Wanneer een motor niet goed onderhouden wordt, zal deze minder goed gaan werken. Onderdelen kunnen gaan roesten, gebruikssporen kunnen de prestaties verminderen en er hoeft maar een klein dingetje aan de hand te zijn met je stuur of het spatbord en je ergert je er mateloos aan tijdens de rit.
Kort door de bocht zijn er drie fases om je motor fris maar vooral veilig te houden: Controleren voor elke rit. Kleine onderhoudsbeurt, meestal om de 6.000 kilometer of elk jaar. Grote onderhoudsbeurt, meestal om de 24.000 kilometer of om de twee jaar.
Motorzaken hebben vaak een standaardtarief voor een grote of kleine beurt. Houd voor die standaard werkzaamheden in ieder geval rekening met zo'n 100-200 euro voor een kleine beurt en 250-350 euro voor een grote beurt.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
De levensduur van de motor is over het algemeen bepalend voor de levensduur van je auto. Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer.
Als je motorbladen leest is daar vaak een rubriek met een naam als Marathonmotor of Duurtest. Hier worden motoren met een hoge tellerstand gekeurd of zelfs helemaal uit elkaar vertrokken en nagemeten. De overgrote meerderheid zit na 50.000km, of zelfs na een paar ton, nog ruim binnen de slijtagenormen.
Je motor afspuiten
Je begint met het goed afspuiten van je motor, je kunt dit doen met bijvoorbeeld een gieter of een tuinslang. Met het afspuiten van je motor zorg je ervoor dat al het ergste vuil van de motor verdwijnt.
We raden je aan je motorfiets te wassen met koud of lauw water. Gebruik geen warm of heet water. Warm water is al zeker afgeraden als je pekel of strooizout wil wegwassen. Pekel valt je motor agressiever aan onder invloed van warmte.
Onder een kleine beurt valt voornamelijk het controleren van de motor (lichten, lagers, bandenspanning, ketting, scharnierpunten etc.) en vervangen van vloeistoffen en de oliefilter. De prijs van een kleine onderhoudsbeurt is daarom relatief laag.
Als vervoermiddel is een motor meestal goedkoper dan een auto. De kosten van een motor zijn over het algemeen veel lager dan die van een auto. Natuurlijk zijn er andere situaties te bedenken, zoals wanneer je 50.000 kilometer met een auto op diesel rijdt.
Wat kost een grote beurt bij een motor? Het is lastig om nauwkeurige prijs aan te geven voor een grote beurt omdat dit afhankelijk is van het merk en type motor dat je hebt. Houd rekening met een bedrag tussen de € 350 en € 450. Kosten voor bijvoorbeeld het vervangen van banden zitten hier niet bij.
Dan zul je je motor tweedehands moeten kopen. Voordeel van het aanschaffen van een nieuwe motor is natuurlijk dat je zorgeloos – en met fabrieksgarantie – zult rijden. Een goede gebruikte motorfiets koop je ongeveer vanaf € 2500.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud. Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook de interieurfilter en – bij een benzinemotor - de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. De overige vloeistoffen worden zo nodig op peil gebracht.
De motor heeft warm of koud altijd smering nodig om de onderdelen aan het werk te zetten. Bij een koude motor heeft deze meer smering en bij een warme minder, meer belasting en minder belasting. Natuurlijk zitten aan de beide situaties voor- en nadelen.
Je monteert een klein olie-reservoir op je motor en een klein tuitje (nozzle) boven je ketting. Op het reservoir zit meestal een plunjer, trek eraan en langzaam zullen druppels olie op je ketting druppelen. Daarmee kun je, zelfs tijdens het rijden, je ketting smeren.
Misschien wel de bekendste motorkettingspray uit deze lijst. Erg bekend van zijn positieve reviews in bijvoorbeeld het Motorrad tijdschrift. De S100 spray is te gebruiken voor diverse omstandigheden. De PTFE in de spray zorgt voor een lage frictie zodat de ketting langer meegaat.
Waarom de motor reinigen vooraleer de olie te verversen? De opgehoopte roetaanslag in de luchtinlaat of in het hoge motorgedeelte als gevolg van slechte verbranding, komt onvermijdelijk in de motor terecht. En wanneer de zuiger 'schraapt', verontreinigt die roetaanslag de olie.
Het motorblok schoonmaken
Je begint met het verwijderen van het grovere vuil. Je doet dit met een microvezeldoek en wat water met zeep. Verwijder alle olie restanten en gebruik vervolgens een kwast om in alle hoekjes en richeltjes schoon te maken. Hele kleine delen kun je met een tandenborstel schoonmaken.
De kilometerstand is belangrijk
Een auto slijt immers vooral wanneer deze veel gebruikt wordt. Kritieke onderdelen, zoals de motor, de transmissie, de koppeling en alles hieromheen gaan langzaam maar zeker kapot. Hiervoor geldt als vuistregel: hoe meer kilometers op de teller, hoe meer slijtage.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar. Dat is niet uitzonderlijk.
De levensduur van een auto is voor een groot deel afhankelijk van het aantal kilometers op de teller en het onderhoud. De kilometerstand heeft een grote impact op de prijs van een auto, maar zegt niet alles. Zo kan een een auto met 200.000 kilometer op de teller beter onderhouden zijn dan een met 100.000 kilometer.