Verplicht sinds 2011. Dieselauto's zijn niet voor niks voorzien van zo'n roet- of partikelfilter. Dit is in 2011 verplicht gesteld om aan de Europese emissie-eisen te voldoen. Auto's van vóór 2011 kunnen ook al een roetfilter hebben, maar voor deze modellen is het niet verplicht.
Door te kijken naar het bouwjaar van uw auto en naar het type brandstof waar uw auto op rijd kunt u achterhalen of uw auto een roetfilter heeft. Bij de nieuwere (diesel)auto's vanaf het bouwjaar 2006 is er meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
Voertuigen die uitgerust zijn met een roetfilter. Oudere diesels (Euro 4 en eerder) zijn niet uitgerust met een dergelijke filter en worden dan ook niet getroffen. Zij zijn enkel onderworpen aan de rookopaciteitstest die al jarenlang bestaat.
Een Euro 3-motor stoot ongeveer 2 keer meer fijn stof uit dan een Euro 4-motor. Met een roetfilter wordt de uitstoot van een Euro 3-motor gelijkaardig aan die van een Euro 4-motor.
In principe beschikken alle auto's die op diesel rijden en na 2012 op de markt zijn gebracht over een roetfilter. Je kan dit voor de zekerheid checken aan de onderkant van je auto. In het verloop naar de uitlaat moet het roetfilter zich bevinden. Het roetfilter ziet er ongeveer zo uit.
Verplicht sinds 2011
Auto's van vóór 2011 kunnen ook al een roetfilter hebben, maar voor deze modellen is het niet verplicht. Al is een roetfilter altijd wenselijk in de strijd tegen milieuvervuiling.
Consequentie van het hebben van geen roetfilter
Vanaf 2011 is een roetfilter al verplicht, maar er werd slechts 'gekeken' of een roetfilter aanwezig is. Nu wordt er hard gecontroleerd. Heeft jouw occasion-dieselauto geen roetfilter bij de APK? Dan wordt je auto afgekeurd en kun je een flinke boete krijgen!
Euro 5- en Euro 6-diesels zijn altijd voorzien van roetfilters, maar ze stoten veel fijnere partikels uit dan roetfiltervrije diesels met een lagere emissienorm.
Vanaf 1 januari 2023 is een werkend roetfilter verplicht.
De deeltjes bestaan meestal uit roet en metaaloxiden. Het is mogelijk om zonder roetfilter te rijden, maar zal op den duur tot veel problemen leiden.
Roetfilter verwijderen is strafbaar
Alle personenauto's die gebouwd zijn vanaf 2011 moeten een roetfilter hebben. Voor bestelauto's geldt dat vanaf 2012. Maar ook auto's en bestelauto's die voor die periode gebouwd zijn is een roetfilter verplicht. Voor deze auto's mag een zogenaamd half open filter gebruikt worden.
Sinds 2018 verbiedt het Gewest geleidelijk vervuilende voertuigen. De lage-emissiezone (LEZ – Low Emission Zone) trapt op de rem voor voertuigen die de luchtkwaliteit schaden en in België elk jaar 9.000 vroegtijdige overlijdens veroorzaken.
Roetfilter verplicht
Sinds mei 2018 moet bij een dieselvoertuig een roetfilter aanwezig zijn waar de gemeten deeltjesmassa kleiner of gelijk is aan 0,005 g/km.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Doorrijden met een verstopt roetfilter kan leiden tot onherstelbare beschadiging en daarmee noodzakelijke vervanging van het roetfilter.
Je kunt doorgaans ongeveer 1000 kilometer rijden voordat het roetfilter vol komt te zitten en deze gereinigd moet worden.
Biedt het automatische regeneratieproces geen soelaas, dan kan de dealer het roetfilter reinigen. Lukt dat niet meer, dan zal het vervangen moeten worden. Vervanging van het roetfilter is niet goedkoop. Reken op een bedrag van minimaal € 1.000.
Euro 6 norm
De meest recente emissienorm Euro 6 is sinds 2015 van kracht. Om aan deze norm te voldoen zijn alle nieuwe vrachtwagens, heftrucks en treinen die diesel verbruiken voorzien van efficiëntere motoren en uitgerust met een roetfilter. Deze roetfilters kunnen de uitstoot van fijnstof tot wel 99% beperken.
De belangrijkste verandering tussen euro 4 en euro 5 was de introductie van roetfilters (DPF's) voor dieselvoertuigen. Alle nieuwe auto's werden onderworpen aan een nieuw limiet voor deeltjesaantallen. DPF's vangen 99% van alle deeltjes en zijn aangepast aan elke nieuwe dieselauto.
Een diesel die 250.000 tot 1 miljoen roetdeeltjes produceert, krijgt een waarschuwing om aan te geven dat de roetfilter niet naar behoren werkt en er een aanpassing (reinigen of vervangen) moet gebeuren. Voertuigen die meer dan 1 miljoen roetdeeltjes per kubieke centimeter uitstoten worden meteen afgekeurd.
Per 1 januari 2023 maakt de deeltjesteller onderdeel uit van de APK voor dieselmotoren. Het meten van de uitstoot van Euro 5 en 6 dieselvoertuigen met roetfilter moet worden gemeten met een door NMi goedgekeurde deeltjesteller. De deeltjesteller van VLT is een van de eerste met een NMi-goedkeuring.
Vanaf 1 januari 2023* is er een nieuwe APK roettest in Nederland voor alle dieselmotoren met een fabrieksmatig gemonteerd roetfilter, ook wel de “deeltjesteller test” genoemd. De focus voor deze test ligt op dieselmotoren waar een roetfilter is verwijderd of niet goed functioneert.
Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al snel een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het je ook minder arbeidsuren kost.