Verbruikt je auto 6,7 l/100 kilometer (dat is 1 op 14,9), dan is die vergoeding genoeg om de brandstofkosten te betalen. Bij een literprijs van € 2,23 ben je dan ongeveer € 15 kwijt per 100 km, terwijl je voor diezelfde afstand dus € 19 kunt declareren.
De kosten per kilometer zijn het aantal gereden kilometers gedeeld door de kosten van de verbruikte brandstof.
Kosten rijden op benzine per kilometer
Het gemiddelde benzine verbruik ligt in Nederland rond de 1 op 15 (6,7 liter per 100 km). Als we dit vermenigvuldigen met een benzine literprijs van rond de € 1,75 dan kom je per kilometer uit op € 0,12 voor de benzine.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Kilometervergoeding met de huidige brandstofprijzen in 2022
Voor een gemiddelde auto zou de kilometervergoeding met de huidige brandstofprijzen 39 cent moeten zijn. Nu is de maximale onbelaste kilometervergoeding 19 cent.
Het is gebruikelijk dit uit te drukken als het aantal afgelegde kilometers per liter brandstof en als de reciproque hiervan genoteerd (L:km). Zo wordt een verbruik van 1 liter per 15 kilometer uitgesproken als "een op vijftien" en geschreven als "1:15".
De NRC redeneert dat de prijs per kilometer bij rekeningrijden een kleine 4 cent per kilometer moet worden. Volgens het CBS rijdt een Nederlandse auto gemiddeld 13.000 kilometer per jaar. Als we 4 eurocent aanhouden als prijs per kilometer, dan komt dat neer op 520 euro per jaar voor de gemiddelde Nederlander.
Beter is het om kosten te splitsen in een variabel en een vast deel per jaar en die bij elkaar op te tellen. De som daarvan gedeeld door het werkelijk gereden aantal kilometers per jaar is de werkelijke kilometerprijs voor dat jaar.
Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden. Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Als deze op nul staat is er nog een 'reservetank' met - meestal - vijf liter brandstof. Hiermee kan in de regel nog zo'n 50 kilometer gereden worden.
De eerste stap is het meten van uw verbruik
Zeggen we “1 op 12” dan bedoelen we dus dat we gemiddeld 12 kilometer kunnen rijden met 1 liter brandstof.
De kosten van rekening rijden zijn gebaseerd op het verwachte tarief van € 0,07 per gereden kilometer. Voor de brandstofaccijns is rekening gehouden met een gemiddelde accijns van € 0,53 per liter. Er is gerekend met een kilometerheffing van € 0,07 per gereden kilometer.
Rekeningrijden is een kilometerheffing voor automobilisten. Bestuurders betalen een bedrag per gereden kilometer en gram CO2. Het is mogelijk dat bijvoorbeeld een kastje in de auto de stand bijhoudt. Of elektronische meetpunten op de weg kunnen kilometers gaan registreren.
Dit ga je betalen met rekeningrijden
Door de inkomsten van wegenbelasting in 2021 te delen door het aantal gereden kilometers van Nederlanders komt de krant op een bedrag van 4 cent per gereden kilometer. Rekeningrijden moet onderaan de streep namelijk hetzelfde bedrag opleveren als motorrijtuigenbelasting.
Forfaitaire kilometervergoeding
De nieuwe forfaitaire, maximale kilometervergoeding hiervoor bedraagt sinds 1 juli 2021 0,3707 euro per kilometer. Aangezien het om een compensatie voor kosten gaat, is de vergoeding niet onderworpen aan RSZ-bijdragen en belastingen.
Vanaf 1 januari mogen werkgevers aan hun personeel niet 19 cent, maar 21 cent per kilometer belastingvrij uitbetalen. In 2024 stijgt dit bedrag naar 23 cent. Daarmee geeft het kabinet gehoor aan de wens van de Tweede Kamer.
Een redelijke vergoeding per kilometer is op dit moment rond de 30 cent. Dit dekt gemiddeld de variabele kosten en een vergoeding voor casco verzekering.
Geeft je auto het verbruik in liters aan dan betekent het dat je auto zoveel liter brandstof nodig heeft om 100 kilometer af te leggen. Geeft je auto bijvoorbeeld 9/100 aan dan moet je 100 door 9 delen. Het getal wat er dan uitkomt is de hoeveelheid kilometers die je kan rijden met 1 liter brandstof.
Dit betekend dat je 14 kilometer met 1 liter brandstof kunt rijden. Kleine benzineauto's kunnen tegenwoordig 1 op 20 halen volgens de fabrieksspecificaties. Grote auto daarentegen zo'n 1 op 11.
Bij het factureren van je reiskosten aan je werkgever of opdrachtgever, ga je uit van een vaste prijs per kilometer en dat is vaak 19 cent per kilometer. Verbruikt je auto 6,7 l/100 kilometer (dat is 1 op 14,9), dan is die vergoeding genoeg om de brandstofkosten te betalen.