Een diesel bougie bestaat niet. Een dieselmotor werkt namelijk compleet anders. De bougie voor een auto met diesel als brandstof is een gloeibougie. De brandstof diesel wordt ingespoten in de motor en is zelf ontbrandend.
Sommige dieselmotoren kunnen starten zonder de hulp van gloeibougies (indien de buitentemperatuur hoger dan 10 graden is). Andere dieselmotoren hebben constant gloeibougies nodig om te kunnen starten. Gloeibougies warme lucht op in de verbrandingskamer. Dit is van belang, omdat je zo de koude motor kan starten.
Bobines zitten alleen op benzinemotoren, want dieselmotoren zijn anders van constructie en hoeven geen vonk te krijgen. Het diesel-luchtmengsel ontbrandt vanzelf door hoge druk. De bobine is een belangrijk onderdeel want, zonder goed functionerende bobine kan een bougie niet de benodigde felle vonk geven.
Een bougie voor een dieselmotor bestaat uit hard, koolstofhoudend staal. Hij wordt met elektrische spanning tot gloeien gebracht. Wanneer het injectiesysteem het diesel-luchtmengsel in de verbrandingskamer spuit, ontbrandt dit al bij lage motortemperatuur. Het opwarmproces duurt 5 – 30 seconden.
Een gloeibougie verwarmt elke cilinder tot meer dan 1000 graden, zodat de motor kan starten. De gloeibougies helpen de motor vervolgens om minder schadelijke stoffen uit te stoten.
Voorgloeien is eigenlijk het voorverwarmen van de dieselmotor. Bij nieuwere dieselauto's is dit vaak niet meer nodig. 6. De auto is toe aan een servicebeurt.
Lage temperaturen zorgen niet snel voor ontbranding van het mengsel van diesel en lucht in een dieselauto. Om de verbranding bij een koude motor te waarborgen, worden gloeibougies gebruikt als ontstekingshulpmiddel. De gloeibougie verhoogt de temperatuur in de verbrandingskamer van de cilinder voordat de motor start.
Algemeen: Op elke verbrandingsmotor (benzine/diesel) is een startmotor gemonteerd. Deze startmotor zorgt ervoor dat de motor op gang wordt. Het rondsel van de startmotor grijpt in de tandkrans van het vliegwiel, waarna het vliegwiel in beweging wordt gezet.
"verzuipen" van een diesel kan niet , dat is alleen bij een benzinemotor .
Bij de koude start wordt de motor eerst opgewarmd door de gloeibougies om de temperatuur te bereiken waardoor het mengesel kan ontbranden. Arbeidsslag: De inlaat- en uitlaatklep zijn gesloten en de zuiger heeft de lucht onder zeer hoge druk gecomprimeerd.
Diesel verstuiver voor uw auto kopen? De dieselverstuiver verneveld de brandstof in de verbrandingskamer en zorgt zo voor een mengsel van lucht en diesel. De common-rail verstuiver of injector is beter af te regelen qua timing en inspuitduur omdat deze elektronisch kan worden aangestuurd.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Wanneer een bougie versleten is, dan kunt u dit vaak herkennen aan een aantal symptomen. Het meest voorkomende symptoom is een hapering van de ontsteking. En in sommige gevallen zal de auto zelfs helemaal niet meer starten. Voor de ontbranding van de motor zullen de bougies namelijk moeten vonken.
In principe kun je gewoon starten zonder voor te gloeien. Vooral de nieuwere diesels zullen dan vrij makkelijk aanslaan. Echter tijdens het voorgloeien voert de boordcomputer ook nog een aantal interne controles uit. Die controles zijn uitgevoerd als het gloeilampje uitgaat.
Gloeibougies worden blootgesteld aan hoge thermische belastingen en worden om de 50.000 tot 150.000 kilometer vervangen.
Een gloeibougie gaat over het algemeen ongeveer 150.000 kilometer mee.
Wacht bij een 'verzopen' motor tien minuten. Start opnieuw met geheel ingetrapt gaspedaal. In elk geval mag je beslist niet 'pompen'! Op die manier komt er veel meer lucht dan normaal in de verbrandingsruimten en verdampt de overtollige brandstof.
De bougie krijgt stroom vanuit de bobine. Een bougie komt alleen voor bij auto's op benzine of gas, oftewel LPG. Hoe werkt een gloeibougie? Een diesel bougie bestaat niet.
Dieselklop is het geluid, dat in een dieselmotor ontstaat door te snelle ontbranding van het brandstof-luchtmengsel. Dieselklop hoor je, als de ontbranding van de ingespoten hoeveelheid dieselbrandstof als gevolg van een te grote ontstekingsvertraging te lang op zich laat wachten.
Dit komt vaak voor wanneer het brandstoffilter niet op tijd wordt vervangen. Wanneer vaak de tank wordt leeg gereden komt al het vuil van onder uit de tank en verstopt het filter. Bij een verstopt filter is een nieuw brandstoffilter vaak de oplossing van het probleem.
Kleppen in een verbrandingsmotor zorgen voor het inlaten van het brandstof/luchtmengsel, of de lucht (bij dieselmotoren) en het afvoeren van verbrandingsgassen uit de cilinders.
Startproblemen kunnen ontstaan wanneer een bougie versleten is of niet goed is aangedraaid. Dieselmotoren hebben in plaats van bougies, gloeibougies. Een gloeibougie is een elektrisch verwarmingselement waarmee de dieselmotor wordt verhit, zodat de motor kan starten. Als deze niet werken, start uw auto dus niet.
Over het algemeen rijdt een diesel gemakkelijker. Je kunt de koppeling op laten komen en de auto zal rustig wegrijden. Het gaspedaal heb je daar nog niet echt bij nodig. In een benzineauto is dat vaak anders.
Normaal is een motor op temperatuur als de olie tussen de 80 en 90 graden warm is. Als op de tempertuurmeter 90 graden staat dan is dat de koelwatertemperatuur. Dit geeft een indicatie van de temperatuur.
Een gloeistift (gloeibougie) testen
Je test de gloeibougie door met een multi- of weerstandmeter de weerstand te meten. Koppel de draden los voordat je gaat meten. De exacte waarde is voor elke bougie anders, maar je maakt al snel een onderscheid tussen kapot of werkend.