Betalen kan op diverse manieren: contant, pinnen met een pinpas (bankpas/creditcard), contactloos of met een t-tag dan wel m-tag van Movenience.
Contant, met creditcard of via de elektronische tolbadge. Contant betalen wordt aangegeven met een blauw verkeersbord met muntjes erop. Let wel op, bij sommige tolpoorten kun je alleen betalen met munten vanaf 10 cent en biljetten tot 20 euro. Met creditcard kun je overal betalen, behalve bij de télépéage tolpoortjes.
Deze poortjes zijn gereserveerd voor voertuigen met een tolbadge. Een elektronisch kastje dat automatisch de tol geregistreerd. Je rijdt rustig door het poortje en achteraf ontvang je de rekening. Wel zitten er aanschafkosten en abonnementskosten aan vast.
In Nederland betaal je nu tol voor de Westerscheldetunnel en de Kiltunnel. Voor de Wijkertunnel en de Noordtunnel geldt een schaduwtol. Wegen waarvan bekend is dat er in de toekomst tol zal worden geheven zijn de A15 Ressen - Zevenaar, de Blankenburgtunnel (A24) en de Tunnel onder de Maas bij Krimpen (A38).
Belangrijk: op een klein aantal trajecten kun je met je Nederlandse bankpas tol betalen. Dat hangt van de tolmaatschappij af. Het makkelijkst is om tijdens de reis voldoende contant geld mee te nemen om tol te betalen. Heb je een creditcard?
Het apparaatje plaats je in het midden van de voorruit, achter de achteruitkijkspiegel zodat het bakje goed zichtbaar is. Je kan een tolbadge aankopen in de ANWB-winkels of online op de website van VAB of via de site van ANWB. Zo'n tolbadge is in 4 landen geldig: Italië, Frankrijk, Spanje en Portugal.
Het gebruik van de t-tag is gratis. U betaalt alleen het verschuldigde tolgeld door middel van een prepaid tegoed. De t-tag is niet gekoppeld aan één voertuig en daarom te gebruiken in meerdere en verschillende voertuigen.
Hierbij is gekozen voor een systeem gebaseerd op de huidige motorrijtuigenbelasting. Daarom hoeft voor voertuigen die niet in het bezit zijn van Nederlandse ingezetenen (bv toeristen) geen belasting te worden betaald. Voor die groep gelden de regels omtrent wegenbelasting uit het land van herkomst.
In de regel wordt de infrastructuur in Nederland via algemene belastingen op autobezit- en gebruik bekostigd, zoals de BPM, MRB en brandstofaccijns. De inkomsten hieruit overtreffen de investeringen in het wegennet enkele malen, waardoor het in principe niet nodig is om infrastructuur met tolheffing te bekostigen.
De tolbadge Frankrijk is niet kenteken gebonden. Indien je in het bezit bent van deze tolbadge hoef je dus niets te doen. De tolbadge Frankrijk/Spanje/Portugal en de tolbadge Frankrijk/Spanje/Portugal/Italië zijn wél kenteken gebonden. Je dient het kenteken te wijzigen.
Zoals vaker in dit topic bevestigd is de tolbadge absoluut niet goedkoper, eerder iets duurder maar wel erg prettig m.b.t. wachttijden en gedoe met creditcards, of losgeld.
Betalen kan op diverse manieren: contant, pinnen met een pinpas (bankpas/creditcard), contactloos of met een t-tag dan wel m-tag van Movenience. Tarieven enkele reis (bijgewerkt mei 2022): Categorie 1: voertuig niet langer dan 6 meter en niet hoger dan 3 m: € 5,00 (met t-tag € 3,00).
Wie met een personenauto de volledige 'Route du Soleil' (Parijs-Marseille) aflegt, betaalt ongeveer € 60,-.
Er zijn namelijk speciale tolpoorten voor creditcardbetalingen. Daar is het een kwestie van je tolbewijs ingeven, je creditcard aanbieden en je kunt weer door. De meest geaccepteerde creditcards zijn VISA en Mastercard dus met je ANWB Creditcard zit je altijd goed.
Volgens De Telegraaf gaat er maar één tarief gehanteerd worden voor het rekeningrijden. De kilometers in de spits zijn dus niet duurder en ook maakt het niet uit waar je rijdt.
Rekeningrijden is een kilometerheffing voor automobilisten. Bestuurders betalen een bedrag per gereden kilometer en gram CO2. Het is mogelijk dat bijvoorbeeld een kastje in de auto de stand bijhoudt. Of elektronische meetpunten op de weg kunnen kilometers gaan registreren.
Op dit moment heeft Nederland al een aantal tolwegen: de Wijkertunnel (A9), de Noordtunnel (A15), de Westerscheldetunnel (N62) en de Kiltunnel (N217). De Wijkertunnel en Noordtunnel werken volgens het schaduwtolprincipe, waarbij de overheid een bedrag per voertuig betaalt aan de tolwegbeheerder.
De tolheffing is nodig om de tunnel af te betalen. De aanleg kostte 750 miljoen euro; ook het beheer en onderhoud kost een flinke duit. Een groot deel van dat geld wordt terugverdiend met de tol. Zodra de tunnel is afbetaald, wordt de tolheffing gestopt.
Jaarlijks zijn er zes tolvrije zaterdagen waarop iedereen de tunnel kan passeren zonder tol te betalen. In 2022 is de tunnel tolvrij op 29 januari, 26 februari, 9 april, 10 september, 29 oktober en 26 november.
Transport breder dan 3 meter kan tijdens het maandelijks onderhoud in de Westerscheldetunnel niet passeren tussen 20.30 en 04.00 uur. Doordat het verkeer in beide richtingen door één tunnelbuis passeert tijdens het onderhoud, blijft er per rijstrook niet voldoende ruimte over voor deze voertuigen.
De aanschaf kosten van de badge zijn: € 17,95 voor ANWB leden en € 19,95 voor niet ANWB leden.
Om de tolbadge Frankrijk/Spanje/Portugal aan te schaffen betaal je eenmalig € 19,95 en als je lid bent van de ANWB betaal je € 17,95,-. Als je de tolbadge twee jaar niet gebruikt wordt er automatisch € 10,- van je rekening afgeschreven. De tolbadge werkt ongeveer vijf jaar.
De tolbadge is verkrijgbaar in de ANWB winkels.