U rijdt een hybride auto en vraagt of jaarlijks onderhoud toch noodzakelijk is. Het elektrische deel van het hybride systeem vraagt nauwelijks onderhoud maar de verbrandingsmotor wel. Ondanks dat deze wellicht weinig kilometers maakt, de motorolie veroudert tenslotte ook onder invloed van tijd.
De kosten voor onderhoud en reparatie zijn vergelijkbaar. Dit komt namelijk doordat de elektromotor van een hybride auto veel minder draaiende delen heeft dan een reguliere auto en doordat de remmen minder snel slijten door de terugwinning van remenergie om vervolgens de batterij op te laden.
Een hybride auto kopen kan nog steeds zinvol zijn, als je zorgt dat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt en als je zorgt dat je een zuinig model hebt met een lage uitstoot. Want: Plug-in hybrides betalen een aangepast BPM tarief en betalen minder Motorrijtuigenbelasting.
Zijn hybride auto's duur om te repareren? De waarheid is dat hybride auto's niet moeilijker te onderhouden zijn dan een model op benzine , en veel bestuurders merken zelfs dat hun onderhoudskosten dalen nadat ze de overstap hebben gemaakt!
Afhankelijk van het model kunt u voor het routineonderhoud van uw hybride auto ongeveer €150 tot €250 verwachten om de 15.000 km.
Dit dynamische duo vermindert slijtage van beide componenten aanzienlijk. Als gevolg hiervan maken hybride auto's vaak meer kilometers en hebben ze minder reparaties nodig in vergelijking met traditionele gasvoertuigen . Dus hoewel gasauto's hun voordelen hebben, laten hybrides een duidelijk voordeel zien als het gaat om de algehele levensduur van hybride auto's.
De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat. Hoe lang een auto daadwerkelijk meegaat, hangt af van hoe je de auto gebruikt. Rijd je veel snelwegen, veel steden, veel file?
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 800 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.
Ja, hybride auto's hebben een speciale service nodig . Ze hebben zowel een benzine- of dieselmotor als een elektromotor, dus een service moet beide systemen bestrijken. Er is speciale apparatuur en getrainde monteurs nodig om goed aan deze voertuigen te kunnen werken.
De hybrides presteren wat restwaarde betreft veel beter: “Het verschil tussen de tien populairste EV's en hybrideauto's bedraagt gemiddeld bijna 18 procent. De Toyota Yaris 1.5 Hybrid en de elektrische Nissan LEAF liggen qua waardevastheid zelfs 36 procent uit elkaar”, aldus Verweij.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 0%.
De reden waarom plug-in hybrides duurder moesten worden
De oorzaak ligt bij de wijze waarop de CO2-uitstoot van auto's wordt berekend. Brussel wil dat de uitstoot van de auto's op een nieuwe manier berekend wordt. Bij deze nieuwe meetmethode ligt de uitstoot van plug-ins op papier een stuk hoger.
Uit de meest recente betrouwbaarheidsresultaten van Consumer Reports blijkt dat hybride auto's gemiddeld 26 procent minder problemen hebben dan hun op benzine rijdende soortgenoten .
Hybride auto's stoten niet alleen minder schadelijke stoffen uit, de aandrijflijn is tevens een stuk zuiniger dan van auto's die louter op benzine of diesel rijden. Niet alleen omdat je de brandstofmotor theoretisch minder hoeft te gebruiken, maar ook door de ondersteunende rol die de hybride systemen uitdragen.
Mythe 4: Hybride auto's vereisen gespecialiseerd onderhoud
Regelmatige taken zoals olieverversingen, reminspecties en bandenrotaties blijven essentieel. Sommige hybrides hebben mogelijk extra controles voor de elektromotor en het batterijsysteem, maar deze maken doorgaans deel uit van routineonderhoud en zijn niet al te complex.
Geen zorgen: hybride wagens zijn nog steeds een interessante optie. In 2025 zullen deze wagens nog voor 75% fiscaal aftrekbaar zijn. Maar hoewel de aftrekbaarheid van hybride wagens in 2025 nog voordelig is, zal dit vanaf volgend jaar afnemen voor alle voertuigen die sinds 1 juli 2023 zijn verworven.
Een paar weken is geen probleem
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
Volgens een onderzoek uitgevoerd door AutoInsuranceEZ, hebben hybride voertuigen een aanzienlijk hoger risico op brand dan zowel volledig elektrische auto's als benzineauto's.
Deskundigen schatten echter dat het ongeveer acht jaar duurt voordat de batterijen hun capaciteit beginnen te verliezen. Zodra de gezondheid van een hybride batterij achteruitgaat, kunnen autobezitters hun brandstofverbruik zien toenemen of kunnen ze een waarschuwingslampje op hun dashboard zien .
Ja, een hybride kan een goede tweedehands auto zijn, vooral als u op zoek bent naar een milieuvriendelijke en zuinige optie. Het kan echter duurder zijn dan een auto die enkel op brandstof rijdt, zowel in aanschaf als onderhoud.
Hoe lang gaan hybride batterijen mee? De meeste fabrikanten stellen dat de batterij in een hybride auto gemiddeld ongeveer 125.000 tot 160.000 km meegaat, maar bij goed onderhoud is het niet ongewoon dat ze langer meegaan. Voor de gemiddelde persoon zou dit 6 tot 10 jaar moeten zijn.
Een ding is volgens Wintjes zeker: hybride auto's zijn het duurst in onderhoud. Waar je voor auto's met verbrandingsmotor gemiddeld 605 euro per jaar kwijt was voor service en onderhoud, daar was het bedrag voor hybride auto's 622 euro.
Toonaangevende hybride fabrikanten schatten vaak een levensduur van 80.000 tot 100.000 mijl . Het goede nieuws? Regelmatig onderhoud en goede rijgewoonten kunnen dit bereik aanzienlijk vergroten, waarbij sommige eigenaren melden dat de batterijduur een indrukwekkende 200.000 mijl bereikt.
Als de hybride accu leeg is, kun je dan nog met de auto rijden? Als de hybride accu helemaal dood is, kunt u niet meer rijden en moet er een andere accu worden geplaatst.