser zit niet geleidend gas.
Doordat de gas die uit de CO2 blusser komt niet geleid wanneer het met elektriciteit in aanmerking komt is ook deze blusser goed geschikt voor het blussen van een elektriciteitsbrand. Doordat je blus met een gas, zorgt het blussen van een brand met een CO2 blusser niet voor blusschade.
CO2-blusser: Dit apparaat neemt de zuurstof rond de brandhaard weg waardoor het vuur vanzelf dooft. Omdat een CO2-blusser weinig tot geen schade aanricht aan het materiaal is dit het ideale toestel om een elektriciteitsbrand te bestrijden.
In een elektrische auto heb je twee pedalen: het 'gaspedaal' en de rem. Die rem is natuurlijk noodzakelijk vanwege de veiligheid en zul je zeker nog regelmatig gebruiken, maar wel een stuk minder dan bij een auto met een verbrandingsmotor.
Hierdoor heb je niet te maken met schakelen en kun je je volledig focussen op de weg. Daarnaast kan een automaat ook niet afslaan waardoor jij lekker en relaxt kunt rijden.
One-pedal driving
Een elektrisch auto beschikt over twee pedalen, een gaspedaal en een rempedaal (mechanische rem). De regeneratieve rem activeer je door het gaspedaal los te laten. Op dat moment wordt de elektromotor als het ware omgezet in een dynamo. Net als bij een fiets levert een dynamo energie op.
De levensduur van een laadpaal voor een elektrische auto is sterk afhankelijk van het gebruik en de plaats waar deze zich bevindt. In zijn algemeenheid kunt u zo'n 10 jaar aanhouden.
Graafwerkzaamheden. Nog zo'n deur om mee in huis te vallen: een laadpaal op eigen terrein kost al snel zo'n € 2000. Hierbij maakt het uit of je eenvoudigweg bij de meterkast een gat naar buiten boort om de lader daar te hangen, of dat het laadpunt aan de andere kant van het perceel moet komen.
Waarom je geen (of toch wel een) laadpaal nodig hebt
Als je huis voorzien is van een eigen oprit of parkeerplaats, dan kun je zelf een laadvoorziening aanleggen voor je elektrische auto. Zo ben je altijd verzekerd van een laadpunt en laad je meestal tegen een lager stroomtarief dan bij een openbare paal.
Hoe ontstaat een autobrand? Brand kan ontstaan door een aanrijding, kortsluiting of lekkende vloeistoffen. In een auto zitten veel brandbare elementen zoals brandstof, bekabeling, banden en materialen in het interieur. Hierdoor kan brand zich snel verspreiden.
Om uw elektrische auto op te kunnen laden heeft u een oplaadkabel, een oplaadpaal en een oplaadpas nodig (in het geval van een publieke oplaadpaal). U parkeert uw auto bij een publieke of uw eigen elektrische laadpaal en kijkt of de lampjes op de paal groen zijn.
Voor brand zijn er drie factoren nodig. Als deze alle drie aanwezig zijn en in de juiste verhouding, dan ontstaat er brand. Dit noemen we de branddriehoek. De drie factoren van de branddriehoek zijn: warmte, zuurstof en brandstof (brandbaar materiaal).
Je hoort vaak dat elektrische auto's brandgevaarlijker zijn, maar dat blijkt niet te kloppen. Je hoort het wel eens in het nieuws: een elektrische auto die in de brand is gevlogen of zelfs is ontploft. Je leest minder vaak over brand in een auto met een verbrandingsmotor, maar dat gebeurt ook.
Defecte onderdelen, lekkende afdichtingen en kapotte bedradingen kunnen zorgen voor brand. Wanneer de motor een slechte pakking heeft, kunnen er gevaarlijke vloeistoffen lekken. Gerafelde bedradingen kunnen eerder vonken verspreiden, die weer contact kunnen maken met ontvlambare vloeistoffen en materialen.
"Je trekt een lange jas met capuchon aan, zoekt een auto uit die niet onder een lantaarnpaal staat", legt Ameling uit. "Dan steek je een aanmaakblokje aan, en legt die in de grille. In 90 procent van de gevallen staat een auto dan binnen drie minuten in brand; de oliën vatten op die manier snel vlam."
Elektrische auto accu capaciteit
Met een accu capaciteit van 15 kWh kan een elektrische auto zo'n 100 km afleggen. Dat betekent een accu capaciteit van 40 kWh zal je ongeveer 200-280 km brengen en de 75 kWh variant is goed voor 280 tot 545 km.