Eigen media: website, visitekaartjes, nieuwsbrief, bedrijfswagen, verpakkingsmateriaal, bedrijfskleding, social media, winkel, app. Hiermee bereik je vooral bestaande klanten. Verdiende media: publicaties in de regionale, lokale en landelijke pers, magazines, blogs. Hiermee bereik je vooral fans.
Houd je klant betrokken en plaats regelmatig bedrijfs- of productupdates op social media. Deel flyers uit in je omgeving of op een netwerkevent waarin je je bedrijf promoot. Verstuur een persbericht aan (lokale) kranten over een ontwikkeling in je bedrijf, product- of dienstverlening. Maak een pitch en oefen die.
Focus op hun probleem en vertel hoe jouw product of dienst een oplossing biedt. Sluit het gesprek af met een actiepunt, bijvoorbeeld een volgende (bel)afspraak of het sturen van een offerte. Neem het initiatief voor de opvolging, zodat je potentiële klant weinig moeite hoeft te doen. Geef niet te snel op.
Social media kan waardevolle leads genereren. Veel B2B bedrijven zijn actief op LinkedIn, Twitter, Facebook en/of Instagram. Deze platformen kunnen gebruikt worden om uw B2B doelgroep te bereiken. LinkedIn is het belangrijkste B2B platform.
Praat duidelijk en gebruik begrijpelijke taal, geen vakjargon. Een goede customer service medewerker geeft duidelijk aan welke stappen hij of zij doorloopt of welke acties er volgen om de klant te helpen. Dit wekt ook vertrouwen op en kan leiden tot langdurige relaties met een klant.
Gebruik een gewone, zakelijke aanhef zoals Geachte heer Claessens of Geachte mevrouw De Geest. In vervolgmails of in informele en interne e-mails hebt u meer vrijheid, bijvoorbeeld: Beste Marc, Dag Karen. De slotgroet kan variëren en is aangepast aan de situatie.
Beste [Naam], Ik ben [jouw naam], [rol] bij [bedrijf]. We hebben onlangs een nieuwe oplossing gelanceerd die [pitch in 1 zin]. Ik wil graag iemand spreken van [hun bedrijf] die verantwoordelijk is voor [beslissing die nodig is om jouw product te kopen of gebruiken].
Voor de adressering bestaan geen strikte regels, maar wel conventies. We adviseren de adresgegevens zo volledig mogelijk op te nemen. Over het algemeen wordt eerst de organisatienaam en eventueel de afdeling vermeld, daarna de naam van de geadresseerde, en dan het adres.
Bestaande relaties. Zorg voor goed contact met oud-werkgevers, voormalige opdrachtgevers, maar ook oud-klasgenoten, buren en natuurlijk familie en vrienden. ...
Professionals zijn in de meeste gevallen onder meer te vinden op het zakelijke netwerk LinkedIn. LinkedIn is een ideaal platform om je te verbinden met collega's, influencers en doelgroepen. Je bouwt relaties op en versterkt relaties. Het is een online variant op netwerken.
Naamsbekendheid offline vergroten. Het voelt misschien een beetje ouderwets, maar goede offline marketing kan altijd nog een hele goede manier zijn om je naamsbekendheid te vergroten. ...