Met een buitengewone omstandigheid wordt een situatie bedoeld waarin sprake is van overmacht. U kunt hierbij denken aan de volgende situaties: Extreme weersomstandigheden als mist en storm tijdens de vlucht. Natuurrampen als een aswolk.
Voorbeelden van buitengewone omstandigheden
Extreme weersomstandigheden, zoals storm tijdens de vlucht of dichte mist bij het opstijgen en/of landen. Natuurrampen, zoals een aswolk. Stakingen van derden, zoals de luchtverkeersleiding en bagage afhandelaren. Medische noodlandingen.
Hoeveel hangt af van de vluchtafstand tussen de twee luchthavens. Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km bedraagt de compensatie 250 euro. Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km komt de compensatie neer op 400 euro. Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU bedraagt de vergoeding ook 400 euro.
Storm is een 'buitengewone omstandigheid', wat inhoudt dat de vliegtuigmaatschappij niet verantwoordelijk is voor eventuele vertragingen en annuleringen die hierdoor ontstaan. Je hebt als passagier in het geval van een annulering van je vlucht wel altijd recht op een vervangende vlucht of teruggave van de ticketprijs.
Wanneer je vlucht vertraagd of geannuleerd is door een buitengewone omstandigheid vervalt je recht op compensatie. Er is dan sprake van overmacht en hiervoor kan de luchtvaartmaatschappij niet aansprakelijk worden gesteld.
De vergoeding is maximaal € 600
Bij vluchten tot 1.500 kilometer: € 250. Bij vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer: € 400. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, tussen de 3 en 4 uur vertraging bij aankomst: € 300. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, meer dan 4 uur vertraging bij aankomst: € 600.
Als je op je eindbestemming aankomt met een vertraging van 3 uur of meer, heb je mogelijk recht op compensatie. Als de vertraging meer dan 5 uur is, kun je besluiten niet (verder) te reizen. Je hebt dan recht op terugbetaling van je ticket en een terugvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt.
Als je vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus heb je recht op een volledige terugbetaling van je ticket. Europese Verordening 261/2004 stelt de luchtvaartmaatschappij verplicht om bij een geannuleerde vlucht het volledige bedrag van het ticket binnen 7 dagen terug te storten.
Na het missen van uw aansluitende vlucht kunt u zich melden bij de balie van de betreffende luchtvaartmaatschappij. De maatschappij is verantwoordelijk voor het regelen van een vervangende vlucht volgens Verordening 261/2004.
Je kunt via ons webportaal melding maken van een aankomstvertraging van meer dan 3 uur met TUI fly Nederland (OR vlucht) door in te loggen met je naam en reserveringsnummer. Via dit webformulier kun je melding maken van alle overige klachten en suggesties. Je melding kun je indienen na de einddatum van de reis.
Wil je een vertragingsclaim indienen met een aankomstvertraging van meer dan 3 uur voor TUI fly Nederland (OR vlucht) gebruik dan het webportaal. Veelgestelde vragen over je geboekte vakantie en corona lees je op onze corona informatiepagina. Meer informatie over het aanbod en onze corona maatregelen lees je hier.
Vakantiegangers die bij reisorganisatie TUI hebben geboekt en vliegen met maatschappij TUI fly, kunnen gewoon op vakantie. Voor TUI-reizigers die voor hun reis afhankelijk zijn van een andere maatschappij zoals Transavia en KLM is het afwachten.
„Onvermijdbare en buitengewone omstandigheden” betekent een situatie die zich voordoet onafhankelijk van de wil van de partij die zich daarop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle redelijke voorzorgsmaatregelen niet te vermijden waren.
Op basis van europese regelgeving kan je een compensatie vertraging vlucht claimen. Omdat het lastig is een vergoeding vertraging vliegtuig te claimen zijn er claimbureaus zoals Aviclaim. Wij helpen je om tot € 600,- vergoeding te verkrijgen als je vlucht vertraagd is.
Uw vlucht wordt kort voor vertrek geannuleerd en u moet een andere vlucht nemen. Bij annulering van uw vlucht heeft u verschillende rechten. Zo heeft u recht op een vervangende vlucht of u kunt ervoor kiezen om het geld terug te krijgen van uw originele ticket.
Hebt u gezondheidsklachten die kunnen wijzen op het coronavirus? Dan mag u niet vliegen. U hebt dan geen recht op uw geld terug. Afhankelijk van de voorwaarden bij uw ticket kunt u soms wel annuleren of omboeken.
Recht op compensatie
Op basis van de Europese Verordening 261/400 mag een luchtvaartmaatschappij tot 14 dagen voor de vluchtdatum het vluchtschema aanpassen, zonder dat ze vergoeding hoeven te geven.
Wat kost de service van EUclaim? Onze service wordt u aangeboden op basis van no cure, no pay. Dit betekent dat als wij uw claimaanvraag niet tot een succesvol einde brengen, u ons niets betaalt.
1. Kom op tijd naar Schiphol. We verwelkomen je graag vanaf 4 uur voordat je vlucht vertrekt in de vertrekhal. Zo help je om de rijen voor de incheckbalies en de securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen.
Transavia annuleert ook vluchten omdat er te weinig bemanning is. Als dat binnen 2 weken voor vertrek gebeurt, hebben passagiers recht op een financiële vergoeding. En als ze al op reis zijn of op de luchthaven staan, ook op verzorging.
Als uw vlucht bij vertrek vertraging heeft, heeft u recht op hulp, terugbetaling en een terugvlucht, afhankelijk van de duur van de vertraging en de vluchtafstand.
Om een claim in te kunnen dienen moet je akkoord gaan met de Algemene Voorwaarden van EUclaim. De service is op basis van 'no cure, no pay' en je betaalt alleen de succesfee van 29% en €33 administratiekosten per persoon wanneer je claim succesvol is afgehandeld.
Er is sprake van een omgeboekte vlucht als je wel jouw bestemming hebt bereikt, maar: De luchtvaartmaatschappij het vluchtnummer heeft gewijzigd. De vlucht wordt uitgevoerd door een andere luchtvaartmaatschappij. Je via een andere route vliegt.