Heb je garantie op een tweedehands product?

Uw klant heeft recht op wettelijke garantie bij een tweedehands product. Een tweedehandsproduct moet doen wat de klant ervan kan verwachten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Heb ik garantie op een tweedehands product?

Heb ik recht op garantie als ik een product tweedehands heb gekocht/cadeau heb gekregen? Ja, dat heb je. Wanneer je een product cadeau hebt gekregen, tweedehands hebt gekocht, of bijvoorbeeld hebt geruild op een veiling of marktplaats, dan neem je ook de bijbehorende rechten en plichten van die aankoop over.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op thuiswinkel.org

Hoe lang is de garantietermijn voor tweedehands producten?

Met andere woorden, voor tweedehandsgoederen geldt de garantie van twee jaar indien verder niets wordt vermeld. De verkoper kan dus een kortere termijn vastleggen zonder dat die termijn korter dan één jaar mag zijn (art. 1649quater, Oud Burgerlijk wetboek ).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op economie.fgov.be

Wat is de wettelijke garantie op een occasion?

Sinds april 2022 is de wettelijke garantie op occasions verlengd van 6 naar 12 maanden, als je bij een autobedrijf koopt. Op een tweedehands auto heb je altijd een jaar garantie, ongeacht bedrag of overige garanties-afspraken. Als koper kan je ook geen afstand tekenen van de garantie, zo is per wet bepaald.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op autovisie.nl

Is 2 jaar garantie verplicht?

Op grond van de EU-wetgeving moet u de consument minstens 2 jaar garantie bieden. Dit is de wettelijke garantie die de consument kan inroepen als producten niet goed werken of niet overeenkomen met de beschrijving. Maar in sommige landen geldt een langere garantieperiode vanwege nationale wetgeving.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op europa.eu

Autoverkopers liegen over garantie op occasions

26 gerelateerde vragen gevonden

Heb je altijd recht op garantie?

De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat te doen als je geen garantie krijgt?

Wanneer u een product heeft gekocht dat niet goed blijkt te zijn heeft u recht op herstel (reparatie) of vervanging (een nieuw product). Dit geldt ook indien er geen garantie is gegeven op het product.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rechtdoor.nl

Is 12 maanden garantie verplicht?

De wettelijke garantie gaat met ingang van 27 april 2022 van zes naar twaalf maanden. Na de Tweede Kamer heeft nu ook de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel. De verlenging van de garantietermijn heeft te maken met Europese regels rond conformiteit.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vwe.nl

Wat valt er onder non-conformiteit?

Van een gebrekkig product bij een koopovereenkomst, c.q. non-conformiteit bij een product, is sprake wanneer deze niet de eigenschappen bezit, die hiervan op grond van deze koopovereenkomst mochten worden verwacht. Wanneer dit al bij een normaal gebruik niet kan, is de non-conformiteit een gegeven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op maakadvocaten.nl

Wat valt niet onder garantie?

Gebruik je het product niet naar behoren of krijg je schade door het product onjuist te gebruiken, valt hij niet onder de garantie. Pas je een product of breng je aanpassingen aan het product, dan vervallen alle garanties. Er zit geen garantie op de verpakking van een product.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op warentuin.nl

Heb je garantie als je iets op Marktplaats koopt?

Er van uitgaande dat je als particulier met een particulier een koopovereenkomst via marktplaats sluit, geldt het beginsel “garantie tot aan de deur”. Met andere woorden, er is geen ontbinding meer mogelijk zodra de koopovereenkomst gesloten is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op weersinkincasso.nl

Welke garantie is verplicht?

De wettelijke garantie geldt voor alle lichamelijke roerende voorwerpen zoals auto's, koelkasten, meubels, smartphones, … met uitzondering van: water, gas en elektriciteit; goederen die gerechtelijk of in uitvoering van een beslag zijn verkocht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op economie.fgov.be

Wat als verkoper garantie niet nakomt?

Lukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijke tijd, dan kun je de koop ongedaan maken. Vraag dan je geld terug. Wil je het product houden, dan kun je ook een beroep doen op prijsvermindering. De verkoper moet dan een deel van het aankoopbedrag aan je teruggeven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Is een handelaar verplicht garantie te geven?

Een professionele autohandelaar is verplicht om 2 jaar wettelijke garantie te geven op een nieuwe auto. Koopt u een tweedehandsauto bij een professional, dan heeft u in principe recht op 2 jaar wettelijke garantie. MAAR omdat het een occasion betreft mag de verkoper deze wettelijke garantie verkorten naar 1 jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wijkopenautos.be

Is commerciele garantie verplicht?

Ze is verplicht: u hebt er automatisch recht op tegenover de eindverkoper die u het goed verkocht heeft; U moet er dus niet over onderhandelen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op economie.fgov.be

Hoe lang moet een product meegaan?

Hoe lang moet een product meegaan? Dit hangt uiteraard af van het soort product dat u gekocht heeft. Een koelkast zal over het algemeen langer mee moeten gaan dat bijvoorbeeld een koptelefoon voor uw mp3-speler. Er is dus niet exact aan te geven hoe lang u een product zonder problemen zou moeten kunnen gebruiken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op judex.nl

Wat zijn je rechten als consument?

Het consumentenrecht omvat wetten en regels die de consumenten beschermen bij aankoop van producten. Het consumentenrecht geeft regels om de rechten, en soms ook plichten, van de consument in het handelsverkeer vast te leggen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridisch.nl

Waar heeft de klant recht op bij een non conform product?

Een consument heeft recht op een product dat op basis van de koopovereenkomst voldoet aan de redelijke verwachtingen. Is dit niet het geval, dan moet u als verkoper het product binnen een redelijke termijn repareren of vervangen. Als verkoper mag u de consument niet naar de fabrikant van het product sturen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tebiesebeek.nl

Hoe lang is de wettelijke garantie?

Zolang u mag verwachten. De 'wettelijke garantie' heeft geen vaste termijn. Ook staat er niet in de wet per product hoe lang het mee moet gaan. De wet zegt alleen dat een product zo lang mee moet gaan als u ervan mag verwachten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Is de wettelijke garantie overal hetzelfde?

De wettelijke garantie geldt voor een periode van twee jaar overal in de EU.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op europa.eu

Wat is Conformiteitsgarantie?

Wat is de wettelijke garantie van conformiteit? Volgens de wet is de verkoper verplicht om de consument goederen te leveren die voldoen aan de koopovereenkomst. Deze bescherming wordt de wettelijke conformiteitsgarantie genoemd en is geldig vanaf het moment dat de auto aan de klant wordt afgeleverd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op eurotarget.com

Wat kan ik doen bij problemen na aankoop van mijn tweedehands auto?

Wat kan ik doen bij problemen na aankoop van mijn tweedehands auto?
  1. Neem contact op met de verkoper. Neem contact op met het bedrijf waar u de auto kocht. ...
  2. Stuur de verkoper een brief. Komt u er met de verkoper niet uit? ...
  3. Ga naar de Geschillencommissie of rechter. Reageert de verkoper niet, of lost hij het probleem niet op?

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Wat te doen bij een miskoop?

Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Heb je recht op garantie zonder bon?

Je kassabon bewaren is belangrijk. Vaak is het ook je garantiebewijs. Ben je de bon kwijtgeraakt en is het product dat je hebt gekocht niet goed? Ook zonder kassabon heb je rechten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Heb ik recht op geld terug?

Geld terug en retourkosten

Binnen 14 dagen nadat je de verkoper hebt laten weten dat je van de koop afziet, moet hij je het aankoopbedrag terugbetalen. Maar hij mag daarmee wachten totdat hij het product heeft ontvangen. Of als jij bewijst dat je het product hebt teruggestuurd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Populaire vragen