Incasso blokkeren
Je blokkeert incasso's met een blokkadelijst of goedkeuringslijst. Deze stel je in in internetbankieren of de Rabo App. Met de goedkeuringslijst bepaal je welk bedrijf wel geld van je rekening mag afschrijven. Alle andere bedrijven zijn standaard geblokkeerd.
Wil je niet (meer) dat een bedrijf automatisch een bedrag van je betaalrekening afschrijft? Of heb je geen machtiging voor incasso afgegeven aan een bedrijf dat toch geld van je rekening afschrijft? Dan kun je je machtiging intrekken of een incasso blokkeren.
Bij een doorlopende incasso schrijft het bedrijf regelmatig geld af, bijvoorbeeld het abonnementsgeld voor een tijdschrift. Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. U kunt ook de bank vragen dit voor u te doen.
Blokkeren of deblokkeren
Neem dan eerst contact op met de organisatie die heeft geïncasseerd. Zo voorkom je een mogelijke betalingsachterstand. Om te blokkeren (of deblokkeren) klik je in het incasso-overzicht op een incassant en kies je voor 'Blokkeer'.
Zoek dan contact met de opdrachtgever van de incasso of houd de komende afschrijving tegen met een rode kaart. Je trekt hiermee je machtiging in. Print de rode kaart uit, vul de gegevens in en stuur deze naar het bedrijf dat het geld ontvangt. Een Digitale Incassomachtiging trek je in via de website van dat bedrijf.
Er is geen wettelijke termijn voor hoe lang een bank je rekening mag blokkeren, maar een bank mag niet zomaar je rekening blokkeren zonder geldige reden. Als je rekening geblokkeerd is, kun je contact opnemen met de bank om te vragen wat de reden is en wat je kunt doen om de blokkade op te heffen.
Dit doet u door een brief (ingebrekestelling) te sturen waarin u laat weten dat u het geleende geld terug wilt vorderen. In deze brief geeft u een termijn (bijvoorbeeld 4 weken) wanneer het uitgeleende bedrag (en eventueel de rente) terugbetaald moet zijn.
Webshop betaalt geld niet terug: dit kunt u doen!
Dit heet het herroepingsrecht. Laat u binnen 14 dagen na levering van uw aankoop aan de webshop weten dat u het product terug wilt sturen, dan moet de webwinkel u het aankoopbedrag terugstorten.
Niet eens met de incassokosten
Stuur dan een aangetekende brief naar het incassobureau. In deze brief legt u uit waarom u niet betaalt. Het incassobureau bespreekt dit met de schuldeiser.
Wat doet ING voor je? De betaling die jij hebt gedaan is definitief en kunnen we daarom niet ongedaan maken. Wel kunnen we je helpen als je via een civiele procedure wilt proberen om je geld terug te krijgen.
Een machtiging geef je schriftelijk of online via een Digitale Incassomachtiging of met iDIN ondertekenen. Alleen deze machtigingen zijn geldig. Een incasso is onterecht als je bijvoorbeeld helemaal geen machtiging hebt afgegeven. Of niet op een geldige manier, bijvoorbeeld telefonisch.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
U kunt een iDEAL-betaling niet terugdraaien.
Kies dan 'Blokkeren' onder 'Instellingen' in je incasso-overzicht in Mijn SNS. Heb je geen Mijn SNS? Maak dan een afspraak bij een SNS Winkel om het te regelen. Je kunt ons ook bellen op 030 - 633 30 00.
Bankrekening blokkeren
Dan kunt u de rekening niet meer gebruiken. U kunt geen geld meer pinnen, geen betalingen doen en geen geld op uw rekening ontvangen. Staat er nog geld op uw rekening? Dan kunt u uw bank vragen het bedrag over te maken naar een ander rekeningnummer, bijvoorbeeld van een familielid.
Een geblokkeerde rekening is een rekening op naam van de huurder waarop de huurwaarborg gestort wordt. Het is een 'geblokkeerde' rekening: alleen als de verhuurder én de huurder daarvoor hun uitdrukkelijke toestemming geven, wordt het geld op de rekening gedeblokkeerd.
Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen. Maak je elke week of maand automatisch een bedrag over naar een bepaald rekeningnummer en is dit bedrag te hoog of juist te laag? Pas dan je periodieke overboeking aan.
Geld naar verkeerde rekening overgemaakt
Maak dan € 0,01 over naar dat rekeningnummer met in de omschrijving het verzoek om het verkeerd overgemaakte bedrag terug te betalen. Lukt dat niet? Neem dan contact met ons op.
Start de app 'ABN AMRO Mobiel Bankieren' en log in zoals gebruikelijk. Tik op de betaalrekening waar het bedrag van is afgeschreven. Tik op de onterechte afschrijving. Tik op Terugboeken.