Dieselmotoren hebben ook een gasklep, maar die staat altijd volledig open bij draaiende motor. Dat komt omdat een dieselmotor op een luchtoverschot werkt. De gasklep bij de dieselmotoren dient er alleen maar voor om de motor rustig af te laten slaan; als de klep sluit wordt de luchttoevoer afgesloten.
Het gasklephuis is een belangrijk onderdeel van veel benzinemotoren; het bevindt zich tussen het luchtfilter en de motor. Aan de hand van de stand van het gaspedaal regelt het gasklephuis met de stand van de gasklep de hoeveelheid lucht die naar de motor doorgelaten wordt.
Een gasklephuis regelt de hoeveelheid lucht die de motor binnenstroomt. Zonder zuurstof zal de motor niet kunnen draaien. Een gasklephuis is dus een belangrijk onderdeel van de meeste benzinemotoren. Het gasklephuis bevindt zich meestal tussen het luchtfilter en het inlaatspruitstuk.
Daarom zijn gaskleppen als origineel onderdeel of vervangingsonderdeel bij relatief weinig producenten beschikbaar, waardoor de prijs voor een nieuw vervangingsonderdeel hoog ligt. De prijs voor een nieuwe gasklep begint bij 150 EUR. De ca. 80 EUR voor een servomotor en potentiometer komen daar nog eens bovenop.
EGR-klep defect symptomen
De motor start moeilijk. De motor loopt stationair niet meer regelmatig. De motor stottert of hapert tijdens een rit. Er komt zwarte rook uit de uitlaat.
De EGR-klep – Exhaust Gas Recirculation – zit op veel diesel- en benzinemotoren in de uitlaatzijde van het motorblok. Door deze klep wordt een deel van de uitlaatgassen opnieuw gemengd met de schone inlaatgassen.
Deze sensor stuur de informatie naar de hoofdcomputer van de auto en geeft deze constant updates over de positie van de gasklep. De computer weet wat het brandstofinspuitsysteem moet vertellen in termen van hoeveel meer of minder brandstof in het systeem moet worden geïnjecteerd op basis van de positie van het pedaal.
Als je nu het gasklephuis na demonteren en schoonmaken terug plaatst zal er een andere waarde nodig zijn om de motor weer goed te laten lopen. Nu kan de ECU – RE dat zelf doen, maar daar zal een langere tijd overheen gaan. Wat we dan gaan doen is dus het gasklephuis inleren oftewel inlezen.
Het gaspedaal is een pedaal dat in motorvoertuigen gebruikt wordt om het vermogen van de motor te regelen, door het verhogen of juist beperken van de toevoer van het brandstof/luchtmengsel. Hierdoor kan de snelheid van het voertuig verhoogd of verlaagd worden.
Veel gaspedaalpositiesensoren zijn uitgerust met twee potentiometers om de betrouwbaarheid te vergroten. Elke potentiometer heeft een eigen voeding vanaf de ECU waardoor een dergelijke gaspedaalpositiesensor zes aansluitingen kan hebben.
De stationair regelaar is een klein onderdeel dat voor de werking van de motor belangrijk is. Het regelt de laagste motortoerentallen zodanig dat de motor zonder actief gasgeven niet uitslaat en een constant toerental draait.
Een smoorventiel (ook wel smoorklep of expansieventiel genoemd) is een vernauwing of prop in een gasleiding zodanig dat er een drukverschil ontstaat en het gas de gelegenheid krijgt uit te zetten (te expanderen).
Om het stationair toerental van de motor te regelen, kan een stationair-regelklepmechanisme worden gebruikt. Deze regelt de hoeveelheid lucht die via een bypass om de gasklep gaat.
Het inleren van het Gasklephuis kan worden uitgevoerd EN bij 'Drive-By-Wire' (DBW of E-gas) auto's EN bij auto's met een klassieke (Bowden) mechanische kabel, als er tenminste GEEN Idle Stabilization Valve (ISV) aanwezig is. Als die ISV wel aanwezig is dan is er geen gemotoriseerde controle van de gasklep.
de stappenmotor zit aan de achterkant daarvan, richting dashboard dus, zal wel krap zijn daar. om die los te halen moet je eerst de buis naar het gasklephuis toe losmaken. dan kan je beter bij de achterkant van de behuizing. bovenaan zit de stappenmotor, daaronder zit de sensor voor de stand van de gasklep.
Een EGR klep zit standaard op alle moderne dieselmotoren. De EGR klep bevindt zich in het motorsysteem. De klep zorgt ervoor dat er een verlaging plaatsvindt van de NOx uitstoot van de motor. NOx staat voor stikstofoxide of stikstofdioxide.
De EGR Klep (Exhaust Gas Recirculation) is een verplicht onderdeel in de motor van de auto. Deze klep zorgt voor een verlaging van de NOx uitstoot.
De levensduur van een EGR-klep is doorgaans ongeveer 100.000 kilometer. Echter, u kunt de levensduur zelf aanzienlijk verlengen door de auto goed te onderhouden.
De EGR-klep is een onderdeel dat constante problemen kan veroorzaken die vanwege het ontwerp niet te vermijden zijn. Vanwege de veelal moeilijke toegang en de inspanning die gepaard gaat met vervanging, is de vervanging een dure aangelegenheid. Afhankelijk van het voertuig moet u ongeveer 1.300 - 1.500 euro rekenen.
De EGR klep raakt vaak vervuilt met uitlaatroet. Veel berijders hebben de EGR klep al meerdere keren laten reinigen of vervangen. De kosten hiervoor zijn makkelijk 500 euro. Na verloop van tijd brandt het storingslampje weer en zijn de problemen weer terug.
Een EGR-klep schoonmaken met de Lindemann Total Care Diesel is de goedkoopste en beste oplossing voor het reinigen van de EGR-klep. De formule van de Lindemann Total Care Diesel is uniek op de additievenmarkt.
Een smoorklep is alleen nodig als je de aanvoer niet voldoende kunt afsluiten, zoals bij kachels met kieren, slecht sluitende deuren en luchtschuiven die niet goed werken. De factoren die de “trek” bepalen zijn: schoorsteenlengte en -diameter, bochten en vervuiling. Boven of achteruitvoer van rookgassen maakt niet uit.
Smoorventielen worden in persluchtsystemen gebruikt om de stroomsnelheid – ook wel volumestroom of flow genoemd – van de perslucht te regelen. Door deze stroomsnelheid te regelen, is tevens direct de snelheid van de pneumatische cilinder te regelen.
Hout stoken en het klimaat
Dat is een broeikasgas dat zorgt voor klimaatverandering. Houtkachels en open haarden gaan onzuinig met hout om: een groot deel van de warmte vliegt zo de schoorsteen uit (bij de open haard gaat 90 procent van de warmte verloren, bij de houtkachel 20 tot 40 procent). Dat is niet duurzaam.