Niet alleen rollen en doelen moeten duidelijk zijn. Zorg dat na ieder overleg duidelijk is wie wat wanneer oppakt. Bij het samenwerken op afstand is dat nog belangrijker dan anders. Deel bijvoorbeeld tijdens het overleg je scherm waarop je de gemaakte afspraken meeschrijft.
wat je wilt bespreken. welke bedoeling je hebt met de bespreking of wat je ermee wilt bereiken (bijvoorbeeld besluit, advies, kritiek, medewerking bij een actie), wat je van de deelnemers verwacht (huiswerk doen, over start- en kernvragen nadenken) hoeveel tijd je nodig denkt te hebben.
Plaats regelmatig het onderwerp werkdruk op de agenda. Niet als klaagthema, maar gericht op knelpunten en oplossingen die daarvoor mogelijk zijn. Denk van tevoren na over mogelijke oplossingen als de werkdruk op de agenda staat. Begin een overleg ook eens met een rondje successen.
Vaste agendapunten zijn punten die elke vergadering terugkomen, zoals een opening, vaststellen van agendapunten, de rondvraag en sluiting. De variabele agendapunten zijn de punten die elke meeting veranderen. Bij een structureel goede vergadering zijn dit altijd de gespreksonderwerpen of vergaderpunten.
Voorbereiding is de sleutel
Identificeer uw prestaties, uitdagingen en eventuele groeimogelijkheden . Overweeg om deze onderwerpen met uw directe manager te bespreken om hun inzichten te verzamelen en afstemming te krijgen. Deze voorbereiding zorgt ervoor dat u de vergadering met vertrouwen en waardevolle gespreksonderwerpen ingaat.
Er zijn vier belangrijke communicatiestijlen: passieve communicatie, agressieve communicatie, passief-agressieve communicatie en assertieve communicatie. Elke communicatiestijl kan verbaal, non-verbaal, of in geschreven vorm worden weergegeven.
Voorbeelden van consultatie in een zin
Veel accountants bieden een gratis consult aan voordat ze kosten in rekening brengen voor hun werk . Na een reeks consultaties met artsen werd een datum voor de operatie vastgesteld. De groep had een reeks consultaties met leden van het Congres.
Tijdens deze bijeenkomsten worden uitdagingen en obstakels geïdentificeerd en besproken, waarbij teamleden verschillende perspectieven en mogelijke oplossingen aandragen. Door samen te werken en van elkaar te leren, vinden teams vaak innovatieve en effectieve manieren om problemen aan te pakken.
Vergadering voorzitten
Het lijkt zo eenvoudig: De vergadering op tijd laten beginnen. Dan de orde bewaren, iedereen aan het woord laten komen die iets wil zeggen en ervoor zorgen dat er niet teveel door elkaar wordt gepraat. En natuurlijk goed op de tijd letten, zodat de vergadering niet teveel uitloopt.
Werkoverleg is een regelmatig overleg tussen leiding en werknemers over het werk en de werkomstandigheden. Werkoverleg vindt in principe onder werktijd plaats en verloopt volgens een vaste structuur.
Directief zijn in je communicatie heeft te maken met een aantal kernkwaliteiten of persoonskenmerken. Waarschijnlijk past de kernkwaliteit directief bij jou en ben je slagvaardig, besluitvaardig, of doortastend.
Een actieve luisterhouding wil zeggen dat je rechtop zit of staat,schouders gedraaid richting je gesprekspartner, hem of haar aankijkt (niet strak aankijken, want dan gaan mensen zich ongemakkelijk voelen) en een gezichtsuitdrukking hebben die past bij de situatie (bij een triest verhaal kun je niet gaan glimlachen).
Sluit de vergadering aan het einde af met een korte samenvatting van wat er besproken is, de genomen beslissingen en de aanbevolen acties. Schrijf na een vergadering altijd op wat je hebt besproken en welke acties je hebt ondernomen.
Begin met een gemeenschappelijke basis – het is een gemakkelijke manier om het gesprek te beginnen. Leer meer over uw senior stakeholder – een beetje onderzoek en wat oprechte nieuwsgierigheid kunnen uw smalltalk naar een hoger plan tillen. Laat een andere dimensie van uzelf zien – authentiek zijn onderscheidt u en maakt u op een goede manier gedenkwaardig.
Integreer uw nieuwe senior leider via inclusieve onboarding door interacties op alle organisatieniveaus te faciliteren . Gebruik town halls, teamvergaderingen en individuele sessies om een open dialoog aan te moedigen, zodat uw personeel vragen kan stellen en hun gedachten kan delen.