Het huidige regeringstoestel is een Boeing 737 BBJ (Boeing Business Jet) met registratie PH-GOV. Het wordt gevlogen door piloten van de KLM. Ook koning Willem-Alexander, die in het verleden een opleiding tot piloot heeft gevolgd, vliegt er regelmatig in.
In een brief aan de Kamer op 4 april 2017 maakte de minister van Infrastructuur en Milieu bekend, dat het kabinet had gekozen voor een Boeing 737 Business Jet als nieuw regeringsvliegtuig. In 2019 werd het nieuwe regeringstoestel met de registratie PH-GOV in gebruik genomen.
Koning Willem-Alexander is jarenlang co-piloot geweest bij KLM. Hello, this is Willy, your captain speaking. De afgelopen 21 jaar vloog Willem-Alexander als co-piloot bij KLM, vertelde hij vanochtend in een groot interview. NOS op 3 sprak met een stewardess die met hem heeft gevlogen.
Niet alleen koning Willem-Alexander, koningin Máxima en hun drie dochters maken gebruik van het regeringsvliegtuig. Ook prinses Beatrix mag (voor de rest van haar leven) vliegen met de PH-GOV.
In 2004 behaalde koning Filip zijn burger-brevet van helikopterpiloot.Tot op de dag van vandaag vliegt hij nog steeds rond met een helikopter. Vlak voor hij koning werd heeft Filip zijn eigen helikopter, een Robinson R44 Raven II, wel verkocht aan het luchtvaartbedrijf Heli & Co uit Spa.
De duurste helikopter is alvast de Sikorsky CH-53K King Stallion die in de huidige (beperkte) aantallen $100 miljoen per stuk moet kosten.
De Mil Mi-26 (Russisch: Ми-26) (NAVO-codenaam: Halo) is een Sovjet/Russische zware transporthelikopter en is in zowel civiele als militaire dienst. Het is de zwaarste en sterkste helikopter in productie.
Toch is turbulentie dus niet geheel ongevaarlijk: Eerdere schade of problemen kunnen worden versterkt. Hoewel zelfs zware turbulentie op zich een vliegtuig niet kan doen neerstorten, kan ze bestaande noodsituaties zeker versterken.
Air Force One is het vliegtuig waarin de president van de Verenigde Staten wordt vervoerd.
Deze soort turbulentie is vrij makkelijk te voorspellen. Piloten bestuderen voorafgaand aan een vlucht de weersvoorspellingen en weten dus vaak wel waar en wanneer ze turbulentie kunnen verwachten. Tijdens de vlucht hebben ze ook nog eens contact met de luchtverkeersleiding en collega's in andere vliegtuigen.
Willem-Alexander vliegt twee of drie keer per maand. "Je moet het bij blijven houden", legt de koning uit. De koning ziet vliegen als een hobby, die hij wel uiterst serieus neemt. "Je hebt de verantwoordelijkheid over een vliegtuig.
Maar KLM is al twintig jaar geleden onderdeel geworden van de Franse firma Air France-KLM en voert desondanks nog steeds Koninklijk in de naam. De site van de koning meldt dat “vestigingen van buitenlandse multinationals” nimmer het predicaat kunnen voeren.
Hij volgde onder meer een opleiding aan het Atlantic College in Wales en bij de Nederlandse Marine en studeerde geschiedenis in Leiden. De koning was bestuurslid van het Internationaal Olympisch Comité en was actief op het gebied van internationaal watermanagement.
Paleis Huis ten Bosch | Paleizen | Het Koninklijk Huis.
Koning heeft geen afwijkend paspoort
Of hem altijd om zijn paspoort wordt gevraagd, weten we nu nog niet zeker. Grappig genoeg staat er in het paspoort gewoon vermeld dat het is uitgegeven 'in naam van Zijne Majesteit de koning der Nederlanden'. In naam van hemzelf dus.
Sinds 1990 bestaat de presidentiële luchtvloot uit twee gemodificeerde Boeing 747-200-vliegtuigen - door de luchtmacht aangeduid als Boeing VC-25 - die alleen Air Force One heten wanneer de president aan boord is, maar door de buitenwacht algemeen zo worden aangeduid.
Oekraïne beschikte lange tijd over het grootste vliegtuig ter wereld, maar dat werd in 2022 vernietigd, toen Rusland het Oekraïense vliegveld Hostomel aanviel. Het Antonov An-225-vrachtvliegtuig is inmiddels ontmanteld, waarbij enkele motoren bewaard zijn gebleven. Herbouw kost naar schatting een half miljard euro.
De Antonov An-225 "Mrija" (Oekraïens: Антонов Ан-225 Мрія) (NAVO-codenaam: Cossack) was een vrachtvliegtuig, ontworpen in de Oekraïense SSR door het ontwerpbureau Antonov. Gemeten naar maximum startgewicht was het het grootste vliegtuig ooit gebouwd.
In de herfst en winter is de kans op turbulentie tijdens het landen en opstijgen het grootst, volgens piloot en vliegangstbehandelaar Kelly Otte. "De angst om per vliegtuig te reizen tijdens deze periode is echter onnodig", verzekert hij.
Statistisch gezien heb je een kans van 1 op 3,2 miljoen dat het vliegtuig waarin jij zit neerstort of een ander ongeluk krijgt. Daarnaast was 2016 een heel veilig jaar: 'slechts' 19 crashes waarbij tenminste een dode viel. En toch, het zal je maar gebeuren.
Helikopters hebben ten opzichte van gewone vliegtuigen (met uitzondering van bijvoorbeeld de Harrier, Yak-38 en de F-35) het voordeel dat ze verticaal kunnen opstijgen en landen, zodat ze geen start- en landingsbaan nodig hebben, in de lucht stil kunnen hangen en zijwaarts en achteruit kunnen vliegen.
helikopters 150 feet (45 meter boven de grond), met beperkingen bij het overvliegen van hoge gebouwen, mensenmassa's en bebouwing; militaire jachtvliegtuigen en transportvliegtuigen niet lager dan 1.200 feet (365 meter boven de grond);