De 747-400, de meest gebruikte passagiersvariant, is een van de snelste lijnvliegtuigen met een subsonische kruissnelheid van mach 0,83-0,86. Het toestel heeft een (intercontinentaal) vliegbereik van 7.260 zeemijlen (13.450 km).
Dit hangt af van de grootte van het vliegtuig, de efficiëntie en hoe snel het vliegt. Een moderne Boeing 747 kan ongeveer 15.000 km (9.500 mijl) vliegen als hij vliegt met 900 km/u (550 mph).
De PH-BFV 'City of Vancouver' was de laatste 747 van KLM die Nederland verliet. Op maandag 15 maart 2021 werd het toestel door fans uitgezwaaid op Schiphol. Dit gebeurde nadat KLM tijdens de coronacrisis had besloten om versneld afscheid te nemen van de 747-400-passagiersvliegtuigen.
De An-225 Mriya had indrukwekkende afmetingen. Met een lengte van 84 meter, een spanwijdte van 88,4 meter en een hoogte van 18,1 meter was het een reusachtig toestel. Het vleugeloppervlakte bedroeg daarnaast maar liefst 905 vierkante meter.
Hoewel de meeste luchtvaartmaatschappijen het model niet meer gebruiken, wordt de Boeing 747-400 vanaf 2023 nog steeds regelmatig gebruikt door Lufthansa, met alleen al 614 vluchten in het eerste kwartaal van dat jaar. De grootste 747 is de Boeing 747-8, soms ten onrechte de Boeing 747-800 genoemd.
Maak kennis met de Airbus Beluga, één van 's werelds lelijkste vliegtuigen. Officieel wordt dit vliegtuig de A300-600ST genoemd, maar vanwege zijn gelijkenis met de witte walvis draagt het de bijnaam 'Beluga'.
In veel culturen wordt het nummer gezien als een ongeluksgetal. Door geen rij 13 te hebben, proberen luchtvaartmaatschappijen rekening te houden met het bijgeloof van hun passagiers, zodat niemand op de 'ongeluksrij' moet gaan zitten. Dat is bijvoorbeeld zo bij Ryanair, Lufthansa, Air France en Emirates.
Boeing 777-200LR: Ongeveer 8.555 nautische mijl (15.843 km), ongeveer 19 uur. Airbus A380: Ongeveer 8.000 nautische mijl (14.800 km), ongeveer 16 uur .
De actieradius van de standaardversies van de Boeing 737-700, 737-800 en 737-900 is 5400 km.
20 december 1934: De Douglas DC-2 PH-AJU "Uiver" stort neer in Irak komende vanuit Amsterdam. Het vliegtuig crasht in slecht weer. Het toestel brandt volledig uit en er zijn geen overlevenden. De oorzaak van de ramp is nooit met zekerheid vastgesteld.
De eerste versie, de 747-100, verbruikte grofweg 11.800 kilo brandstof per uur, voor 366 passagiers. Een moderne Boeing 787-9 Dreamliner kan ongeveer 290 mensen meenemen, en verbruikt daarbij rond de 5.600 kilo brandstof per uur.
De jumbojet, geregistreerd als PH-BFV, vertrok om 09:20 uur vanaf Schiphol en zette koers naar de opslagfaciliteiten in Teruel in Spanje .
Light jets, ook wel bekend als small business jets, zijn ontworpen om te opereren op hoogtes variërend van 30.000 voet tot 45.000 voet . Deze grote hoogtes stellen hen in staat om het drukke luchtruim en commerciële luchtverkeer te omzeilen, wat zorgt voor efficiënte en probleemloze vluchtuitvoeringen.
De GEnx-motor en de opnieuw ontworpen vleugel zijn efficiënter: Boeing verklaarde dat de -8I vergeleken met de 747-400 16% zuiniger zou zijn, 13% lagere kosten per stoelkilometer zou hebben bij vrijwel dezelfde kosten per vlucht en een 30% kleinere geluidsvoetafdruk zou hebben .
In 2021 had Boeing een marktkapitalisatie van meer dan $ 120 miljard. Institutionele beleggers hebben een meerderheidsbelang in Boeing en controleren 53,92% van de uitstaande aandelen. Hieronder vallen Newport Trust, Vanguard en SSGA.
Opvallend is dat de iconische A380 het grootste passagiersvliegtuig ter wereld is. Sinds zijn debuut in 2007 heeft het A380-vliegtuig nieuwe normen gesteld op het gebied van comfort, efficiëntie en capaciteit. Het heeft ook langeafstandsreizen getransformeerd met zijn gigantische omvang en geavanceerde technologie.
Het vliegverkeer werd in de hele wereld tijdens de coronacrisis in 2020 vanaf maart volledig stil gelegd. Air France-KLM besloot in de periode die volgde, waarin dus geen enkel passagiersvliegtuig meer vloog, de Airbus A380 bij het hervatten in de toekomst van de vluchten niet meer in te zetten.
Om op te stijgen is er opwaartse stuwing nodig, de snelheid die hiervoor nodig is wordt voor de vlucht berekend. De snelheidsmeter werkt niet op lage snelheden, als deze begint te werken wordt dit benoemd als “airspeed alive” of “speed is live”. Doorgaans zit de gemiddelde opstijg snelheid rond de 300 km/u.
De conventie lijkt te zijn dat de raamstoelen A en F zijn, en de gangpadstoelen C en D. Dus als er maar twee stoelen aan elke kant zijn, worden B en E niet gebruikt. Bij wide-body jets is het iets ingewikkelder.
Transavia daarentegen, 100% dochter van KLM, heeft wel rij 13 in haar Boeing 737's en ook Corendon blijkt een rij 13 te hebben.
Vliegtuigen zijn er namelijk op gebouwd om hevige turbulentie te weerstaan. De vleugels van een vliegtuig zijn zelfs buigzaam tot wel 11 meter. Er is dan ook nog nooit een vliegtuigongeluk veroorzaakt door turbulentie.
Piaggio is het enige vliegtuig ter wereld wat het logo van Ferrari mag dragen. Piaggio is een Italiaanse vliegtuigfabrikant uit Genua wat het mooiste zakenvliegtuig ter wereld maakt. Dit toestel is niet alleen aerodynamisch perfect ontworpen maar ook architectonisch is het een prachtig toestel om te zien.
De Airbus Beluga is het zeldzaamste vliegtuig in de lucht.