Op elke moderne auto zit ABS. Dat is kort voor Anti Blokkeer Systeem: een slimme techniek die voorkomt dat de wielen van je auto blokkeren bij een noodstop.
Tegenwoordig is ABS geen optie meer en is nagenoeg iedere personenauto ermee uitgerust. De technologie die ervoor zorgt dat de wielen tijdens het remmen niet blokkeren, werd in 1929 voor het eerst toegepast op vliegtuigen. Daarna duurde het even voordat de technologie overwaaide naar onze auto's.
Ja, alle moderne auto's hebben standaard ABS-remmen . ABS werd een wettelijke vereiste in alle nieuwe personenauto's vanaf 2004.
ABS is aanwezig in alle auto's die gebouwd zijn na 2004 en dit is verplicht gesteld door Europese regelgeving. Je herkent dit door een rond gevormd controlelampje waarin de letters "ABS" worden weergegeven. Het is meestal oranje van kleur, maar kan soms geel of zelfs rood zijn.
Kan ik zonder ABS rijden? Ja, je kunt gewoon rijden in een voertuig zonder ABS of met een niet meer werkend ABS. Bedenk wel dat ABS een grote bijlage levert aan de veiligheid wanneer je hard moet remmen.
Op elke moderne auto zit ABS. Dat is kort voor Anti Blokkeer Systeem: een slimme techniek die voorkomt dat de wielen van je auto blokkeren bij een noodstop.
Voertuigen zonder ABS lopen een groter risico om de controle te verliezen bij plotseling of hard remmen . Slippreventie: ABS voorkomt dat wielen blokkeren en slippen tijdens het remmen, wat een veelvoorkomende oorzaak is van ongelukken. Zonder ABS lopen voertuigen een groter risico om te slippen en de controle te verliezen.
Om te controleren of uw auto ABS heeft, kijkt u of het ABS-lampje op het dashboard brandt , raadpleegt u de handleiding van uw auto of gebruikt u een VIN-decoder om de functies van uw auto te bekijken.
Bij de keuring is het blijven branden van het ABS-storingslampje een afkeurpunt wanneer de auto van bouwjaar 2018 of nieuwer heeft. Voor oudere auto's zorgt het wel voor een reparatieadviespunt op het keuringsrapport, maar niet voor een afkeuring.
Nagenoeg iedere nieuwe motorfiets heeft ABS, en vanaf komend jaar is het zelfs verplicht. Maar één probleem blijft hardnekkig bestaan: bij een noodstop kan het achterwiel het contact met het asfalt verliezen. In het slimste geval eindigt dat met een voorwaartse salto.
Als u snel moet stoppen en uw voertuig niet is uitgerust met een antiblokkeersysteem (ABS), moet u: Het rempedaal stevig en gelijkmatig indrukken, niet pompend remmen. Het voertuig in de gewenste richting sturen. Voorkom dat de wielen blokkeren door de remdruk geleidelijk en geleidelijk toe te passen.
ABS is niet zomaar uit te schakelen. Het systeem zorgt ervoor dat bij hard remmen de wielen niet blokkeren, dus dat de auto bestuurbaar blijft. Een noodstop kan in elke situatie onverwacht nodig zijn, zelfs bergopwaarts.
Eerste productieauto met ABS: Chrysler Imperial uit 1971 (hoewel dit een primitief systeem was) Eerste moderne elektronische ABS: Mercedes-Benz S-Klasse uit 1978. Wijdverbreide toepassing in luxe auto's: midden jaren 80. Veelvoorkomend in de meeste auto's: jaren 90.
Zijn er ook nadelen aan het ABS-systeem? Waar het ABS op een normale weg voor een kortere rem kan zorgen, zorgt het op een gladde of natte weg juist voor een langere remweg. Omdat de wielen op een hele natte of gladde weg heel snel blokkeren moet het ABS continu ingrijpen waardoor de remweg verlengd wordt.
In tegenstelling tot een traditioneel remsysteem dat de wielen blokkeert en het manoeuvreren van een voertuig in zo'n situatie een uitdaging maakt, maakt ABS gebruik van geavanceerde sensoren en geeft het ritmische impulsen af die voorkomen dat de wielen blokkeren . Dit betekent dat de bestuurder betere controle over het voertuig kan behouden in het geval van extreem remmen.
Het meest vaak voorkomende symptoom van een defect in de ABS is het branden van het ABS lampje op uw dashboard. Dit is vergelijkbaar met het motorstoringslampje, alleen dan voor de ABS. Als er een probleem is ergens in de module, zal dit lampje gaan branden om u erop te wijzen dat er naar gekeken moet worden.
Hoewel een voertuig niet door de APK komt als het ABS-waarschuwingslampje brandt , zal het niet door de keuring komen. Een keuring is immers niet bedoeld om te slagen/af te keuren.
Wanneer alleen het ABS lampje brand, kan het geen kwaad om door te rijden naar de dichtstbijzijnde TOP Merkspecialist bij u in de omgeving. Zo voorkomt u het risico dat er een noodstop grote gevolgen zal hebben. De auto hoeft niet direct langs de weg gezet worden.
Voor het laten vervangen van een ABS-sensor liggen de kosten rond de € 90 en de € 200. Hierin zijn de prijs voor een nieuw onderdeel en het arbeidsloon inbegrepen. Verschillen doen zich voor in de tijd die de monteur nodig heeft, aangezien de hoeveelheid werk varieert al naar gelang het automodel.
Om te controleren of je auto ABS heeft, kun je tijdens het starten van de auto op het dashboard kijken. Veel auto's hebben een ABS-indicatorlampje dat kort oplicht en vervolgens uitgaat zodra de auto is gestart. Dit betekent dat het ABS-systeem goed functioneert en klaar is voor gebruik.
Welke auto's hebben ABS? Vrijwel alle auto's die in deze eeuw op de weg zijn gekomen, hebben ABS. Van BMW tot Suzuki, van Peugeot tot Rolls-Royce. Er zijn echter uitzonderingen, in de vorm van Spartaanse sportwagens, die er juist prat op gaan dat ze vrij zijn van rijhulpsystemen.
ABS ('Advanced Braking System') is voor nieuwe typegoedkeuringen verplicht vanaf 1-1-2016. Voor bestaande typegoedkeuringen en reeds geproduceerde voertuigen geldt echter de datum van 1-1-2017.
Het repareren/vervangen van een ABS-sensor kost meestal €200 tot €300. Terwijl een reparatie aan de ABS-pomp zomaar €1200,- kan gaan kosten. Deze onderdelen gaan gelukkig wel lang mee. Reken maar op 10 jaar of langer.
Er zijn veel dingen die u moet doen en kopen om een werkend ABS in uw auto te monteren. U hebt dingen nodig zoals drukregelaars, die de remvloeistof verdelen over alle wielen.U hebt ook de sensoren en triggers voor het wiel nodig, en waarschijnlijk de nieuwe rotors .
Als een van de belangrijkste onderdelen van een werkende auto, zijn de remmen van uw voertuig ontworpen om te werken, ongeacht wat er met het ABS-systeem gebeurt. Dus ja, uw auto kan nog steeds stoppen zonder ABS .