Er is gewoonlijk een schakelaar met de aanduiding ESP. Als dit niet het geval is, wordt ESP aangegeven door een overeenkomstig symbool op het instrumentenpaneel. Als je niet zeker weet of het systeem daadwerkelijk aanwezig is, kunt je het beste de handleiding raadplegen.
Het Electronic Stability Program of simpelweg ESP is sinds 1 november 2014 verplicht in alle nieuwe auto's in Europa. Het is een veiligheidssysteem dat automatisch ingrijpt zodra het een stabiliteitsprobleem vaststelt.
Bij oudere auto's zitten deze sensoren in de remleidingen. Tegenwoordig zitten de remdruksensoren meestal ingebouwd in de hydraulische unit van het ABS systeem zelf. Deze unit is vaak zichtbaar onder de motorkap. Alle hydraulische remleidingen zitten hier mee verbonden.
ESP staat voor Electronic Stability Program en is een belangrijk veiligheidssysteem. Vanaf 1 november 2014 is het zelfs verplicht in iedere nieuwe wagen. Dit veiligheidssysteem is bedacht door de Nederlandse ingenieur Anton van Zanten met als doel auto-ongelukken te voorkomen.
Storingen van elektrische stuurbekrachtiging (EPS) beginnen meestal met een intermitterende storing, waarbij de stuurbekrachtiging af en toe uitvalt, of niet opstart. Hierbij is het mogelijk dat het waarschuwingslampje op het dashboard brandt.
Je kan dus wel zeggen dat het standaard invoeren van een ESP-systeem in de auto het rijden op de weg een stuk veiliger maakt. Omdat het ESP-systeem pas sinds eind 2014 verplicht is in nieuwe automodellen rijden er op dit moment dus nog veel auto's op de weg die nog niet standaard voorzien zijn van een ESP-systeem.
Het ESP-lampje ziet eruit als een auto die in de slip raakt. Het lampje kan op twee manieren branden; het knippert, of het staat constant aan. Het ESP-lampje knippert: dit betekent dat het systeem geactiveerd is en dat je op een glad wegdek rijdt. Het systeem grijpt dus in en voorkomt dat je in een slip raakt.
ASR is geen stabiliteitssysteem zoals ESP. ASR zorgt ervoor dat als er te veel gas gegeven wordt, de wielen niet doorslippen en de auto onder controle blijft. Dit kan helpen bij het vanuit stilstand op gladde ondergrond wegrijden en bij het nemen van een bocht met het risico van het slippen van de wielen.
Als het ABS lampje brandt dan wordt dit vaak veroorzaakt door: te weinig remvloeistof of een defecte ABS-sensor of een storing in de ABS-module. Het kan ook voorkomen dat de hydraulische pomp versleten is of de ABS die handmatig is uitgezet.
ASR is de afkorting van allerlei termen uit het Engels (acceleration-skid reduction, anti-slip regulation, anti-spin regulation) en het Duits (Antischlupfregelung, Antriebsschlupfregelung) met dezelfde betekenis: antidoorslipregelsysteem (tractieregelsysteem).
Vanmorgen brandde mijn waarschuwingslampje van de ESP (Electronic Stabilty Program). Tevens liep de motor heel slecht. Het was of hij maar op 3 cilinders liep. Nadat de motor wat warmer werd heb ik de motor een tijdje uitgezet.
Hij meet de hoek waaronder het stuurwiel is verdraaid. Het bereik van de sensor komt overeen met het aantal stuurwielomwentelingen van uiterst links naar uiterst rechts. De stuurhoeksensor geeft het stabiliteitsregelsysteem voortdurend informatie over de richting waarin de auto wordt gestuurd.
"De gierhoeksensor of draaisnelheidssensor wordt ook wel een yaw-sensor genoemd. Deze sensor maakt deel uit van het ESP-systeem. De sensor registreert de verdraaiing van het voertuig om de verticale as (gierbeweging)."
De stabiliteitsregeling ESC ((Electronic Stability Control)) helpt u voorkomen dat de wielen doorslippen en verbetert de tractie van de auto.
Het ABS-systeem checkt zichzelf elke keer als de auto wordt aangezet. Als je de auto start zal het lichtje even kort oplichten. Als het systeem een probleem vindt dan zal het licht aanblijven. Is er niets aan de hand dan gaat het licht ook weer direct uit.
Wat Doet ESP? ESP staat voor 'Electronic Stability Program' en het zorgt ervoor dat de auto niet snel gaat glijden op het moment dat je met de auto over wegen rijdt die de auto als problematisch kan ervaren. Als het lampje brandt dan geeft de auto aan dat ESP op dat moment actief is.
Zonder ABS zullen de remmen wel werken, maar de kans is groot dat ze blokkeren wanneer u hard remt. Daardoor kunt u in een ongecontroleerde slip komen, wat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden. Neem dus geen risico's! Sommige mensen denken dat omdat auto's vroeger ook geen ABS hadden, het nu ook niet verplicht is.
Tip: Bijna elke auto heeft tegenwoordig een Anti Blokkeer Systeem, ABS. Wil je zeker weten of je auto ABS heeft? Check dan het Finnik Premium Autorapport onder opties en accessoires.
Hoe werkt ASR? ASR werkt met enkele sensoren, die direct een signaal naar de motor sturen als ze 'voelen' dat het wegdek niet genoeg grip biedt aan de banden. Dat signaal zorgt er vervolgens voor dat de motor minder hard draait, zodat de banden het ideale gripniveau voor de omstandigheden kunnen vinden.
Het ABS regelt het remmen elektronisch. Sensoren in de wielen houden in de gaten of er een wiel dreigt te blokkeren. Zo ja, dan vermindert ABS kort de remkracht op dat ene wiel. Zodra dat wiel weer grip krijgt – dus dezelfde rotatiesnelheid als de andere wielen – bouwt het systeem de remdruk weer op.
De naam zegt het al: traction controle zorgt dat u tractie houdt. Oftewel wanneer uw wielen beginnen te spinnen (bijvoorbeeld door te veel gas geven of gladde ondergrond) zal het motormanagement ingrijpen. Hoe werkt dit? Zodra er spin wordt gemeten wordt razendsnel het motorvermogen teruggeregeld.
Een inductieve sensor is een sensor die werkt volgens het principe van veran- dering van impedantie. Een oscillerende kring (circuit), bestaand uit een spoel en condensator, genereert een hoogfrequent elektromagnetisch veld dat aan de kop (in de spoel) van de sensor wordt uitge- zonden.
Gieren betekent 'draaien om je verticale as'. Een schip giert als hij niet op koers kan blijven. Een auto giert als hij om zijn (verticale) as draait. Let op: De Dwarsacceleratiesensor (G200) en de Giersensor (G202) zitten vaak samen in één behuizing.
ð§ Waar zit de stuurhoeksensor? Een stuurhoeksensor zit achter het stuurwiel in gebouwd.
De stabiliteitsregeling ESC ((Electronic Stability Control)) helpt u voorkomen dat de wielen doorslippen en verbetert de tractie van de auto. Tijdens het afremmen kunnen de ingrepen van de ESC waarneembaar zijn in de vorm van pulserende geluiden.