Hoe gaat vacumeren in zijn werk? De installateur zal eerst de leidingen afpersen met stikstof om deze te controleren op zwakke plekken. Hierdoor kan hij lekkage voorkomen of verhelpen. Vervolgens zal de installateur beginnen met het vacumeren en controleren of het vacuüm niet terugloopt.
De wet stelt afpersing verplicht bij een druk van meer dan 0,5 bar. Daar komt een koelsysteem royaal boven, dus moet het leidingsysteem worden afgeperst op 1,1 keer de maximale werkdruk. Voor een systeem met R410A of R32 is de maximale werkdruk bijvoorbeeld 42 bar.
Lekkage kan ook opgespoord worden met stikstof. Hiervoor heb je een vuladapter voor de service-aansluiting en een slangadapter nodig. Leeg het aircosysteem en vul het vervolgens met maximaal 12 bar stikstof. Controleer minimaal vijf en maximaal tien minuten of de druk in het systeem gelijk blijft.
De range van 0 tot 2000 micron is het normale werkgebied in de koel- techniek. En, om de puristen onder ons tevreden te stellen, de 1000 micron komen overeen met ca. 133 Pascal of 1,33 mbar. STEK-cursisten herkennen hierin de eis om te vacumeren tot onder de 270 Pascal, wat is herleid van 2000 micron.
U kunt er voor kiezen om zelf uw airconditioningsysteem te plaatsen. Het in bedrijf stellen van uw airconditioning echter, moet worden gedaan door een erkende F-gassen monteur. Zonder een F-gassen gecertificeerd rapport geeft de fabrikant u geen garantie op uw systeem.
Vacumeren is een belangrijk onderdeel van een airco servicebeurt. Door goed vacumeren verwijder je vocht en NCG (niet condenseerbare gassen) zoals stikstof en zuurstof. Dat vacumeren moet diep en lang genoeg, anders kan het achtergebleven vocht het koudemiddel en de olie verzuren.
Kosten: Deze opleiding kost € 1.550,- (excl. btw). De STEK examenkosten bedragen € 445,- (excl. btw).
De range van 0 tot 2000 micron is het normale werkgebied in de koeltechniek. En, om de puristen onder ons tevreden te stellen, de 1000 micron komen overeen met ca. 133 Pascal of 1,33 mbar.
Als R32 wordt toegepast is dit maximaal 1,22 kg, op basis van 20 m³ x 0,061kg.
Lengte leidingen airco beïnvloedt het rendement
De kortst mogelijke afstand tussen een binnenunit en de buitenunit is drie meter. De maximaal toegestane lengte is afhankelijk van de capaciteitsklasse van de buitenunit.
Wat is een verdamper? De aircoverdamper is een onderdeel dat vloeibaar koudemiddel omzet naar gas. Het onderdeel zit diep achter het dashboard verstopt.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Bij slangkoppelingen en andere aansluitingen is altijd een geringe mate van lekkage. Aircosystemen kunnen zo jaarlijks tot wel 10 procent koudemiddel met daarin de olie kwijtraken. Als je dus een systeem hebt waar 800 gram koudemiddel in zit, kun je jaarlijks dus 80 gram kwijtraken.
AC-compressoren die beschadigd zijn. Dit is de belangrijkste reden waarom uw airco oververhit kan raken. Dit is met name het geval als uw airco alleen wordt ingeschakeld en de auto opwarmt wanneer deze is uitgeschakeld. Dit is het meest voorkomende probleem bij AC-systemen.
Bij een goed werkend systeem bedraagt de oververhitting, rond de 5 á 6 °C, dus aan de hand van deze meting kunnen we concluderen dat de airco in orde is.
Afhankelijk van de inhoud van het systeem, wordt 2 tot 10 cc fluor bijgevoegd. Bij een volgende controle kunnen dan eventuele (kleine) lekkages sneller opgespoord worden; De juiste hoeveelheid koudemiddel R134a wordt in het aircosysteem gepompt.
R32 9KG VOOR 169,00 EURO EX STATIEGELD.
R32 biedt betere prestaties dan R410A bij extreme buitentemperaturen. Het aardverwarmingsvermogen (Global Warming Potential) van R32 (675) bedraagt slechts een derde van de GWP van R410A (2.090). R32 bestaat uit slechts één bestandsdeel, waardoor het koudemiddel eenvoudig kan worden gerecycled en hergebruikt.
Gemiddeld kun je aanhouden dat de klus 'airco afvullen' eens in de twee jaar moet gebeuren. De prijs is vooraf afhankelijk van hoeveel tijd de vakman bezig is om de airco te vullen. Je kunt ervoor kiezen om de vakman per klus te betalen, maar je kunt natuurlijk ook een onderhoudscontract afsluiten.
Het wordt aangeraden dat een airco na installatie gevacumeerd wordt. Het vacumeren van de airco houdt in dat alle stoffen die niet condenseren zoals: waterdamp (vocht), stikstof, lucht en stofdeeltjes worden verwijderd. De leidingen worden vacuüm gezogen, zodat al deze gassen uit de installatie wordt gehaald.
Je kan er altijd voor kiezen om je airco apart te laten bijvullen en vacumeren, maar dit zal veel duurder uitkomen. Hiervoor betaal je al snel € 60 à 90. Het is dus voordeliger om meteen voor een groot onderhoud te kiezen.
In de vacuümtechniek werken we met absolute drukken in millibar (mbar). De toevoeging "absoluut" betekent dat de waarde refereert naar het absoluut perfect vacuüm. Perfect vacuüm heeft een druk van 0,0000 mbara.
Het aanvangssalaris van een Installateurs van toestellen voor klimaatregeling en koeltechniek bedraag meestal tussen de € 1.688 en € 2.525 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 2.028 en € 2.929 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Airco's bevatten gefluoreerde broeikasgassen (HFK's, F-gassen) die sterk bijdragen aan de opwarming van de aarde. Om te voorkomen dat deze gassen vrijkomen en schade veroorzaken aan het milieu, mag alleen een gediplomeerde medewerker onderhoud plegen aan een auto-airco.
Wat is de geldigheid van het certificaat F-gassen? Het certificaat 'F-gassen voor personen: mobiele airco' wordt uitgereikt als je slaagt voor het F-gassen examen mobiele airco. Dit certificaat is onbeperkt geldig.