Wanneer je een strook nadert, positioneer je handen dan op het rechte deel van je stuur of in de beugels, ontspan je armen en laat de fiets het juiste spoor kiezen. Plaats je handen niet op de remgrepen, je hebt daar minder grip en het stuur stuitert snel uit je handen. Voorkom ook het strekken van je armen en polsen.
Als je over kasseien gaat rijden, probeer dan minimaal 25 mm banden te hebben. Beter nog is 28 mm. Ook de profs rijden Parijs-Roubaix op 28mm banden, sommigen hebben zelfs een 30 mm band. Zorg ook voor een band die stevig is.
Normaal gesproken rijdt het overgrote deel van het peloton op 25mm banden. In Parijs-Roubaix komen 30 millimeter brede banden het vaakst voor. Daarnaast zijn de banden ook minder hard opgepompt om het stuiteren op de kasseien te voorkomen.
Steeds meer renners rijden Parijs - Roubaix met tubeless banden in 28 tot 30 mm met een lage druk van zo'n 3,5 - 4,4 bar. Stootlek is op die manier (bijna) niet meer aan de orde en door de lage druk heb je veel grip en stuiter je als renner minder over al die zwaarste kasseistroken van Parijs - Roubaix.
Kies op de kasseienstroken voor een maximale bandenspanning van 5 of 6 bar (afhankelijk van je gewicht en bandenbreedte). Sommige profs rijden zelfs met een spanning van 4 bar.
Tussen de startplaats in Compiègne en de finishlijn in Roubaix worden 259 brute kilometers afgelegd. Er worden 30 kasseienstroken aangedaan die gezamenlijk 55 kilometer lang zijn. Namen als Carrefour de l'Arbre, Bos van Wallers-Arenberg en Mons-en-Pévèle doen de haren in de nek recht overeind staan.
Met een setje carbon wielen rijd je al snel 2-3 km/h sneller dan met aluminium wielen als je dezelfde kracht genereert. Daarnaast ziet een setje carbon wielen er natuurlijk supervet uit, wat ook goed voor je moraal is.
Een vuistregel voor de bandenspanning is 1 bar per 10 kg lichaamsgewicht. Weeg je 80 kg? Dan pomp je dus 8 bar in je band. Hoe zwaarder je bent, des te verder wordt je band namelijk ingedrukt door je lichaamsgewicht.
Onze profs kiezen dus het liefst voor 28mm, omdat je dan met iets met minder luchtdruk alsnog veel grip hebt. De banden van Vredestein waar onze profs meerijden, hebben dus het voordeel dat de 28mm banden ook echt uitvallen als 28mm.
De rolweerstand van uw 25 mm band is gelijk aan uw 23 mm band. Gaat u met een bredere velg rijden, dan neemt de rolweerstand zelfs af.
Als er lucht uit de pomp komt, maar niet de band in lijkt te gaan, moet je wellicht de pompkoppeling iets bijstellen. Ontkoppel hem en bevestig opnieuw om de vergrendeling te verbreken.
Een heel groot voordeel van een hoge velg is de aerodynamica. De aerodynamica zorgt dat je met dezelfde krachtsinspanning een stukje sneller bent. Dat is ook vaak de reden dat wedstrijdrenners kiezen voor een hoge velg met een vlakke rit. Een ander voordeel is van hoge carbon velg is de stijfheid.
Carbon wielen hebben enorme voordelen ten opzichte van standaard aluminium wielen. Ze zijn stijver en daardoor heel responsief en hebben een heel direct stuurgedrag. Daarnaast maakt het lichte materiaal het mogelijk om hoge velgen te maken wat het materiaal ideaal maakt voor aerodynamische wielen.
Carbonpapier verbrandt heel gemakkelijk bij verhitting aan de lucht, zowel het carbon als het papier. Als je koolstof bedoelt. Dat zal bij verhitting aan de lucht ook gewoon verbranden tot CO2. Maar sluit je het af van de lucht, dan smelt koolstof bij 3500 graden.
Toch, de zwaarste rit ooit is een andere. Zes weken na het einde van de Eerste Wereldoorlog kondigt Le Petit Journal een wielerwedstrijd aan: het Circuit des Champs de Bataille: een koers langs alle grote slagvelden van de Eerste Wereldoorlog.
In Nederland en Vlaanderen wordt doorgaans Roubaix gebruikt. Volgens de lijst Buitenlandse aardrijkskundige namen in het Nederlands van de Nederlandse Taalunie is Robaais in beperkte mate in de Frans-Belgische grensstreek in gebruik. De vorm Robaais komt ook voor in de Vlaamse familienaam Van Robaeys.
Kasseistroken Parijs - Roubaix zijn ingedeeld met Sterren
Op het parcours van de Hel van het Noorden liggen 29 sectoren die in totaal 54,5 kilometer lang zijn. De langste is 3,7 kilometer lang en krijgt 4 sterren (strook 17 – Wandignies). De makkelijkste strook krijgt 1 ster en is 200 meter lang.
In de eerste weken van je voorbereiding duren de duurtrainingen 1u00 tot 2u30. Indien je voor de volledige afstand van 229km gaat, dan dien je dit op te bouwen tot 5 à 6 uur. Voor de kortere afstanden (74km – 139km) moet je dit maar opbouwen tot 3 à 4 uur.
De beklimmingen van de Ronde van Vlaanderen zijn wel heel steil, maar nooit echt lang. Dat betekent dat vooral voor de sterke renners het verzet niet extreem klein moet zijn, zij kunnen zo hun kracht ten volle benutten. Kies voor het grootst mogelijke verzet dat je nog rond krijgt op de hellende stroken.
Specialized verschijnt met uitgesproken ambities aan de start van het seizoen: de S-Works Tarmac SL2 zal volgens het programmaboekje de beste en meest complete koersfiets ooit worden. Als leuk extraatje krijgt een select clubje QuickSteppers een customized exemplaar.
Neem twee maanden als uitgangspunt. Als je jouw wielen om de zoveel tijd oppompt, zit het wel snor. Daarnaast merk je het ook meteen als je banden te zacht zijn: het kost je dan namelijk meer moeite om te trappen. Pak de fietspomp erbij en zorg dat je weer moeiteloos op pad kunt.
Veel mensen realiseren zich niet dat een fietsband behoorlijk hard moet worden opgepompt. Afhankelijk van merk en type band moet er minimaal 3,5 tot 4,5 bar in; dit staat op de zijkant van de band aangegeven. Een harde band heeft een aantal voordelen: de fiets rijdt een stuk lichter.
Het Franse ventiel is smaller dan de andere fietsventielen en dit maakt het ventiel erg geschikt voor sportvelgen, zoals een wielrenfiets heeft. Het gat in de velg heeft een 2 mm kleinere diameter. Dit resulteert in een sterkere velg dan andere fietsventielen met een grotere diameter.