Ook bestelwagens, bussen, autocars, tractoren, zelfs personenwagens, hebben een dode hoek. Het is wel zo dat de oppervlakte van de dode hoek rondom een vrachtwagen het grootst is. Dat heeft vooral te maken met de zithoogte van de bestuurder en minder met de lengte van het voertuig.
De dode hoek is de ruimte rondom een auto waar je vanuit de binnenkant van het voertuig geen zicht op hebt. Deze hoeken worden ook wel blinde hoeken genoemd en kunnen leiden tot levensgevaarlijke verkeerssituaties. Zit je bijvoorbeeld links achter het stuur dan heb je geen zicht op het stukje straat net voor je auto.
Links afslaan: eerst in de binnenspiegel, dan voor de auto, daarna in de linker buitenspiegel en in de dode hoek* (deze zit aan de linkerkant in het voorste zijraam, je kijkt in het verlengde van je linker schouder).
Dode hoeken bij vrachtwagen
Er zijn plekken rondom een vrachtwagen waar u als fietser of bromfietser ineens onzichtbaar wordt voor de vrachtwagenchauffeur. Elke vrachtwagen heeft een aantal dode hoeken. Deze zitten aan de rechterkant, aan de voorkant en aan de achterkant van de vrachtwagen.
Een dode hoek spiegel vergroot uw zicht op achteropkomend en inhalend verkeer. U kunt ook het onzichtbare deel naast uw auto zien, bijvoorbeeld fietsers die in de dode hoek wachten. De dode hoek spiegel is verplicht voor vrachtwagens, maar helpt ook andere bestuurders.
Ook bestelwagens, bussen, autocars, tractoren, zelfs personenwagens, hebben een dode hoek. Het is wel zo dat de oppervlakte van de dode hoek rondom een vrachtwagen het grootst is. Dat heeft vooral te maken met de zithoogte van de bestuurder en minder met de lengte van het voertuig.
Vanaf 1 januari 2021 is het in Frankrijk verplicht om je voertuig te markeren met dode hoek stickers. Deze verplichting geldt voor alle voertuigen boven de 3,5 ton. De dode hoek stickers dien je zowel op de zijkanten als op de achterkant van het voertuig aan te brengen.
Blijf altijd rechts achter de vrachtwagen en zorg dat je de chauffeur via zijn buitenspiegel kan zien, dan ziet hij jou ook.
Vrachtauto's. Vooral bij vrachtwagens is de dode hoek groter, wat het gevolg is van de hooggelegen positie van de cabine en de grootte van het voertuig.
Vlak voor een vrachtwagen en rechts naast de cabine bevindt zich een grote dode hoek. Doordat de bestuurder hoog zit, kijkt hij letterlijk over je als je in de buurt van de cabine staat. Je moet tot 4 meter voor een vrachtwagen gaan staan voor de bestuurder je helemaal kan zien.
Bij dit onderdeel leer je ver vooruit te kijken (scannen) en belangrijke informatie te onderscheiden van minder belangrijke informatie. Door ver vooruit te kijken (minstens 200 meter) kun je beter en makkelijker anticiperen. Goed ver vooruitkijken en bewust waarnemen is een belangrijk onderdeel van veilig auto rijden.
De dode hoek van een groot schip is het stuk voor de boeg dat vanuit de stuurhut niet te zien is. Dat gebied is vaak veel groter dan mensen zich beseffen, zeker als het binnenvaartschip bijvoorbeeld geladen is met containers. In het BPR staat beschreven dat de dode hoek van een schip 350 meter mag zijn.
De dode hoek sensor waarschuwt als er iemand in je dode hoek zit. Door middel van sensoren die achter in de bumper van de auto zitten kan het verkeer detecteren. Zodra er iemand in de dode hoek zit gaat er een lampje branden op de buitenspiegel zodat je weet dat er iets in de dode hoek zit.
Het tegenovergestelde, passieve dodehoekbewaking , betekent - wacht erop - in de zijspiegel kijken. Net zoals de namen variëren, zo ook de uitvoering. Sommige detecteren auto's pas als ze uw achterbumper overlappen (dat wil zeggen, al naast u), terwijl andere auto's detecteren met een afstand van 3-5 autolengtes.
Vrachtwagens moeten aan verschillende eisen voldoen. Ze moeten bijvoorbeeld spiegels hebben waarmee de chauffeur de dode hoek kan zien. Of een tachograaf die de rijtijden en rusttijden registreert.
De spiegelafstelplaats bestaat uit getekende vakken op bijvoorbeeld een parkeerplaats die de verplichte zichthoeken van de spiegels laten zien. Op deze spiegelafstelplaats stelt de chauffeur de spiegels aan de rechterzijde van de vrachtwagen juist af zodat ongevallen voorkomen kunnen worden.
Als jij de bestuurder kan zien, kan hij jou ook zien. Als jij de bestuurder niet kan zien, dan ben je heel waarschijnlijk ook onzichtbaar voor hem. In bochten, op rotondes en kruispunten waar de vrachtwagen links of rechts afslaat, blijf je best ver rechts achter de vrachtwagen.
De vrachtwagenchauffeur
Een vrachtwagenchauffeur moet veel spiegels in de gaten houden. Daarnaast moet hij rekening houden met de weer- en verkeersomstandigheden. Hoe goed hij ook zijn best doet, hij ziet lang niet altijd alles. Daarom is het van belang dat andere verkeersdeelnemers hier ook rekening mee houden.
Veel vrachtwagens hebben meerdere snelheidsborden achterop staan. Bijvoorbeeld een bord met 60 met een rode rand, zeventig met een witte rand en tachtig met een rode rand. Soms staat er zelfs een bord met 100 bij terwijl een vrachtwagen in Nederland maximaal 100 km/u mag rijden.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Voor die lagere limiet is gekozen, omdat vrachtauto's nu eenmaal groter en zwaarder zijn dan personenauto's. Dat maakt ze minder wendbaar in het verkeer en bij een aanrijding richten ze door hun gewicht en omvang meer schade aan.
Hoe zit dat? In Nederland mag een vrachtwagen op de autoweg maximaal 80 kilometer per uur. Maar omdat die maximumsnelheid in een aantal landen in Europa 90 km/uur is, zijn de verplichte snelheidsbegrenzers in vrachtwagens volgens de Europese richtlijn afgesteld op 90 km/uur.
De stickers zijn online te koop in de webshop van AFTRI, voor 78 cent per stuk.
Dodehoekstickers waarschuwen fietsers, voetgangers en andere kwetsbare verkeersdeelnemers voor de dode hoeken. Dat zijn de plekken rondom het voertuig die de bestuurder niet ziet. De stickers zijn 25 cm hoog en 17 cm breed met daarop de tekst: 'Attention - Angles morts' ('Pas op - Dode hoeken').