Een kwartet bestaat uit 4 bij elkaar horende kaarten. De speler die aan de beurt is vraagt aan een andere willekeurige speler een kaart naar keuze, om zo te proberen 4 bij elkaar horende kaarten te verzamelen. De speler moet wel minstens 1 van deze kaarten al in zijn hand hebben.
Als je een setje van vier kaarten hebt, roep je 'Kwartet!' en leg je de vier bij elkaar horende kaarten voor je neer op tafel. Heeft de speler de gevraagde kaart niet, dan is je beurt voorbij en is de speler aan wie je het laatst een kaart vroeg aan de beurt. Het spel is afgelopen als alle kwartetten compleet zijn.
Elke kaart maakt deel uit van een kwartet (4 kaarten). Je kunt alles uitdelen of een pot maken. Een speler vraagt aan één van de medespelers een kaart van een kwartet waar hij zelf al een kaart van heeft. Iedereen probeert op deze manier zoveel mogelijk kwartetten bij elkaar te krijgen.
Het is de bedoeling door slim te spelen en te vragen zoveel mogelijk setjes van vier kaarten te verzamelen, de kwartetten. Door goed op te letten bij andere beurten kun je achterhalen wie welke kwartetkaarten heeft. Degene met de meeste kwartetten wint. Alle kaarten worden onder de spelers verdeeld.
Kwartet is een kaartspel waarin getracht moet worden zo veel mogelijk kwartetten (vier bij elkaar horende kaarten) te verzamelen. Een kwartetspel bestaat dan ook uit een veelvoud van vier kaarten (kwartetten). Het aantal kwartetten in een spel varieert van 8 tot 20 kwartetten.
Als het spel met twee spelers gespeeld wordt, is een pot nodig. Beide spelers krijgen een aantal kaarten en de rest gaat in de pot. Als een speler een kaart vraagt die de ander niet heeft, mag hij een kaart uit de pot halen (en is de ander aan de beurt).
Je maakt 4 groepen, en geeft van elk object dat je hebt, één object per groep. De groep legt al hun objecten in hun eigen gebied. Daarna moet iedere groep proberen zoveel mogelijk kwartetten (vier dezelfde objecten) bij elkaar te sprokkelen door spullen bij de andere groepen te roven.
Heb je een kwartet? Pak dan snel de ezel, want mocht je te laat zijn krijg je een ezel kaart! Het voordeel van dit spelletje is dat het niet te lang duurt, zo kan je het gemakkelijk even tussendoor spelen. Een potje duurt meestal maar 10 tot 15 minuten!
Voor een aantal van n kwartetten in het spel, en met opnieuw 3 spelers en 3 kaarten per kwartet zal een spel gemiddeld 2,0ФШn beurten duren. Een andere interessante vraag is, in hoeverre het redeneren over kennis van andere spelers in dit kwartetspel zin heeft.
Een kwartet is een groep van vier muzikanten of zangers. Ook werken voor deze bezetting worden kwartet genoemd.
Speelkaarten zijn de bekende 52 kaarten met bijvoorbeeld de boer, koning en koningin.
Klaverjassen, de algemene spelregels.
Samen moet je meer punten/ slagen halen dan de tegenpartij. Het stok bestaat uit 32 kaarten in vier kleuren: klaver, harten, schoppen en ruiten. De kaarten onder de 7 en de joker spelen niet mee. Om de beurt worden door de spelers alle kaarten opgedeeld als 3- 2- 3 per worp.
Voor kinderen vanaf 6 jaar, met extra grote kaarten. De blog over Weetjes Kwartetten maakte ik in 2020, inmiddels geupdate met het nieuwe weetjeskwartet over dierenpoep.
Het spelletje Memory is wereldberoemd en ook gelijk één van de simpelste gezelschapsspellen ooit. Het doel is om setjes te maken van twee identieke kaarten. Er liggen op de speeltafel een x-aantal kaarten en de spelers moeten deze omkeren. Je mag per beurt twee kaarten omdraaien.
maXimaal is niet zomaar een spel. Je kan het met iedereen spelen: (jonge) kinderen of volwassenen die de tafels beter of slechter kennen dan jij. Je moet de tafels spelenderwijs oplossen, maar maXimaal zit zo in elkaar dat je vooral wint op basis van geluk.
Elk kwartetspel wordt in een stevige, kleurig bedrukte speldoos verpakt. Wat is het formaat van de kwartetkaarten? Elke kaart is 7,6 x 9,8 cm (b x h). Het formaat is groter dan een standaard speelkaart.
Uit de kinderen worden een kat en een muis gekozen. De rest van de kinderen gaan hand in hand in rijen staan. De kat en de muis kunnen nu in de lengte tussen de rijen kinderen doorlopen. Op een fluitsignaal laten de kinderen de handen los, draaien ze een kwartslag met de klok mee en vormen zo nieuwe rijen.
De leerlingen gaan op zoek naar de verstopte stiften. Als ze een kleur gevonden hebben, kleuren ze een hokje en leggen de stift weer terug op de gevonden plek. Iedere kleur kan maar één keer in de code zitten. Zodra alle vier de hokjes op een rij gekleurd zijn, laten ze hun code controleren.
Het is eigenlijk leiding vs de groep. De groep krijgt een vlag mee en mogen zich gaan verstoppen met de vlag. de vlag moet op zichtbare hoogte hangen. De bedoeling is dat de leiding de vlag komt pikken, en de vlag tot op een afgesproken punt brengt zonder getikt te worden.
Klaverjassen met drie personen
Iedere speler speelt voor zichzelf en heeft een eigen totaalscore. In elke ronde wordt er twee tegen een gespeeld. Aan het begin van elke ronde krijgt iedere speler tien kaarten. De twee overblijvende kaarten worden "gedekt" (omgekeerd) op de tafel gelegd.
Vier dezelfde kaarten in dezelfde slag levert 100 punten roem op. Daarnaast levert de vrouw en heer van troef in 1 slag 20 punten roem op (stuk). Een team die alle 8 slagen binnenhaalt, wint 100 punten roem (mars).
Antwoord: De kaart wordt ook wel zot of jantje genoemd. En jantje lijkt wel heel erg op Jack.
Ook mag er op een Joker een 2 gelegd worden. Dan tel je er 2 bij op (het wordt dan bijvoorbeeld 5+2 speelkaarten die de volgende speler moet pakken). Eindigt het met een Joker, dan mag de persoon die de kaarten van de pot moest pakken, kiezen welk soort het wordt. Deze speler mag vervolgens geen kaart meer neerleggen.