De CX-60 is de eerste Plug-in Hybride van Mazda. Een krachtige 2.5l Skyactiv-G 4-cilinder benzinemotor is op innovatieve wijze gecombineerd met een efficiënte elektromotor en grote batterij. Daarmee rijd je tot 63* kilometer volledig elektrisch, ruim voldoende voor dagelijks rijplezier.
Mazda Hybride
De nieuwe modellen van Mazda zijn standaard uitgerust met Mazda M Hybrid technologie. Het gaat hier om een zogeheten 'mild hybrid' systeem dat zowel de milieuprestaties als het rijplezier optimaliseert zonder toepassing van een groot, zwaar en kostbaar hybridesysteem.
De Mazda CX-30 is leverbaar met de efficiënte e-Skyactiv G en de revolutionaire e-Skyactiv X benzinemotor. Deze benzinemotoren beschikken standaard over het zogenaamde M Hybrid-systeem, dat de motor ondersteunt in zwaardere omstandigheden.
De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.
Op nummer één staat deze prachtig vormgegeven Polestar 1, die een actieradius van maar liefst 124 kilometer heeft. Je kunt hem dus hoofdzakelijk als EV gebruiken. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren.
Plug-in hybrid
Een plug-in hybride, of PHEV, heeft een benzinemotor en een batterij, net als een hybride. Maar behalve dat de batterij wordt opgeladen terwijl je rijdt, kan je een PHEV ook thuis en onderweg opladen. Op deze manier hebben plug-in hybrides een veel groter bereik dan parallel hybride auto's.
De goedkoopste PHEV
De titel 'goedkoopste plug-in hybride van Nederland' is in handen van Hyundai. Dit merk levert voor 31.445 euro de Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid met een systeemvermogen van 136 pk en 66 kilometer range.
Doordat de CX-30 zo lekker stuurt, ga je al gauw stevig rijden. Dat gaat prima: hij sprint in 8,6 seconden naar 100 km/h (was 8,8 s) en ook tussensprints verlopen moeiteloos. Stevig doorrijdend kwamen wij op een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km (1 : 14,5).
Bij Mazda kiezen we niet alleen voor volledig elektrisch rijden, of alleen voor benzine- of dieselmotoren. We willen dat onze modellen perfect aansluiten bij jouw wensen. Daarom kiezen we voor verschillende geëlektrificeerde oplossingen met ieder hun eigen voordeel en stijl.
Inmiddels voorzien de meeste massamerken hun nieuwste modellen van een MHEV-aandrijflijn. Daaronder zijn Ford, Kia, BMW, Volkswagen, Skoda, Fiat, Mercedes-Benz en Renault. Maar ook kleinere merken zoals Suzuki, Mazda en Volvo bieden hun nieuwe modellen met milde hybride aandrijflijn aan.
Mazda CX-60 2022 vanaf € 53.690. Gemiddeld verbruik Mazda CX-60 2022 van 1,5 liter per 100 km / van 66,7 km per liter / CO2-uitstoot van 33 g/km.
De auto kan met een volledig opgeladen accu zo'n 30 tot 50 kilometer volledig elektrisch rijden. U schrijft dat u geen gelegenheid heeft om de auto extern op te laden. Dat is technisch geen probleem, maar daarmee laat u wel kansen liggen. Een belangrijke functionaliteit van de auto blijft onbenut.
Meer dan bij welk ander type auto dan ook, hangt het verbruik van een plug-in hybride namelijk af van de lengte van de rit. De meeste PHEV's kunnen zo'n 30 tot 90 kilometer elektrisch afleggen. Laten we voor dit voorbeeld kiezen voor een exemplaar dat 50 kilometer elektrisch kan rijden.
Deze auto's worden hybrid genoemd omdat ze gebruikmaken van twee krachtbronnen: een benzinemotor en een elektromotor. Dat betekent dat u de accu niet via een oplaadpunt of stopcontact hoeft op te laden, in tegenstelling tot volledig elektrisch aangedreven voertuigen.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Een hybride of PHEV mag je gerust beschouwen naar een opstapje naar volledig elektrisch en óók met het oog op de toekomst een zéér te verantwoorde koop. Een bijkomend voordeel van de semi-elektrische plug-in (PHEV) met 1-50 g/km CO2 uitstoot is dat daar een gereduceerd MRB tarief geldt t/m 2025.
Het meest opvallende voordeel van een plug-in hybride auto is de grotere afstand die u ermee kan afleggen zonder de wagen te moeten opladen. Bovendien verbruikt u minder brandstof dan met een gewone wagen en zelfs minder dan een standaard hybride wagen.
Fabrikanten geven aan dat de accu's tussen de 5 en 20 jaar mee gaan. Nog steeds een ruime marge natuurlijk, maar Toyota heeft bewezen dat het met de Prius de eerste in serie geproduceerde hybride / EV auto heeft waarvan de accu's een autoleven lang mee gaan.
Het grootste voordeel dat een hybride auto heeft is het relatief lage brandstofverbruik. Hybride auto's zijn daarmee een stuk milieuvriendelijker dan brandstof auto's. Door de verminderde uitstoot van deze auto's kan je profiteren van financiële voordelen, zoals een lager verbruik.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.