Een akte van levering wordt ook wel een eigendomsakte of eigendomsbewijs genoemd. Om het eigendom van bijvoorbeeld een woning over te dragen moet de akte van levering worden ingeschreven bij het Kadaster. U kunt bij ons een kopie van de ingeschreven akte opvragen.
Met een eigendomsakte of eigendomsbewijs wordt een akte van levering bedoeld. Met het inschrijven van de akte van een woning bij het Kadaster krijgt de koper eigendomsrecht, en is daarmee eigenaar van de woning. De akte van levering is bij het Kadaster op te vragen.
Ben je het eigendomsbewijs kwijt, dan kun je bij het Kadaster (tegen betaling) een nieuw document opvragen.
Geen nood, je kan steeds een kopie aanvragen bij de notaris die de eigendomsakte van je woning heeft verleden. Weet je niet meer welke notaris dit heeft gedaan? Dan kan je dit opvragen via het kantoor Rechtszekerheid (= het vroegere hypotheekkantoor).
In het eigendomsbewijs staat onder andere hoe de woning uw eigendom is geworden. Daarnaast vindt u er bijvoorbeeld informatie over de verkoper, de datum van de aankoop, de koper, de koopsom en de betrokken kadastrale percelen met hun oppervlakte. Ook staan eventuele eigendomsbelemmeringen in het eigendomsbewijs.
Beide akten komen voor als je een huis koopt. De Koopakte teken je als eerste bij de koop van de woning. De Eigendomsakte (ook bekend als akte van levering), teken je bij de notaris en dan pas verkrijg je het eigendomsrecht.
Eigendomsverklaring
Met de eigendomsverklaring wijken partijen af van de aannemingsovereenkomst. Als er een waarborgregeling of een bouwdepot van toepassing is, kan het zijn dat de verklaring daarmee afgestemd moet worden.
Kosten en levertijd kopie akte opvragen
per e-mail (pdf-bestand), dit kost € 18,35. per post betaalt u € 20,55.
Wat staat er in de eigendomsakte? De eigendomsakte is dus een afschrift van de akte van levering. De informatie die u hierin vindt, is dezelfde als in de akte van levering. De eigendomsakte is een overzicht van alle afspraken die zijn gedaan tussen de kopende en verkopende partij.
Als u een woning koopt krijgt u te maken met veel verschillende documenten, waaronder de eigendomsakte. De eigendomsakte is niet hetzelfde als uw hypotheekakte. In uw hypotheekakte worden uitsluitend zaken geregeld die betrekking hebben op uw hypothecaire geldlening.
Neem contact op met het Kadaster om te achterhalen wie de eigenaar is van een pand, woning, woonboot of stuk grond (perceel).
Je kunt een kopie opvragen bij de notaris waar je de akte hebt getekend of bij het kadaster. De originele akte blijft altijd in de kluis bij de notaris. Het kadaster bewaart een digitaal afschrift.
Wilt u mede-eigenaar worden van het huis van uw ouders dan kan dat. Uiteraard is het verplicht om met zijn allen daar ingeschreven te staan en te gaan inwonen op dat adres.
Toon blijft eigendom van Eneco.
De eigendom is de (abstracte) omstandigheid dat je ergens eigenaar van bent. Het eigendom is concreter: dat is datgene wat je bezit zélf. Het eigendom is een zaak die of voorwerp dat iemand toebehoort, dus: iemands bezit.
Een voorbeeld. Ik kan beweren dat een boek van mij is, mijn bezit is, omdat mijn naam erin staat. Maar als mijn vriend kan aantonen dat hij dit boek heeft gekocht en het jaren geleden aan mij heeft uitgeleend, dan blijft dat boek zijn eigendom.
Notariskosten. De notaris maakt een eigendomsakte en hypotheekakte op. Deze kosten liggen meestal rond de 1000 euro voor beide aktes samen.
Eigendom (juridische eigendom) is het meest verstrekkende recht dat men op een zaak kan hebben. Het is het recht om over een zaak (stuk grond, voorwerp, hoeveelheid geld enz.) naar eigen goeddunken te beschikken.
Voortaan kan elke burger alle aktes waarin hij betrokken partij is en die opgenomen zijn in de hypotheekregisters via het portaal 'MyMinfin' raadplegen en downloaden.
Heb je nood aan persoonlijk advies? Dan maak je best een afspraak met een notariskantoor. Een eerste gesprek is doorgaans gratis. Indien er een grondige dossierstudie nodig is, maak dan vooraf duidelijke afspraken over de vergoeding.
Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
2. De aktekosten schommelen tussen de 700 à € 800 in functie van de concrete gegevens van het dossier. Soms kan het zelfs meer zijn, wanneer bepaalde kosten hoger oplopen.
Wanneer iemand zowel het vruchtgebruik als de blote eigendom van een goed bezit, is deze volle eigenaar van dat goed. Een volle eigenaar kan naar eigen inzichten beschikken over het goed: bv. schenken, verkopen, uitlenen, gebruiken, verhuren, enz. Hij heeft dus de volle bevoegdheid over het goed (1).
Vervreemden betekent dat objecten van eigenaar wisselen door verkoop, schenking, ruil of restitutie.
De koopakte is de overeenkomst van de verkoper met de koper van een huis bij het sluiten van de koop. Een koopakte en akte van levering zijn dus niet hetzelfde, maar in beide akten staat bijna altijd dezelfde inhoud. Daarom wordt de ingeschreven akte van levering soms koopakte genoemd.