Vermeld je eerst zijn naam of haar naam op de trouwkaart? Volgens de etiquette vermeld je eerst haar naam en daarna zijn naam. Na de bruiloft vermeld je op officiele documenten altijd eerst zijn naam en daarna haar naam.
Officiële adressering op de enveloppen
Laten we beginnen bij het begin als je de enveloppen voor de trouwkaart zelf gaat schrijven. De volledige adressering van een brief of kaart binnen Nederland bestaat uit minimaal drie regels: de naam, straatnaam + huisnummer en last but not least de postcode en plaatsnaam!
Trouwkaarten verstuur je zo'n 6 tot 8 weken voor de bruiloft. Zo heeft iedereen voldoende tijd om te kijken of ze op jullie trouwdag aanwezig kunnen zijn en kunnen ze een plekje in hun agenda reserveren. Trouw je in de zomervakantie, stuur je kaarten dan uiterlijk 8 weken van tevoren.
De voorzijde van de kaart aan de voorzijde van de envelop. Als je hem ontvangt kijk je naar de voorzijde. Dan draai je hem om zodat je de envelop open kan doen en dan weer terug om de kaart er uit te pakken.
Het aantal postzegels dat je op je trouwkaarten moet plakken hangt af van het gewicht en de bestemming van de kaarten. Verstuur je de trouwkaarten rechtstreeks via ons, dan zorgen wij ervoor dat de kaarten voldoende zijn gefrankeerd.
Als vuistregel kun je aanhouden dat je close family en beste vrienden een bedrag tussen € 50 en € 150 geeft. Over het algemeen geef je wat je op een bruiloft kost. Overige vrienden en familie kun je tussen € 30 en € 60 geven. Voor collega's en kennissen kun je uitgaan van een bedrag tussen € 20 en € 40.
Welke naam eerst op envelop? Bij stellen waarvan de partners allebei hun eigen achternaam gebruiken, worden in de adressering op de envelop en bovenaan een brief beide personen genoemd, met hun eigen voorletters: De heer A. de Zwart en mevrouw K. Verschuur.
Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat jullie graag een reis willen maken, of een kunstvoorwerp willen kopen. Iedereen kan van tevoren geld overmaken naar een speciaal rekeningnummer. Dit kun je laten regelen door een vriendin of je ceremoniemeester.
Belangrijk is dat de datum van het huwelijk met het jaartal op de trouwkaart staat. Vervolgens informatie over de locatie en tijd waar de ceremonie gehouden wordt. Als er ook een trouwceremonie in de kerk plaatsvindt, vergeet dan niet om dit adres ook op de kaart te vermelden.
10. Jullie geven elkaar het ja-woord of jawoord? Net zoals cadeautip schrijf je jawoord ook aan elkaar. Dus geen hoofdletter of een streepje er tussen.
“Dat jullie geluk vandaag jullie zal verbinden voor de rest van het leven.” “We hopen dat jullie lang net zo gelukkig zullen zijn als vandaag. Gefeliciteerd met deze prachtige verbintenis.” “Het grootste geluk zit in de kleine dingen, we wensen jullie als stel al het geluk in de alledaagse dingen.”
Als u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft, mag u de achternaam van uw partner gebruiken. Het gaat hierbij om dagelijks gebruik van de achternaam van uw partner. U kunt die naam (laten) registreren bij uw gemeente in de Basisregistratie Personen (BRP).
Trouwkaarten versturen: wanneer moet dat? Trouwkaarten verstuur je 6 tot 8 weken voor de bruiloft.
Als u de naam en het geslacht van de geadresseerde weet, is de beste aanhef in een zakelijke brief of e-mail Geachte heer + de achternaam of Geachte mevrouw + de achternaam. Als u het geslacht niet weet, is onder meer Geachte heer of mevrouw + de achternaam gebruikelijk.
Bij stellen waarvan de partners allebei hun eigen achternaam gebruiken, worden in de adressering op de envelop en bovenaan een brief beide personen genoemd, met hun eigen voorletters: De heer A. de Zwart en mevrouw K. Verschuur.
Adressering in Nederland
Vermeld de titel bij de juiste persoon. Bij ongetrouwde koppels of bij twee getrouwde mensen die elk hun eigen achternaam gebruiken, worden in de adressering beide personen genoemd, ieder met hun eigen voorletters.
Het regent geld
Deze is ook erg leuk. Koop een goedkope paraplu, wat leuk lint, dubbelzijdig plakband en natuurlijk een aantal geldbiljetjes. Open de paraplu en bevestig een paar lintjes aan de binnenkant. Maak aan de andere uiteinden met het dubbelzijdig plakband de geldbiljetten vast.
Beste Save-the-date-etiquette,
Voor alle anderen geldt: een uitnodiging moet zes weken van tevoren verstuurd worden en dan hebt u tijd genoeg om maatregelen te treffen.
Wanneer je een kaart van minder dan 20 gram wil versturen, dan heb je genoeg aan één postzegel voor de verzending met PostNL. Er zijn wel twee uitzonderingen: kaarten dubbel A5 en kaarten dubbel A4. Kaarten dubbel A5 wegen inclusief envelop 20-50 gram en moeten daarom gefrankeerd worden met 2 postzegels.
Voor kaart + envelop t/m 20 gram is 1 postzegel nodig, voor kaarten t/m 50 gram 2 postzegels. Het aantal postzegels is gebaseerd op bezorging binnen Nederland.
Op de voorzijde van een envelop schrijft of print de afzender de naam en het adres, bestaande uit straatnaam, huisnummer, postcode en plaatsnaam, van de geadresseerde, de ontvanger. Vaak wordt dit alles eerst op een etiket geprint, wat vervolgens op de envelop wordt geplakt.