Het gemiddelde van alle 32 Golf 7 1.4 TSI's in de AutoWeek Verbruiksmonitor is 1 op 15,3 (6,5 l/100 km). De nieuwe 1.5 TSI scoort gemiddeld nét iets beter, met een verbruik van 1 op 15,6 (6,4 l/100 km). Zo groot als de stap van 1.2 naar 1.0 TSI is het dus niet.
Kosten. Even afgezien van de Volkswagen e-Golf en de GTE-versie is de zuinigste versie van de Golf in standaardvorm de 1.6 TDI 105 die volgens officiële verbruikscijfers gemiddeld 1 op 26,1 haalt.
De Volkswagen XL1 is de zuinigste auto
De motoren tezamen leveren 69 pk. Maar niet alleen de hybridetechniek of de kleine tweecilinder dragen bij aan een gunstig brandstofverbruik. Ook het gewicht speelt een grote rol. De auto weegt, mede door carbon fibre onderdelen, slechts 795 kilogram.
Een 'doodgewone' Golf is een erg fijne auto. Hij is mooi stil, heel comfortabel, stuurt lekker, zit goed, wat wil een mens eigenlijk nog meer? Daarbij is hij zo ruim als je maar mag verwachten van een middenklasse-hatchback. Achterin is ook voor een volwassene prima te zitten.
Het gemiddeld verbruik is één liter diesel per 31,25 km. Met volle tank (50 l) komt de actieradius op 1.562 km.
Welke auto rijdt 1 op 30? Het antwoord is simpel: geen enkele. Althans, geen modellen die je kunt kopen. De Toyota Yaris is de zuinigste auto met 1 op 26,3.
1. Toyota Yaris Hybrid/Mazda 2 Hybrid. De Toyota Yaris Hybrid is volgens de fabrikant in staat tot een verbruik van 1 op 26,3 en mag zich daarmee de zuinigste auto zonder laadkabel noemen.
Het is een combinatie van fysiek en mentaal bezig zijn. Je bent lekker in de buitenlucht, je loopt veel en het vereist een goede hand-oog coördinatie. Ook heb je wel wat technische vaardigheden en creativiteit nodig om de baan goed door te komen. Golf is vaak eigenlijk een beetje een wedstrijd tegen jezelf.
Daarnaast is de Golf een tikkeltje zuiniger dan de Polo: de Golf verbruikt 5,3 liter benzine op 100 kilometer, terwijl de Polo 5,5 liter benzine verbruikt op 100 kilometer. Ook is de Golf ietsjes groter qua formaat en beschikt over meer ruimte in de auto.
Met de inkomsten van greenfees en lidmaatschapsgelden wordt het noodzakelijke onderhoud aan de golfbaan betaald. De hoogte van de greenfee is afhankelijk van het aantal holes, het soort/type baan en de exclusiviteit van de golfbaan.
Het gemiddelde verbruik: 7,4 l/100 km (CO2: 167 g/km). Voor maximaal rijplezier is de Golf GTI bovendien uitgerust met een mechanisch sperdifferentieel en progressive steering.
Als je alleen korte ritten rijdt, is kun je een elektrische auto kiezen. Benzine is op lange ritten fijner, omdat tanken minder tijd kost dan opladen. Diesel wordt pas interessant als je een flink aantal kilometers per jaar rijdt. Hybride kan in alle gevallen interessant zijn.
Toyota Corolla
Lang heeft de Toyota Prius de ranglijst aangevoerd, met een verbruik van amper 1 op 25. Geen slecht resultaat voor een van de pioniers in hybride rijden.
De Toyota Yaris, de Toyota Aygo en de Kia Niro zijn zuinige auto's.
Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15. Dat is een liter benzine op 15 kilometer. Een gemiddelde dieselauto rijdt plusminus 1 op 21. Met deze gegevens in het achterhoofd kunnen we stellen dat een auto die 1 op 20 rijdt zuinig is en een auto die 1 op 3 rijdt allesbehalve zuinig is.
De Volkswagen Golf heeft een minimale laadruimte van 380 liter, de Polo van Volkswagen moet het doen met een kofferbak van 280 liter: een verschil van precies 100 liter. De kinderwagen die je moeiteloos achterin de Volkswagen Golf legt, past ook zonder problemen in de kofferbak van de Polo.