van een boot van 10 meter zo'n 6.000 euro per jaar zijn. Grotere schepen zijn relatief duurder, reken op een 1.000 euro per meter.Kleinere boten leveren minder kosten op (500 per meter).
Net zoals in de autowereld kan je zo duur gaan als je zelf wilt. Tweedehands start de prijs vanaf een 3.000€, verwacht dan geen kant en klare boot maar een boot met wat (doenbaar) werk aan. Voor 10.000 à 15.000€ heb je een tweedehands vaarklare zeilboot van +/- 8 à 9.5m.
Volledig onderhoud boot inclusief motor: Tussen €750 en €1500 (per jaar). Binnenboordmotor kleine beurt: Tussen €150 en €300. Binnenboordmotor grote beurt: Tussen €250 en €400. Buitenboordmotor kleine beurt: Tussen €75 en €275.
Een investering die de moeite waard is
Vaak wordt gedacht dat boten, sloepen en tenders weggegooid geld zijn. Maar eigenlijk is het een uitstekende investering. Hoe meer tijd je doorbrengt op het water, hoe meer ontspannen en rustig je wordt, waardoor je geest en lichaam worden versterkt.
U kunt te allen tijde van de ene route op de andere overgaan, als u dat leuk vindt. Wat is onze ervaring: men vaart gemiddeld 3 a 4 uur per dag. De toegestane snelheid is 6 km per uur (dus gemiddeld 18km – 24 km per dag).
Goed onderhouden, grotere, oudere boten van kwaliteitsmerken blijken nu wel zeer waardevast. De daling valt mee voor luxe, grotere jachten van polyester of van goed geconserveerd staal, ongeacht de leeftijd. Er is zelfs een kleine opleving in mooie, klassieke rompvormen die de moeite van het refitten waard blijken.
De wind in je haren, het geluid van het kabbelende water onder je en de zon op je gezicht: varen is het ultieme gevoel van vrijheid. Dobberend op het water ben je letterlijk even los van de grond. Het deinen van de boot op de golven heeft op veel mensen een rustgevend effect.
In ieder geval moet je geduld hebben. Het hele proces van een schip kiezen en vervolgens kopen kost nou eenmaal tijd. En vooral als je zelf jouw perfecte boot wil laten bouwen, kost dit enorm veel tijd. Het duurt namelijk tussen de 2 en 4 jaar om een mooi jacht te bouwen.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
Je mag alleen een ligplaats nemen waarbij je de scheepvaart niet hindert. Dit betekent dat je niet mag ankeren in bijvoorbeeld een vaargeul, een smalle vaarweg, een engte in een vaarwater. Maar ook niet waar in een vaarweg een andere vaarweg, daaronder begrepen een haven, uitmondt.
98 loodvrije benzine is de beste keuze voor een bootmotor.
Aan de pomp is SP98 duurder dan SP95.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Per vierkante meter boot betaal je voor een ligplaats zo'n €50 euro per jaar in een commerciële haven. In niet-commerciële havens, zoals gemeentelijke havens, betaal je tussen de €20 en €30 euro per vierkante meter voor een ligplaats voor je boot.
De jachten tussen 10 en 12 meter besteden 643 euro en schepen boven 12 meter gemiddeld 925 euro per meter scheepslengte. De twee grote zeiljachten in dit onderzoek (24 en 36 meter) besteden zelfs 4745 euro per meter scheepslengte. Waar komt die exponentiële kostentoename vandaan?
Varen zonder vaarbewijs
Wanneer kun je zo het water op? Je kunt varen zonder vaarbewijs op een boot met een maximale snelheid van 20 kilometer per uur en/of met een lengte van maximaal 15 meter. Overschrijdt de boot één van deze richtlijnen, dan moet je examen doen voordat je hier als schipper mee het water op gaat.
De waarde van je boot wordt bepaald door een taxatie. Op deze manier 'koop' je een stuk zekerheid voor een periode van veelal drie jaar. Sluit je een ANWB Bootverzekering af met taxatie, dan kun je maar liefst vijf jaar beroep doen op de juiste waarde.
Wilt u wat langer van uw boot én lagere maandlasten genieten, dan gaat u bijvoorbeeld voor een leasecontract van 60 maanden. Daarna volgt de inkomenscheck waaruit blijkt of een boot leasen voor u financieel haalbaar is. Er wordt gekeken naar uw inkomen, woonsituatie en eventuele schulden of achterstallige betalingen.
Het verbruik van het jacht is afhankelijk van de grootte van de jacht. Gemiddeld ligt het verbruik tussen de 3 tot 5 liter per uur. Onze schepen varen op GTL. Dit is een milieuvriendelijke brandstof welke schoner verbrandt en een veel lagere uitstoot geeft dan normale diesel.
Boot lengte tot 5 meter € 450; Boot lengte tot 6 meter € 550; Boot lengte tot 7 meter € 650; Boot lengte vanaf 7 meter tot 8,5 meter € 750.