De automatische versnellingsbak van een moderne auto heeft tijdig onderhoud nodig. Ondanks de claim van sommige automerken dat spoelen of verversen van de olie niet nodig is, voorkomt dit reparaties en hoge kosten. In moderne automaten zitten zogeheten longlife ATF (Automatic Transmission Fluid) olie.
Olie automaat verversen
Het is verstandig om de olie tussen de 60.000 en 100.000 km te verversen, ook als dit levenslange olie betreft. Daarbij een nieuw filter en magneet voor de automaat. Zoals eerder aangegeven kan dit ook doormiddel van spoelen, dit is enkel een doeltreffende olie verversing.
In de meeste gevallen geven de oliefabrikanten aan dat de maximale vervangingstermijn voor hun longlife automaat olie 80.000 kilometer is. Bij overige oliën wordt er ook wel een max. van 60.000 kilometer geadviseerd.
Afhankelijk van het type automaatbak adviseren wij daarom altijd om de automaatbak van de auto, tussen de 60.000 en de 120.000 kilometer, of 1x per 5 jaar preventief te laten spoelen.
Waarom spoelen? Automatische transmissies hebben periodiek verse olie nodig. Door mechanische slijtage raakt de automaatbakolie vervuild en op termijn leidt dit tot problemen. Voorkom dure versnellingsbak revisies en laat uw automaatbak spoelen om klachten of problemen te voorkomen.
Naast dat deze vaak duurder zijn in aanschaf, zal een een automaat ook duurder zijn bij herstel of onderhoud. Nieuwe automaten maken gebruik van technologie die geregeld worden door verschillende computers in de auto. Gaat er iets stuk, dan bestaat de kans dat ook het brein vervangen moet worden.
Niet remmen, niet sturen. Als je met je auto door de wasstraat gaat kun je zelf ook even in de relax-stand. Want je hoeft vooral dingen niét te doen, zoals niet remmen en niet sturen. Wat je wél moet doen is de motor aanlaten, de versnelling in zijn vrij zetten (of in het geval van een automaat, in neutraal zetten).
Het spoelen van een automaat kan vanaf een €299,- incl btw. Afhankelijk van de hoeveelheid en type olie en benodigde tijd voor aansluiten van de connectoren. Mocht er een filter in het systeem zitten die ook vervangen dient te worden kunnen de kosten hoger uitvallen.
Tegenwoordig is een automaat zelfs zuiniger dan een schakelbak, doordat een automaat meer versnellingen heeft en dus altijd het optimale toerental rijdt. En zodra ook jongere mensen in een automaat gaan rijden, verdwijnt het truttige imago vanzelf. Je kan ook altijd nog voor de gulden middenweg kiezen.
De afstandsringen tussen de tandwielen kunnen versleten zijn. Hierdoor ontstaat zijdelingse speling. Deze axiale speling zorgt soms voor het uit de versnelling springen en een lawaaiige versnellingsbak. Te veel olie in uw automaat kan storingen veroorzaken, schuimen en zorgen voor vloeistof verlies.
Automaatproblemen door versleten ATF
Zoals slecht schakelen, bonken van de transmissie, of slippen van de automaat. Andere symptomen zijn een schommelend toerental of een verhoogd brandstofverbruik. Ook komt het voor dat de kickdown niet meer werkt. In het ergste geval stopt de automaat helemaal met werken.
Moderne auto's met automaat zijn voorzien van een start/stop inrichting en zullen dus bij een verkeerslicht afslaan. De selectiehendel kan dan gewoon in de D stand blijven staan. Zonder start/stop inrichting is het advies om de auto gewoon in de D te laten staan bij een kortstondige stop zoals bij een verkeerslicht.
Versnellingsbak revisie kosten
Toch is een versnellingsbak revisie een goedkoper alternatief dan een volledige vervanging met een nieuwe versnellingsbak. De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW.
In het onderhoudsboekje kunt u nakijken hoe vaak de olieverversing van de wagen dient te gebeuren. De meeste constructeurs zijn het erover eens dat de olie van een voertuig dient te worden ververst: om de 15.000 km bij benzinemotoren; om de 10.000 km bij dieselmotoren.
Het reinigen van uw automaatbak gebeurt met een gepatenteerde reiniger welke aan de automaatolie wordt toegevoegd. Deze reiniger bewerkstelligt dat alle aanslag, sludge en andere vervuiling in ca. 45 minuten met lopende motor/rijdend oplost of losweekt. De vervuiling wordt nadien weggespoeld met schone olie.
Dat klopt. Automaten zijn vaak zo'n € 1.500 tot € 2.000 duurder in aanschaf. Soms is een automaat door het hogere gewicht ook iets duurder in de wegenbelasting.
Automaten zijn duurder
Dit klopt, een automaat is gemiddeld zo'n €1.500 tot €2.000 duurder dan een handgeschakelde auto.
Schakel niet in P tijdens het rijden
De 'P'-stand (voor 'Parkeren') is handig om de auto op zijn plaats te houden wanneer deze geparkeerd staat. Aan de andere kant, wanneer je aan het rijden bent, moet je de 'P' -modus niet inschakelen. Dit de versnellingsbak zou blokkeren en daarom zou beschadigen.
Je mag een automaat wel slepen mits de auto kan lopen, als de auto niet start o.i.d en dus niet kan lopen mag je een automaat niet slepen omdat de bak dan niet gesmeerd wordt. En dit geldt ook voor jouw automaat. Als je hem in zn neutraalmzet ookmals die niet loopt moet je hem gewoon kunnen slepen.
N-stand: nooit tijdens het rijden!
De N-stand heeft bij auto's met automatische transmissie dezelfde functie als bij handmatige versnellingsbakken. Je gebruikt hem dus nooit wanneer je onderweg bent, maar alleen als je ergens stilstaat en je de motor wil laten draaien – bijvoorbeeld tijdens een file.
Rijd je automaat? Kies dan, zowel bergop als bergaf voor handmatige bediening en schakel tijdig terug. Zo kan de motor wat meer toeren maken en kan er ook bij afdalen afgeremd worden op de motor.
Voordelen automaat
Het is lekker comfortabel; de auto regelt het schakelen voor je. Je wordt niet afgeleid door het schakelen, dus hebt meer aandacht voor de weg. De restwaarde van je auto is hoger – tenzij het een heel speciaal model betreft. Vooral in de file neemt een automaat je veel werk uit handen.
De N-stand gebruik je als je in de file staat of ergens geparkeerd staat en de motor wilt laten draaien. Gebruik hem nooit wanneer je aan het rijden bent!