In het kort komt de visie van het freinetonderwijs op het volgende neer: Deze vorm van onderwijs gaat niet uit van opgelegde lesdoelen, maar van de belevingswereld van de kinderen. Datgene wat leeft, behandelt de leerkracht in de les. Kinderen stellen zelf hun leerplan op.
De visie van het klassieke onderwijs, staat volgens Célestin Freinet, ver af van de ervarings- en interessewereld van de kinderen. Hij vindt dan ook dat er heel wat tijd verloren gaat. Hij wil de individuele ontwikkeling en de leefwereld van de kinderen centraal stellen.
Een Freinetschool is een methodeschool. In een methodeschool hechten we belang aan de totale ontwikkeling van het kind. De nadruk ligt niet alleen op kennis vergaren maar ook op sociaal-emotionele vaardigheden. Ervaringen en belevingen van de kinderen zijn het uitgangspunt voor het onderwijs.
Een ander verschil is dat steinerscholen een antroposofische basis hebben en daardoor een specifieke filosofie hebben om kinderen te benaderen. Freinetscholen hebben een meer pragmatische benadering en richten zich vooral op de praktische toepassing van hun onderwijsprincipes.
Dit zijn leeractiviteiten waarin verschillende vakken of vakdomeinen zijn geïntegreerd: wanneer leerlingen een eigen tekst schrijven, zijn ze bezig met communiceren, woordenschat, spelling, stellen en ook met waar hun tekst over gaat (de inhouden).
De freinetschool is een type basisonderwijs dat uitgaat van de nieuwsgierigheid van kinderen. Er is geen vast lesprogramma. Iedere dag bespreekt de leerkracht wat de kinderen bezighoudt.Op basis daarvan besluiten de leerlingen en de docent samen wat ze die dag gaan leren.
Een goede freinetschool biedt net de vaardigheden aan die mensen in hun latere schoolloopbaan nodig hebben, zoals plannen, samenwerken en verantwoordelijkheid nemen. Mensen die een band hebben met het traditioneel onderwijs zijn geneigd erg defensief te reageren op methodeonderwijs.
In het secundair onderwijs is er één Freinetschool binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
De steinerpedagogie heeft als doel jonge mensen te helpen in hun ontwikkeling tot ondernemende individuen die zelfstandig denken, oordelen en handelen. De ontwikkeling van het kind staat centraal. De pedagogie knoopt telkens aan bij de leeftijdsfase waarin het kind zich bevindt.
Speciaal basisonderwijs (SBO)
Het gaat vaak om kinderen met leerproblemen of gedragsproblemen, zoals ADHD, dyslexie, autisme of kinderen die moeite hebben met leren. De scholen vallen onder de Wet op het primair onderwijs en maken daarmee deel uit van het reguliere onderwijs.
Célestin Freinet (1896 – 1966) is de grondlegger van het freinet-onderwijs. Hij begon zijn loopbaan als leraar op een reguliere basisschool. Daar merkte hij op dat zijn leerlingen totaal niet gemotiveerd waren in de leerstof uit de standaard schoolboeken.
Steinerpedagogie is een onderwijsvorm waarbij leerkrachten lesgeven vanuit de mens- en ontwikkelingsvisie van de antroposofie, een filosofie die dient als inspiratiebron maar zelf niet onderwezen wordt. Het onderwijs staat ten dienste van de persoonlijkheidvorming, met inbegrip van de sociale vorming.
Er zijn 16 freinetscholen in Nederland.
Freinetonderwijs betreft een vorm van basisonderwijs volgens het gedachtegoed en de praktijk van de Franse onderwijzer en pedagoog Célestin Freinet (1896-1966). Freinet ondervond in zijn dorpsschooltje dat de (voornamelijk) arbeiderskinderen er ongemotiveerd in de schoolbanken bij zaten.
Montessori leefde van 1870 tot 1952 en was een Italiaanse arts en pedagoog. Haar methode baseerde zich op de gedachte dat een kind een natuurlijke drang tot zelfontwikkeling heeft. Opvoeding en onderwijs moeten inspelen op de behoeften van een kind door middel van de juiste omgeving en materialen.
Agora onderwijs is een vorm van gepersonaliseerd leren. Het is volledig maatwerkonderwijs. De leervraag van de leerlingen staat centraal, hun nieuwsgierigheid is leidend. Dat betekent niet dat elk kind zelf maar kiest wat het leert.
Leren op een Steinerschool is een niet-competitieve activiteit . Er worden geen cijfers gegeven op het basisniveau; de leraar schrijft aan het einde van elk schooljaar een gedetailleerde evaluatie van het kind. Het gebruik van elektronische media, met name televisie, door jonge kinderen wordt sterk afgeraden op Steinerscholen.
Rudolf Steiner (1861-1925) is vooral bekend als de grondlegger van de antroposofie. Daarnaast ontwikkelde hij een unieke pedagogische visie die bekend staat als de Waldorf-onderwijsmethode. Een belangrijk uitgangspunt van Steiner is dat elk kind uniek is en de gelegenheid moet krijgen om zich volledig te ontplooien.
Steiner geloofde dat blootstelling aan ervaringen uit het echte leven, zoals koken, schoonmaken, naaien en tuinieren, bijdroeg aan een gevoel van welzijn en veiligheid. Hij stelde dat er geen essentiële grenzen waren aan menselijke kennis, en dat het onderwijzen van de wil en gevoelens van een leerling net zo belangrijk is als intellectuele vooruitgang.
Traditioneel worden er drie netten onderscheiden: het gemeenschapsonderwijs, het gesubsidieerd officieel onderwijs en het gesubsidieerd vrij onderwijs.
De AGODI-academie is een hybride leeromgeving en biedt opleidingen aan voor secretariaatsmedewerkers uit het basis-, secundair en deeltijds kunstonderwijs. Zowel digitaal als op locatie. Alle opleidingen zijn gratis en online te bekijken via het YouTube-kanaal van de AGODI-academie.
Het onderdeel 'Katholiek' werd uit de officiële naam verwijderd. De fusie zorgde ervoor dat VIVES op 18 september 2013 aan het academiejaar begon als de een van de grootste hogescholen van Vlaanderen. In 2017 nam de Tieltse lerarenopleiding haar intrek in Kortrijk.
Freinetpedagogie - Derde graad - ASO. Freinetpedagogie is een brede algemene opleiding die gegeven wordt volgens de principes van Celestin Freinet. Meer over Freinet kan je lezen via deze link.
Ontwikkeld door de Franse onderwijzer Célestin Freinet, stimuleert dit onderwijsmodel leerlingen om hun eigen interesses en ervaringen te verkennen en te gebruiken als basis voor leren. In een Freinetomgeving worden communicatie, expressie en coöperatief werken sterk gestimuleerd.
Een daltonschool is een leefgemeenschap waar leerlingen, leerkrachten, ouders, schoolleiding en bestuur op een natuurlijke en gestructureerde wijze samen leven en werken. Een daltonschool is ook een leeromgeving waar leerlingen en leraren iets van en met elkaar leren.