In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal.
Gas- en rempedalen zijn natuurlijk onmisbaar in een auto, laat staan in een Formule 1-bolide. Het klinkt makkelijk: pedaal nummer een is gas, pedaal nummer twee is de rem. Toch is het in de F1 allemaal wat technisch hoogstaander dan men gewend is van normale straatauto's.
Aan de achterkant van het stuur zitten de koppeling en de schakelflippers voor op- en terugschakelen. De koppeling wordt alleen gebruikt om de auto van neutraal in de eerste versnelling te zetten bij de start en in de pitbox. Daarna wordt met de flippers op- en teruggeschakeld langs de acht versnellingen.
Banden en brandstof
Zo mag de coureur bijvoorbeeld geen brandstof tanken tijdens de race. Hij moet eindigen met de brandstof die hij aan het begin heeft getankt. Als de brandstof verbrandt, worden de auto's namelijk lichter en daar zouden coureurs op een slimme manier gebruik van kunnen maken.
Het basisprincipe blijft ook in de technisch zeer geavanceerde Formule 1 vrij simpel, te weten remschijven die met behulp van hydraulische systemen door remblokken worden afgeremd. Remmen is dan ook niet veel meer dan het omzetten van kinetische energie in hitte.
De F1-pole werd in 2019 genoteerd door Valtteri Bottas in 1.32.029, met een gemiddelde snelheid van 206,347 kilometer per uur. Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
De remblokken en -schijven van een F1-auto die maximaal afremt van 350 naar 70 km/u warmen op van 400 naar soms meer dan 1000°C. De coureur die bovenop zijn rem staat krijgt meer dan vijf keer zijn eigen lichaamsgewicht aan g-krachten te verwerken.
De brandstoftanks van F1-auto's hebben een capaciteit van maximaal 110 kg. Een Formule 1 auto heeft een brandstoftank met een maximale capaciteit van 110 kilogram. Dat is ongeveer gelijk aan 140 liter benzine.
De motor van een Formule 1-auto is een krachtige 1,6 liter V6-turbomotor met hybride technologie. Deze motor produceert ongeveer 1000 pk, wat ongeveer gelijk is aan het vermogen van tien personenauto's. De motor is ontworpen om een ​​hoog toerental te kunnen draaien, tot wel 15.000 toeren per minuut.
Er moet wel minstens 1 liter in de tank overblijven, zodat de wedstrijdjury nog een staal kan afnemen ter controle.
Het lijkt onmogelijk, maar door de aerodynamische karakteristieken van de F1-wagens is het wel degelijk mogelijk. De reden dat Formule 1-bolides ondersteboven kunnen rijden, zit hem in de enorme hoeveel downforce die gegenereerd wordt door vleugels, maar ook door bijvoorbeeld de diffuser onder de auto.
Formule 1-auto's zijn sinds een aantal jaren uitgerust met een sequentiële versnellingsbak met acht voorwaartse versnellingen en een versnelling voor achteruit.
Dit moet je weten over een Formule 1-auto. Hij heeft vier wielen en een stuur, net zoals iedere andere auto.
Allereerst is het goed om te melden dat de huidige Formule 1-motoren geen motoren meer genoemd worden, maar power units.Dit omdat het een hybride systeem is. Een moderne power unit bestaat uit een interne verbrandingsmotor en elektrische motoren die worden aangedreven door het Energy Recovery System [ERS].
Door de downforce in combinatie met de motor is de topsnelheid van een Formule 1-wagen echter veel hoger dan die van een Formule E-wagen. De topsnelheid in de elektrische raceklasse is 280 kilometer per uur, terwijl een F1-bolide de 360 kilometer aan kan tikken op eigen kracht.
De Formule 1 krijgt geen elektrische motor. De dampende geuren van olie en benzine blijven. En vooral ook het geluid van ronkende motoren, die voor een sportbeleving zorgt en die je zo mist bij de Formule E.
Op basis van de genoemde bedragen, kan een Formule 1-auto gemiddeld wel zo'n 6 miljoen tot soms wel 14 miljoen euro kosten. En daarbij zijn de kosten voor reparatie tijdens én na een race nog niet eens meegenomen.
In de Formule 1 heeft het stuur nog veel meer cruciale functies om de wagen met succes in de rondte te laten gaan. Het stuurwiel van wereldkampioen Lewis Hamilton beschikt in totaal over zestien knoppen, zes draaiknoppen en drie schakelaars - buiten de schakelflippers en koppeling.
Honda presenteerde onlangs zijn nieuwe sportieve topmodel, de Civic Type-R. Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit.
De tanks moeten direct achter de coureur en voor de motor worden geplaatst. Dat verklaart ook waarom één zijde van de brandstoftank uit een Formule 1-auto rond is, want hier begint het stoeltje van de coureur. De tanks die in de F1 worden gebruikt komen allemaal bij één bedrijf vandaan: Aero Tec Laboratories.
De brandstof die Formule 1-auto's gebruiken is namelijk vrijwel gelijk aan de Euro 98 ongelode benzine. Het team achter de F1-coureur probeert bepaalde waarden in de benzine wel zo optimaal mogelijk voor de auto te maken.
Hoeveel weegt een F1-auto? In 2023 is het minimumgewicht voor de F1-auto 798 kilogram, ook in 2022 was dit het geval. Dit gewicht is inclusief de coureur en de banden. De brandstof voor in de auto zit hier echter niet bij inbegrepen.
Het is bijna onmogelijk om een echte Formule 1-auto te kopen. Maar liefhebber Ron Reinders, die ook actief is in de autosportwereld, kreeg het toch voor elkaar en is inmiddels een echte handelaar op dit gebied en maakt het zo alsnog toegankelijk.
De hoeveelheid graden dat een stuurtje kan draaien ligt tussen de 180 en 1080. Goedkopere stuurtjes hebben een beperkte rotatie en lijken totaal niet op dat van een echte auto. De duurdere wieltjes hebben een rotatie die erg lijkt op dat van een echte auto. Hoe hoger de rotatie, hoe realistischer de ervaring.
Het zwaarst voor de remmen is bocht 5: de eenzitters remmen hier af van 310 km/u tot ruim 165 km/u binnen een kleine 90 meter. De F1-coureurs hoeven hiervoor slechts 1,60 seconden lang af te remmen, maar hiervoor moeten ze het rempedaal wel met 137 kg intrappen, waarbij ze 4,6 G aan vertraging doorstaan.