Bij een SEO analyse analyseer je een website om een beter inzicht te krijgen in hoe goed een website is geoptimaliseerd om beter te scoren in zoekmachines. Na een goede SEO analyse krijg je kaart wat er verbeterd kan worden om meer potentiële klanten naar jouw website te trekken.
In een zoekwoord analyse ga je op zoek naar belangrijke termen die worden gebruikt wanneer mensen zoeken naar jouw product of dienst. Het belangrijkste doel hierbij is dat je de beste woorden vindt, welke het meest relevant zijn en waar niet al te veel concurrentie op zit.
Een SEO traject start altijd met een zoekwoordonderzoek en het bepalen van de concurrentie. Je wil natuurlijk weten of mensen naar jouw product of dienst zoeken. Daarnaast moet het zoekwoord ook nog relevant zijn voor jouw organisatie. Tot slot wil je weten hoe zwaar de concurrentie is voor de betreffende zoekwoorden.
Een keyword analyse geeft inzicht in meerdere aspecten. Zo wordt duidelijk hoe bezoekers zoeken, maar ook wat voor woorden er daarbij worden gebruikt en waarom er gezocht wordt op een bepaald keyword. Er zijn tools beschikbaar die het zoekvolume kunnen bepalen, zoals de Zoekwoordplanner van Google.
Een hele korte zoekwoordenonderzoek die ik vaak doe bij keyword mapping kost ongeveer 10-15 minuten per zoekwoord.
Zoekmachine optimalisatie start je met een zoekwoordenonderzoek. Maak een lijst met woorden (of woordcombinaties) waarvan je denkt dat jouw klanten daar op zoeken bij jouw dienst of product. In de zoekwoordplanner van Google kun je nagaan of er op deze woorden ook daadwerkelijk gezocht wordt.
SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO staat voor het verbeteren van een website, met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, des te groter is de kans dat gebruikers die website bezoeken.
Gebruik rond de 3% aantal keer het zoekwoord per pagina.
Je kunt dus niet zeggen, gebruik het keyword 6x in je tekst, maar kijk naar de hoeveelheid tekst en gebruik met mate (rond de 3%).
Bij SEO-schrijven verwerk je zoekwoorden strategisch in je tekst, zodat je zoekmachines signalen geeft dat jouw tekst precies gaat over de woorden waar een potentiële bezoeker mee zoekt. Vraag en aanbod sluiten op die manier goed mogelijk op elkaar aan.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie en heeft betrekking op je organische zoekresultaten (onbetaald). SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren en heeft betrekking op je betaalde zoekresultaten.
Het meest gebruikte tarief is het tarief per uur. Hierbij betaalt de klant een vaste prijs per uur voor de zoekmachine optimalisatie. Deze prijs varieert bij de meeste bedrijven vaak tussen de 75 en 200 euro exclusief BTW.
SEO, of Search Engine Optimization ('zoekmachine optimalisatie'), is een verzamelnaam voor alle processen die de organische vindbaarheid van een webpagina in zoekmachines optimaliseren.
Een goede SEO biedt een groot voordeel want, des te hoger jouw positie in Google, des te hoger de bekendheid en vertrouwen in jouw bedrijf en des te hoger jouw leads.
De SEO specialist onderzoekt hoe de content van een website geoptimaliseerd kan worden om gevonden te kunnen worden door de zoekmachines. Deze zoekmachines, zoals Google, veranderen continu, dus de taak van een SEO specialist is nooit klaar. De SEO specialist zoekt naar de factoren waar de zoekmachine op let.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2022 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Conclusie: SEO is hard werk.
Indien je bovenaan de zoekresultaten wil staan zal je een serieuze commitment moeten aangaan. Én volhouden.
SEO is voor een beginner gemakkelijk te verwarren met SEA – Search Engine Advertising. SEA speelt zich ook af in de zoekresultaten, maar zijn de betaalde advertenties die bijvoorbeeld boven de organische resultaten getoond worden.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen. En volgens Google Trends zijn de zoekopdrachten naar 'moestuin' dit jaar enorm toegenomen.
Ga op je Android-telefoon of -tablet naar je Google-account. Tik bovenaan op Persoonlijke informatie. Scroll naar Je profielen. Tik daarna op Profielen bekijken.
Uit een onderzoek van maar liefst 9,5 miljard zoekwoorden ontstond de onderstaande top 10 van meest gebruikte zoekwoorden: Youtube (1,361,079,416 zoekvolume) Facebook (1,204,988,365) Google (616,128,363)
Binnen de SEO wereld zal je veel verschillende en uiteenlopende inschattingen krijgen voor hoe lang het duurt om SEO resultaat te behalen. Vaak is er pas resultaat binnen 6 tot 12 maanden. Het kan soms lastig zijn een SEO bureau te vertrouwen, terwijl het lang duurt voordat je resultaat ziet.