Heb je bijvoorbeeld een auto met een maximale massa van 1765 kg en een gewicht van 1370 kg, dan is het maximaal laadvermogen: 1765-1370 = 395 kg maximaal laadvermogen.
Het totale draagvermogen van zwenkwielen wordt berekend door het totale gewicht van de toepassing + de te transporteren goederen bij elkaar op te tellen. Het totale draaggewicht is in de meeste gevallen niet gelijk verdeeld, mede door lichte oneffenheden in de ondergrond, maar ook ongelijkmatige lastenverdeling.
Het cijfer staat voor de verhouding in % tussen de breedte en de hoogte van de autoband. De hoogte is de maat, zoals je die kunt meten vanaf de velgrand tot het loopvlak.
een belastingsindex van 91h staat, betekent dit dat de last op die band niet hoger mag zijn dan 615 kg. De h duidt hier op de snelheidsindex, die 210 km/h bedraagt.
Het snelheidssymbool (H in het voorbeeld) zegt wat over de maximumsnelheid van een band. Zo is een band met snelheidssymbool H ontwikkeld voor snelheden tot 210 km/h. Maar ook als je nooit sneller rijdt dan 130 km/h is het belangrijk dat je op banden met het juiste snelheidssymbool rijdt.
“95H”, uitgelegd
De belastingindex (in dit geval “95”) vertelt u hoeveel gewicht de band kan dragen als deze goed is opgepompt . Dit kan variëren van 75-105 voor personenauto's. “H” staat voor de snelheidsclassificatie, wat aangeeft hoe snel de band veilig kan rijden op basis van zijn belastingscapaciteit.
Elke band is van een codering voorzien die het draagvermogen aangeeft. Deze codering vind je in het registratiedocument van de auto alsook op de zijkant van de band, samen met de snelheidsindex. Simpelweg drukt de draagvermogenindex uit hoe groot de maximale extra last voor een band mag zijn.
Zo staat op elke band een loadindex nummer vermeld. Dit nummer, tussen de 51 en 175 geeft aan hoe zwaar je het voertuig mag laden. Als voorbeeld: een band heeft een loadindex van 82, dan mag je volgens de loadindex tabel de band beladen tot 475 kg laden.
Ondanks u met de bandbreedte binnen dit bepaald bereik dient te blijven, mag de hoogte van de band maximaal 2 procent afwijken van de originele fabrieksmaat. Varieert de hoogte en dus de wielomtrek met meer dan 2 procent dan zal dit een negatieve uitwerking hebben op de rijprestaties en op de kwaliteit van uw auto.
De waarde wordt uitgedrukt met speciale codes die bestaan uit letters, al dan niet met een cijfer. Elke staat voor een andere maximumsnelheid. Snelheidsindex H in de code 225/50 R16 96H staat bijvoorbeeld voor een maximale toegestane snelheid van 210 km/h.
Waar vind ik de snelheidsindex van een band? De snelheidsindex van een band wordt op de zijkant ervan vermeld, na het draagvermogen. In dit voorbeeld is de snelheidsindex W, wat betekent dat de band wettelijk is goedgekeurd voor snelheden tot 270 km/h.
Er is geen wettelijke verplichting om aan te geven hoe oud autobanden mogen zijn. De enige uitzondering: banden voor aanhangwagens met een speciale vergunning voor een maximumsnelheid van 100 km/uur mogen niet ouder zijn dan zes jaar.
Snelheidsaanduiding. Op de wang (zijkant) van de band staat tevens ook het snelheidssymbool, die staat voor de maximale snelheid die met de band kan worden gereden. Op de band staat bijvoorbeeld “91T”, de letter T is het snelheidssymbool en staat in dit geval voor een maximale snelheid van 190 km/h.
Vanaf nu is het heel simpel. Het verschil tussen het netto inkomen na de scheiding en het draagkrachtloos inkomen, levert de zogenaamde draagkrachtruimte op. Van deze draagkrachtruimte is 70% beschikbaar voor kinderalimentatie en 30% voor jouzelf. Deze 70% wordt ook wel de draagkracht genoemd.
Formule voor draagkracht
Om de draagkracht te berekenen, vermenigvuldigt u de snelheid van de bevolkingsgroei met de omvang, vermenigvuldigt u dit nogmaals met 1 minus de omvang en deelt u dit ten slotte door de verandering in omvang .
De loadindex staat aangegeven op de autoband. In de afbeelding zie je cijfers in reliëf op de zijkant van de band staan: 265/35 ZR19 98Y. Het cijfer 98 geeft hierbij de loadindex van de band aan. De loadindex is altijd een cijfer tussen de 71 en 120.
Toegestane afwijkingen van de bandenmaat bedragen: +/- 3% voor de bandbreedte . +/- 5% voor de bandhoogte. +/- 2% voor de banddiameter.
Kan een 205 band op een 215 velg? Ja, een 205 band kan op een 215 velg. De velg is in dit geval breder dan de band. Dat levert meestal geen probleem op en kan zelfs de grip verbeteren.
Over het algemeen wilt u niet met banden gaan die een diameter hebben die meer dan 3% verschilt van de fabrieksbanden . Het is ook een goed idee om een vertrouwde monteur te raadplegen voordat u overstapt op grotere of kleinere banden.
MRF ZVTS 175/65 R14 82T Specificaties
175 is de breedte in millimeters van de dwarsdoorsnede van de band. 65. 65 is de aspectverhouding, de verhouding tussen de hoogte van de zijwand en de breedte van de dwarsdoorsnede. 14. 14 inch staat voor de diameter van het wiel waarvoor de band is ontworpen.
En met toenemende broosheid kunnen banden hun functie niet meer vervullen, zelfs als het loopvlak nog perfect is. De ANWB beveelt aan geen winterbanden meer te gebruiken die ouder zijn dan 6 jaar. Uiterlijk vanaf de leeftijd van 8 jaar is het einde van hun levensduur definitief bereikt, ongeacht de slijtage.
R — dit geeft aan dat deze autoband een zogenaamde radiaalband is. De horizontaal geplaatste lagen zorgen voor meer grip en flexibiliteit. Tegenwoordig is bijna elke band een radiaalband. 15 — de diameter van de velg, uitgedrukt in inches.
De load index geeft expliciet de maximale belasting aan die een band kan dragen. Om het draagvermogen van uw band te vinden, kijkt u naar het load index-nummer op de zijwand . Load index is een nauwkeurigere meetmethode dan load range, dat zich vooral richt op de constructie.
Banden bestaan uit rubber en koordlagen, ook wel plies genoemd. Historisch gezien gaven meer lagen een band een groter draagvermogen , dus fabrikanten telden de lagen van de band en gebruikten dit getal om het draagvermogen aan te geven. De huidige bandenconstructie gebruikt echter minder, sterkere lagen.
Voor een gemiddelde set van 4 banden ben je zo om en nabij de € 300 kwijt, maar de prijs van winterbanden is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk. Het goede nieuws is: winterbanden zijn vaak lang niet zo duur als de meeste mensen denken.