Een alcoholtest is niet meer verplicht in de auto. Ook een verbanddoos en brandblusser zijn niet verplicht.
Frankrijk was het enige land waar je een alcoholtester in je auto moest hebben. In geen enkel ander land binnen Europa is een alcoholtester verplicht. Dat maakt het gemakkelijker om te reizen.
Met de auto
Om te mogen rijden in Frankrijk dien je in het bezit te zijn van een geldig nationaal rijbewijs (inwoners van buiten de Europese Unie hebben een internationaal rijbewijs nodig), geldige kentekenpapieren (in Frankrijk "carte grise" genoemd) en je verzekeringsbewijs.
In de auto is in Frankrijk een fluovestje, een verbanddoos en een gevarendriehoek verplicht.
Heeft u geen milieusticker voor Frankrijk en rijdt u toch een Franse milieuzone binnen, dan riskeert u een boete van €68,- . De boete voor vrachtwagens en bussen bedraagt €135,-.
Frankrijk: verboden, Flitsmeister geeft er enkel 'gevarenzones' in plaats van concrete flitspalen aan. Duitsland: verboden. Apps zoals Waze en Fitsmeister mag je niet gebruiken in de auto.
Je riskeert een boete van €68 als je een verplichte milieuzone in Frankrijk zonder vignet binnenrijdt of er parkeert. Op dagen van extreme vervuiling zijn er soms ook politieblokkades rond de grote steden, waarbij alleen de schoonste auto's (categorie 0 t/m 3) mogen doorrijden.
Als je echter wat meer tijd hebt kun je er ook voor kiezen om de tolwegen te vermijden en de (vaak rustigere) Franse binnenwegen te nemen. Bekende tolwegen zijn de Autoroute du Soleil (A6/A7) in het oosten van Frankrijk en de Autoroute l'Aquitaine (A10) in het westen.
Met deze test kunnen bestuurders, bij twijfel over de hoeveelheid alcohol in hun bloed, zelf bepalen of ze wel of niet in staat zijn hun voertuig te besturen. Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,5 promille (wat ongeveer overeenkomt met 0,25 milligram alcohol per liter uitgeademde lucht).
Vanaf 1 juli is het namelijk verplicht om naast een veiligheidshesje en een gevarendriehoek ook een alcoholtest in de auto te hebben. Die zijn te koop bij tankstations, de ANWB en zelfs supermarkten. Met de blaaspijpjes kunnen automobilisten zelf controleren of ze meer alcohol hebben gedronken dan toegestaan.
Zo werken Franse tolpoortjes
Bij aankomst kies je één van de tolpoortjes. Aan de bestuurderskant krijg je een kaartje, daarna gaat de slagboom omhoog. En kun je verder rijden. Aan het einde van de tolweg betaal je tol met je creditcard of contant.
Volgens de Nederlandse wet is het rijbewijs en kentekenbewijs verplicht in de auto. De politie mag er altijd om vragen en neemt geen genoegen met een kopietje. Als je deze documenten niet bij je hebt, riskeer je een flinke boete of zelfs een gevangenisstraf.
De wetgeving Crit'Air in Frankrijk is strikt. Er wordt écht gecontroleerd. Je plakt het milieuvignet aan de binnenkant voor je voorruit, rechts onderin. Word je staande gehouden en heb je geen zichtbare milieusticker (of bewijs van betaling)?
Wat kost de milieusticker voor Frankrijk? De kosten voor het Crit'Air vignet zijn €4,21 inclusief de verzendkosten naar Nederland. De levertijd is maximaal 30 dagen.
In het algemeen krijgen voertuigen met een elektrische motor de groene sticker. De paarse sticker is voor hybrides, voertuigen met een gasinstallatie of met benzine- en dieselmotoren van de laatste jaren. De opvolgende gele en oranje stickers zijn voor al wat oudere voertuigen met benzine- en dieselmotoren.
Flitsmeister geeft in Frankrijk niet de locatie van flitspalen aan, maar werkt met gevarenzones.
In Frankrijk wil de overheid graag snel haar geld hebben, en wil men daar best iets tegenover stellen. De officiële boete voor een snelheidsovertreding tot en met 20 km/u bedraagt 68 euro. Betaal je die meteen of binnen 15 dagen, dan wordt het 45 euro. Doe je er langer dan 45 dagen over, dan ben je 180 euro kwijt.
De milieusticker is via de officiële website certificat-air.gouv.fr te bestellen. Advies: Lees eerst het stappenplan hieronder. Ter plaatse kopen of bestellen per post is niet mogelijk. De sticker is niet verkrijgbaar bij de ANWB.
Over het algemeen ontvangen voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2000 en vóór 1 januari 2006 een gele milieusticker. Leverde de fabrikant echter al in deze periode het voertuig af met een motor in emissieklasse Euro-4, dan ontvangt het voertuig een groene milieusticker.
Er zijn geen speciale Umweltplakette-eenheden, maar wel controleren verkeersagenten op de aanwezigheid van een milieusticker. Dit gebeurt vooral bij geparkeerd staande auto's. Moet je slechts een klein stukje door de Umweltzone rijden en verlaat je deze weer zonder te stoppen, dan is het risico dus nog te overzien.