IGTV is een manier om binnen de Instagram-app lange video's te posten en te delen met je volgers. Hoe lang deze video's zijn, verschilt per account: de tijdsduur ligt tussen de 10 minuten en kan oplopen tot wel een uur! Wel moeten de video's op Instagram TV minimaal 1 minuut lang zijn.
Instagram videolengte
* Instagram video's in een normale post mogen maximaal 60 seconden lang zijn, maar je kunt wel langere video's uploaden en ze dan zelf inkorten. * Instagram Stories-video's mogen maximaal 15 seconden lang zijn. * Instagram livestream video's mogen 60 minuten duren.
Ze verschillen allemaal in de maximale lengte en hoe de video online komt de staan. IGTV en Reels hebben een volledig scherm tot beschikking en de video in je feed bijvoorbeeld niet. Bij IGTV kun je lange video's van maximaal een uur posten en in het 'Home' feed heb je maximaal één minuut.
Gewone Instagramvideo's, die je in een bericht deelt, mogen niet langer mogen zijn dan een minuut. Maar als je een geverifieerd of groot account hebt kun je via IGTV wel tot een uur aan (verticale) video uploaden (voor de rest van ons is de max 10 minuten).
Hoogstwaarschijnlijk voldoe je niet aan één of meerdere van onderstaande voorwaarden. Jouw IGTV video's dienen: tussen de 15 seconden en 10 minuten lang te zijn. De maximale bestandsgrootte voor video's van 10 minuten of korter is 650 MB.
Instagram doet een stap terug in het promoten van zijn YouTube-concurrent IGTV. Het opvallende icoontje van IGTV in de Instagram-app is nu verdwenen. Anderhalf jaar nadat Instagram zijn videoplatform IGTV lanceerde, lijkt de dienst nu te stoppen met het opdringen van de video-app aan zijn gebruikers.
Met Reels kun je video's van 15 seconden bestaande uit meerdere clips opnemen en bewerken met audio, effecten en nieuwe creatieve tools.
Instagram heeft de knop voor zijn videodienst IGTV uit de reguliere app gehaald. De knop die leidde naar deze videosectie werd nauwelijks gebruikt. Op IGTV kunnen langere video's worden geplaatst dan in de standaard Instagram-app, waar video's maximaal een minuut duren.
Anders dan bij Stories waar je filmpjes van 10 seconden kunt posten, kun je met IGTV video's van 10 minuten uploaden (als je geverifieerd bent of veel volgers hebt tot wel een uur) die niet na 24 uur verdwijnen. Dit geeft je heel wat meer vrijheid als het aankomt op content creatie.
Instagram en TikTok blijven natuurlijk wel hele andere platformen. Gaat het vooral om grappige video's dan kan je TikTok gebruiken. Doorgaans zit er op TikTok namelijk ook een wat jonger publiek. Instagram heeft een veel bredere doelgroep en op Instagram zijn bijvoorbeeld al een hoop bedrijven actief.
Video's moeten een minimale beeldfrequentie van 30 beelden per seconde en een minimale resolutie van 720 pixels hebben. De maximale bestandsgrootte voor video's van 10 minuten of korter is 650 MB. De maximale bestandsgrootte voor video's tot 60 minuten is 3,6 GB.
Vroeger werd geroepen dat één minuut en dertig seconden de maximale tijd was om je video interessant te houden. Tegenwoordig is het verhaal en de content leidend. Zolang je verhaal boeiend is, zo lang mag de video zijn. Nog steeds geldt dat online een snelle wereld is, dus hoe korter hoe beter.
Houd je video voor social media daarom maximaal één minuut voor Facebook en LinkedIn, 30 seconden voor Instagram en hooguit een paar seconden voor social advertising. Dit is de optimale lengte om engagement en gedeelde content te genereren.
Het eerlijke antwoord is: nee. Het is onmogelijk om je profielbezoeken op Instagram te zien. De app houdt je bezoekersaantallen niet bij. Wel kun je via de likes en reacties zien wie je foto's of filmpjes bekijkt.
Instagram Stories: langere video's
Video's die je maakt vanuit de Instagram-app zelf (dus niet inlaadt vanuit de galerij) mogen voortaan langer zijn. Je houdt gewoon de opname-knop ingedrukt. Als deze aan het limiet van 15 seconden zit, dan zie je een kleine thumbnail verschijnen, met een tweede ernaast.
IGTV begint video's af te spelen van zodra je de app opent, net zoals… je tv! Je hoeft dus niet steeds eerst een zoekopdracht in te typen. Bovendien heeft Instagram TV ook kanalen, in dit geval die van de video creators zelf. Iedereen kan een eigen kanaal starten en video's uploaden.
De serie maak je aan als je de eerste IGTV uploadt en dan kun je zelf in de titel het nummer van de aflevering aangeven. Wanneer je de volgende aflevering gaat uploaden kun je gewoon de serie aanvinken en weer je nummer in de titel zetten.
Het biedt een overzicht in jouw eigen content, Instagram gebruikers die jij volgt en wie jou volgen, jouw biografie, opgeslagen verhalen en foto's waarin je getagd bent.
De belangrijkste verschillen tussen deze bewegende beelden op Instagram: Met Reels heb je meer filters, bewerkingstools en een muziekbibliotheek. Bij Reels kunnen anderen jouw originele audio in hun video's gebruiken. Bij Reels kunnen anderen een remix maken, waarin jouw Reel voorkomt.
Het is onmogelijk om je profielbezoeken op Instagram te zien. De app houdt je bezoekersaantallen niet bij.
Waarom zou je Instagram reels inzetten voor bedrijven? Doormiddel van Instagram kun je interactie creëren met je volgers. Dit is ook een belangrijke reden waarom je Instagram wilt inzetten voor bedrijven. De functie reels speelt in op korte video content waardoor je snel de aandacht van een bezoeker kunt trekken.