Wat is een buitengewone omstandigheid?

Met een buitengewone omstandigheid wordt een situatie bedoeld waarin sprake is van overmacht. U kunt hierbij denken aan de volgende situaties: Extreme weersomstandigheden als mist en storm tijdens de vlucht. Natuurrampen als een aswolk.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op euclaim.nl

Wat zijn buitengewone omstandigheden bij vertraging vlucht?

Voorbeelden van buitengewone omstandigheden

Extreme weersomstandigheden, zoals storm tijdens de vlucht of dichte mist bij het opstijgen en/of landen. Natuurrampen, zoals een aswolk. Stakingen van derden, zoals de luchtverkeersleiding en bagage afhandelaren. Medische noodlandingen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl

Hoeveel vertraging geld terug TUI?

Hoeveel hangt af van de vluchtafstand tussen de twee luchthavens. Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km bedraagt de compensatie 250 euro. Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km komt de compensatie neer op 400 euro. Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU bedraagt de vergoeding ook 400 euro.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlucht-vertraagd.nl

Wat als je vlucht wordt geannuleerd door storm?

Storm is een 'buitengewone omstandigheid', wat inhoudt dat de vliegtuigmaatschappij niet verantwoordelijk is voor eventuele vertragingen en annuleringen die hierdoor ontstaan. Je hebt als passagier in het geval van een annulering van je vlucht wel altijd recht op een vervangende vlucht of teruggave van de ticketprijs.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vluchtclaimservicevergelijken.nl

Wat is overmacht vliegen?

Wanneer je vlucht vertraagd of geannuleerd is door een buitengewone omstandigheid vervalt je recht op compensatie. Er is dan sprake van overmacht en hiervoor kan de luchtvaartmaatschappij niet aansprakelijk worden gesteld.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vliegtickets.nl

Wat wordt er bedoeld met een buitengewone omstandigheid?

26 gerelateerde vragen gevonden

Heb ik recht op vergoeding vliegtuig?

De vergoeding is maximaal € 600

Bij vluchten tot 1.500 kilometer: € 250. Bij vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer: € 400. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, tussen de 3 en 4 uur vertraging bij aankomst: € 300. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, meer dan 4 uur vertraging bij aankomst: € 600.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Heb ik recht op vergoeding vlucht?

Als je op je eindbestemming aankomt met een vertraging van 3 uur of meer, heb je mogelijk recht op compensatie. Als de vertraging meer dan 5 uur is, kun je besluiten niet (verder) te reizen. Je hebt dan recht op terugbetaling van je ticket en een terugvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Hoeveel vergoeding geannuleerde vlucht?

Als je vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus heb je recht op een volledige terugbetaling van je ticket. Europese Verordening 261/2004 stelt de luchtvaartmaatschappij verplicht om bij een geannuleerde vlucht het volledige bedrag van het ticket binnen 7 dagen terug te storten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlucht-vertraagd.nl

Wat als je je overstap mist?

Na het missen van uw aansluitende vlucht kunt u zich melden bij de balie van de betreffende luchtvaartmaatschappij. De maatschappij is verantwoordelijk voor het regelen van een vervangende vlucht volgens Verordening 261/2004.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl

Hoe kan ik een klacht indienen bij TUI?

Je kunt via ons webportaal melding maken van een aankomstvertraging van meer dan 3 uur met TUI fly Nederland (OR vlucht) door in te loggen met je naam en reserveringsnummer. Via dit webformulier kun je melding maken van alle overige klachten en suggesties. Je melding kun je indienen na de einddatum van de reis.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tui.nl

Wat te doen bij vertraging TUI?

Wil je een vertragingsclaim indienen met een aankomstvertraging van meer dan 3 uur voor TUI fly Nederland (OR vlucht) gebruik dan het webportaal. Veelgestelde vragen over je geboekte vakantie en corona lees je op onze corona informatiepagina. Meer informatie over het aanbod en onze corona maatregelen lees je hier.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tui.nl

Welke vluchten worden geannuleerd TUI?

Vakantiegangers die bij reisorganisatie TUI hebben geboekt en vliegen met maatschappij TUI fly, kunnen gewoon op vakantie. Voor TUI-reizigers die voor hun reis afhankelijk zijn van een andere maatschappij zoals Transavia en KLM is het afwachten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op metronieuws.nl

Wat zijn onvermijdbare en buitengewone omstandigheden?

Onvermijdbare en buitengewone omstandighedenbetekent een situatie die zich voordoet onafhankelijk van de wil van de partij die zich daarop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle redelijke voorzorgsmaatregelen niet te vermijden waren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ec.europa.eu

Waar claim indienen vertraagde vlucht?

Op basis van europese regelgeving kan je een compensatie vertraging vlucht claimen. Omdat het lastig is een vergoeding vertraging vliegtuig te claimen zijn er claimbureaus zoals Aviclaim. Wij helpen je om tot € 600,- vergoeding te verkrijgen als je vlucht vertraagd is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op aviclaim.nl

Kan een vlucht zomaar geannuleerd worden?

Uw vlucht wordt kort voor vertrek geannuleerd en u moet een andere vlucht nemen. Bij annulering van uw vlucht heeft u verschillende rechten. Zo heeft u recht op een vervangende vlucht of u kunt ervoor kiezen om het geld terug te krijgen van uw originele ticket.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl

Wat als je vlucht niet doorgaat door Corona?

Hebt u gezondheidsklachten die kunnen wijzen op het coronavirus? Dan mag u niet vliegen. U hebt dan geen recht op uw geld terug. Afhankelijk van de voorwaarden bij uw ticket kunt u soms wel annuleren of omboeken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wat als je vlucht gewijzigd wordt?

Recht op compensatie

Op basis van de Europese Verordening 261/400 mag een luchtvaartmaatschappij tot 14 dagen voor de vluchtdatum het vluchtschema aanpassen, zonder dat ze vergoeding hoeven te geven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Is EUclaim gratis?

Wat kost de service van EUclaim? Onze service wordt u aangeboden op basis van no cure, no pay. Dit betekent dat als wij uw claimaanvraag niet tot een succesvol einde brengen, u ons niets betaalt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op euclaim.nl

Hoe laat moet je van te voren op Schiphol zijn?

1. Kom op tijd naar Schiphol. We verwelkomen je graag vanaf 4 uur voordat je vlucht vertrekt in de vertrekhal. Zo help je om de rijen voor de incheckbalies en de securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op schiphol.nl

Waarom annuleert Transavia vluchten?

Transavia annuleert ook vluchten omdat er te weinig bemanning is. Als dat binnen 2 weken voor vertrek gebeurt, hebben passagiers recht op een financiële vergoeding. En als ze al op reis zijn of op de luchthaven staan, ook op verzorging.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Wat zijn uw rechten als vliegtuigpassagier?

Als uw vlucht bij vertrek vertraging heeft, heeft u recht op hulp, terugbetaling en een terugvlucht, afhankelijk van de duur van de vertraging en de vluchtafstand.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op europa.eu

Hoe werkt EUclaim?

Om een claim in te kunnen dienen moet je akkoord gaan met de Algemene Voorwaarden van EUclaim. De service is op basis van 'no cure, no pay' en je betaalt alleen de succesfee van 29% en €33 administratiekosten per persoon wanneer je claim succesvol is afgehandeld.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Waarom wordt een vlucht omgeboekt?

Er is sprake van een omgeboekte vlucht als je wel jouw bestemming hebt bereikt, maar: De luchtvaartmaatschappij het vluchtnummer heeft gewijzigd. De vlucht wordt uitgevoerd door een andere luchtvaartmaatschappij. Je via een andere route vliegt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlucht-vertraagd.nl

Populaire vragen