Het gebruik van goede motorolie zorgt voor minimale interne wrijving, waardoor het brandstofverbruik daalt, de motorprestaties toenemen en minder slijtage ontstaat. Goede motorolie verlengt dus ook de levensduur van de verbrandingsmotor, wat op termijn dure reparaties kan schelen.
Alhoewel de viscositeitsindex belangrijk blijft, zal het gebruik van de foute olie geen grote invloed hebben op de werking van de motor. Je zal wellicht een beetje meer olie of meer brandstof verbruiken, maar meestal niet meer dan dat.
Check altijd het serviceboekje van je auto. In dit boekje heeft de fabrikant vaak al aan de hand van een origineel olie nummer aangegeven welke olie je moet gebruiken. Het maakt geen verschil welk merk je koopt. als het soort olie altijd maar hetzelfde blijft.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
Er zit verschil in de motorolie, je kan namelijk een minerale, semisynthetische of een synthetische olie kopen. Daarnaast vind je verschil in de viscositeit van de olie, die geeft namelijk aan bij welke temperaturen de olie stroperig is en wanneer de olie dunner wordt.
Eigenlijk is dit vergelijkbaar met de motorbanden, de grote merken leveren allemaal kwalitatief goede olie. Daarnaast kun je vaak ook aan de prijs de kwaliteit afleiden, een duurdere olie zal meer additieven (dopes) hebben en daardoor beter en/of langer functioneren.
U heeft 1 liter 5W30 bijgevuld en vraagt of u de motor verder kunt afvullen met 5W40. In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie. Na het mengen is echter niet meer bekend wat nu precies de eigenschappen van de aanwezige motorolie zijn.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
Dat niet iedere motorolie geschikt is voor jouw auto komt onder andere omdat niet iedere motorolie even dik is. Hoe dik de olie en hoe hoog de kwaliteit van de olie moet zijn voor de motor van jouw auto hangt onder andere af van de prestaties die de motor leveren kan.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km.
Bij jaarlijkse verversing voldoet een 10W40 motorolie prima in Nederland. Ik bedoel dus dat u in Nederland, als u minimaal 1x per jaar de olie ververst, gerust 10W40 kunt gebruiken. SG is de minimale kwaliteit, SH is van een hogere kwaliteit.
Castrol Edge 5w30 is een motorolie die uitermate geschikt is voor gebruik in benzine- en dieselmotoren. Deze motorolie optimaliseert de prestaties en reduceert afzettingen zoals corrosie in de motor. Ook zorgt deze motorolie voor de maximale motorolie prestaties onder welke weersomstandigheden dan ook.
In de handleiding van uw auto staat aangegeven welke viscositeit olie wordt aangeraden voor uw voertuig. Staan er meerdere adviezen, dan raden wij het aan om te kiezen voor het lage getal wanneer u lange afstanden rijdt (5w30). Rijdt u voornamelijk korte afstanden, dan kunt u beter voor het hoge getal kiezen (5w40).
Olie bijvullen doet u ná het controleren van het oliepeil van de auto. Doe dit wanneer de motor al enige tijd stilstaat. De olie zakt dan namelijk tot het laagste punt in de motor. Wanneer de motor draait, wordt de olie door de motor gepompt en is de juiste waarde niet goed af te lezen.
Normaal is het olie verbruik van een auto aanvaardbaar als het niet meer bedraagt dan 1 liter op 5000 km. Fabrikanten echter claimen dat een verbruik van 1 liter op 1000 km nog toelaatbaar is. Er zijn een aantal verschillende oorzaken voor olieverbruik: Vastzittende of versleten olieschraapveren.
Iedere motor gebruikt motorolie en een verbruik van bijvoorbeeld 1 liter motorolie op 5.000 kilometer is normaal en 1 liter motorolie op 3.000 kilometer begint een ondergrens te worden.
Hoe vaak je olie moet verversen hangt af van het type auto en de hoeveelheid kilometers die je rijdt. Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar.
Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt.
Motorolie is in principe onbeperkt houdbaar, mits de flacon ongeopend blijft. Tegenwoordig worden de meeste oliën verpakt in flacons van stevig kunststof. Deze zijn uiteraard niet onderhevig aan corrosie, in tegenstelling tot de oude blikken verpakking.
Als je met een vrij nieuwe auto rijd, is het advies wel de duurdere motorolie te gebruiken. Als je een auto rijd met een aanzienlijk motorolieverbruik is er niets mis mee om deze bij te vullen met een goedkopere motorolie.
ALDI heeft een uitgebreid assortiment olie en alles voor de frituur. Voor elke bak-, braad- en frituurklus is er een geschikt product.
Een olieverversing kost tussen 90 euro en 175 euro.
Dit zijn alle kosten om het te laten vervangen door een professional, in een autogarage. Waar zit het prijsverschil dan in? Welnu, voor een budget prijs ontvang je een budget olie, een conventionele olie.
De olie heeft een betere natuurlijke bescherming tegen thermische extremen en verdamping bij hogere temperaturen, terwijl het vloeibaar blijft in lage temperatuur. Daarom zijn oliën met een lagere temperatuur, zoals 0W20 of 5W30, meestal synthetisch.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (bij koude starts). De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).