Een tekst kan je op verschillende manieren lezen: globaal, zoekend, precies of oriënterend. Welke strategie je kiest hangt af van het doel waarmee je de tekst gaat lezen. In dit artikel legt Mr. Chadd je uit wanneer je welke strategie gebruikt en welke aanpak daarbij hoort.
Wat zijn leesstrategieën? Leesstrategieën zijn alle handelingen die een lezer onderneemt om op een effectieve en efficiënte manier een leesdoel te bereiken. Er zijn verschillende leesdoelen, maar op school is het leesdoel vaak om de tekst te begrijpen.
De leerlingen herkennen de leesmanieren: ontspannend, zoekend, scannend, grondig en kritisch lezen. Ze bekijken de leesstrategie voorspellend lezen (in filmpje waarin iemand de strategie 'modelt' of doordat de docent die zelf modelt).
Er zijn over het algemeen vijf manieren om te lezen: 1) vooraf lezen, 2) scannen, 3) scannen, 4) gedetailleerd lezen en 5) kritisch lezen .
Leesstrategieën kunnen worden gedefinieerd als de bewuste, intern variabele psychologische technieken die gericht zijn op het verbeteren van de effectiviteit van het lezen of het compenseren van de tekortkomingen in het leesbegrip, bij specifieke leestaken en in specifieke contexten.
De 4 V’s – de 4 dimensies van operaties zijn: Volume, Variëteit, Variatie en Zichtbaarheid .
Concluderend vormen de vier V's van big data – Volume, Velocity, Variety en Veracity – gezamenlijk het landschap van moderne analytics. Het begrijpen en benutten van deze aspecten is essentieel voor organisaties die data willen gebruiken voor geïnformeerde besluitvorming, concurrentievoordeel en operationele efficiëntie.
Er zijn vier soorten leesvaardigheden die elke lezer zou moeten kennen: skimmen, scannen, intensief lezen en snel lezen . Skimmen is een techniek waarmee u snel door een tekst kunt lezen en de belangrijkste ideeën eruit kunt pikken.
Globaal lezen
Wil je meer te weten komen over het onderwerp, de hoofdgedachte en de inhoud van de tekst, lees dan de tekst globaal. Gebruik hiervoor de volgende strategieën: Lees de eerste en de laatste zin van elke alinea. Bepaal voor iedere alinea de hoofdgedachte (kernzin).
We noemen deze woorden ook wel signaalwoorden: ze geven de lezer op allerlei niveaus het signaal dat er tekstverbanden zijn. Er zijn er een heleboel van, maar een aantal veelvoorkomende zijn: maar, echter, daarentegen, hoewel, ook, vervolgens, ten eerste, ten tweede, daarbij, tenslotte, al met al en dus.
Tegenstelling. Signaalwoorden: maar, echter, toch, niettemin, desondanks, daarentegen, enerzijds, hoewel, ofschoon, integendeel.
Actief leren is een van de meest effectieve leerstrategieën. In plaats van passief informatie op te nemen, ga je actief aan de slag met de leerstof. Dit kan bijvoorbeeld door het maken van een mindmap, het stellen van vragen en het maken van oefeningen.
Actieve leermethoden vragen studenten om zich bezig te houden met hun leerproces door te denken, te discussiëren, te onderzoeken en te creëren . In de klas oefenen studenten vaardigheden, lossen ze problemen op, worstelen ze met complexe vragen, nemen ze beslissingen, stellen ze oplossingen voor en leggen ze ideeën uit in hun eigen woorden door te schrijven en te discussiëren.
De vier belangrijkste leestechnieken – scannen, scannen, intensief lezen en uitgebreid lezen – kunnen uw leesvaardigheid aanzienlijk verbeteren, waardoor u informatie effectiever kunt absorberen en analyseren.
In overeenstemming met onze toewijding om leesprogramma's te leveren die gebaseerd zijn op op onderzoek gebaseerde instructiestrategieën, ontwikkelen en ondersteunen de programma's van Read Naturally de vijf (5) componenten van lezen die door het National Reading Panel zijn geïdentificeerd : fonemisch bewustzijn, klanken, vloeiendheid, woordenschat en begrip .