Heel wat steden en gemeenten zijn tegenwoordig uitgerust met ANPR-camera's. Dat zijn camera's die via automatische nummerplaatherkenning registreren wie in en uit de stad rijdt.
ANPR is automatische kentekenplaatherkenning. De afkorting ANPR staat voor de Engelse term Automatic Number Plate Recognition. Een speciale camera met ANPR-techniek leest kentekens van voorbijrijdende voertuigen.
ANPR-camera's staan vooral op snelwegen. De camera's kunnen langs de weg staan of boven de weg hangen. Politieagenten kunnen zo'n camera ook meenemen in de auto of plaatsen op een onopvallende plek langs de weg.
Gevolgen ANPR
Overal waar u rijdt, kan uw kenteken worden geregistreerd, zodat precies kan worden vastgesteld waar u hebt gereden en hoe uw route is geweest. Automatische kentekenherkenning wordt daarbij toegepast om op een later tijdstip in de vastgelegde gegevens terug te kunnen zoeken.
Voor welke termijn kunnen de beelden bewaard worden? De beelden kunnen voor een maximale termijn van 1 jaar worden bewaard. Behalve wat betreft de technische gegevensbanken, bepaalt de WPA niet op welke gegevensdrager de beelden precies moeten opgeslagen worden.
De politie kan een aantal dingen zien: Tenaamgestelde Verzekerd (ja of nee, en ook waar) Gekeurd (wanneer) Wanneer op naam gesteld Relevante registraties op voertuig (en tennaamgestelde) etcetera.
De camera's hebben hun nut al bewezen in het kader van criminaliteitsbestrijding en hebben een preventief effect. En vanaf morgen - woensdag - kunnen er dus ook snelheidsovertredingen mee worden vastgesteld. Bij de trajectcontrole is het de gemiddelde snelheid tussen twee punten die telt.
Dat gebeurt met een camera die naar de contouren van een kentekenplaat zoekt. De camera maakt een foto en 'vertaalt' dat dit naar een bepaald kenteken. Als het kenteken wordt herkend in de database, is er een zogenoemde 'hit'.
Verspreid door Nederland hangen zo'n 300 ANPR-camera's. Of Automatic Number Plate Recognition, als je soms even forget how je that woord zegt in het Nederlands. De camera's scannen kentekens op snelwegen en provinciale wegen.
Het ANPR-netwerk bestaat uit 108 vaste camera's. Aan de nieuwe tunnels onder het Operaplein komen nieuwe ANPR-camera's en ook op het Eilandje en het Schipperskwartier. Ook de dichtbevolkte wijken Antwerpen-Noord, Deurne-Noord en het Kiel krijgen meer camerabewaking.
Camera's langs de vaarweg
Vanuit verkeersposten kunnen medewerkers sluizen en/of vaarwegen in de gaten houden en zo de doorstroming, veiligheid en bediening van beweegbare bruggen en sluizen voor het vaarwegverkeer regelen. De camera's langs de vaarwegen en bij beweegbare bruggen kunnen beelden opnemen.
ANPR werkt in twee stappen: het herkennen van het kenteken met behulp van optische leesapparatuur (optical character recognition of OCR) en het koppelen van die informatie aan lijsten met kentekens waarmee iets aan de hand is.
De dertien automatische camera's die autonummerplaten herkennen die de stad aan het op- en afrittencomplex aan de E40 in Aalst zal plaatsen, kosten in totaal 210.000 euro.
Verkeerscamera's flitsen voortaan op alle Vlaamse snelwegen vanaf 129 km/u: check hier waar je een snelheidsboete riskeert. Na een proefproject werken alle verkeerscamera's op Vlaamse snelwegen altijd: wie 129 kilometer per uur of meer rijdt, zal dus altijd een boete krijgen.
ANPR. ANPR is een methode om gefotografeerde kentekens op automatische wijze te vergelijken met kentekens in politiebestanden. Op deze manier kan de politie verdachten signaleren, bijvoorbeeld voortvluchtige personen. De automatische vergelijking kan een hit opleveren: een signaal dat een kenteken wordt herkend.
Ze zijn voorzien van blauwe Leds in de grille, 1 op het dashboard, 1 links en 1 rechts thv de achterste zijruit en 2 op de hoedeplank. Verder zijn ze ook voorzien van een opklapbord STOP/POLITIE.
De top drie van meest gestolen modellen bestaat uit: Toyota RAV4, Volkswagen Golf en Volkswagen Polo. Ford, Opel, Peugeot en Mazda zijn opvallende stijgers, met 21 tot 39 procent meer gestolen auto's, aldus het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).
De politie gebruikt verschillende laserguns. Het veelgebruikte model UltraLyte mogen ze inzetten voor een afstand van maximaal 610 meter. De UltraLyte LR heeft een groter bereik en kan de snelheid van een auto meten tot maximaal 1.000 meter verderop.
De werking van een roodlicht camera
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
"De camera's staan onder andere opgesteld op de Diestsesteenweg, de Tiensesteenweg en de Geldenaaksebaan. De politie kan de beelden bekijken en zo controleren welke voertuigen er voorbij zijn gereden binnen een bepaalde tijdspanne", vertelt Mathieu Caudron van de Leuvense politie.
Keuring APK 2 maanden voor vervaldatum
Dit hangt af van hoe vaak uw auto gekeurd moet worden. Als u uw auto eerder dan 2 maanden voor de APK-vervaldatum laat keuren, dan krijgt het voertuig een nieuwe vervaldatum.
Ga je te laat naar de keuring, dan moet je niet enkel de keuring op zich betalen. Er wordt je dan ook nog eens een toeslag aangerekend voor een laattijdig bezoek. Die wordt hoger naargelang je langer wacht. Het bedrag van deze toeslag is uiteindelijk vrij beperkt (minder dan 30 euro).
U mag wettelijk gezien niet autorijden zonder APK. Ongeacht of de APK 1 dag te laat is of de APK keuring 3 dagen te laat is. U mag wel tot maximaal twee maanden na het verlopen van de APK uw auto stilstaand op de openbare weg laten staan. Binnen die tijd zal de RDW nog geen controle uitvoeren.