Verplicht in de auto in Frankrijk Denk verder aan reservelampen en een reservewiel. Je wordt geadviseerd om deze mee te nemen.
Ook een reservewiel (tenzij je run-flat banden hebt) en reservelampjes voor de buitenverlichting van je auto of camper zijn verplicht. Wanneer een buitenlamp, zoals een koplamp, richtingaanwijzer of remlicht, kapot gaat moet deze namelijk meteen worden vervangen.
Ze zijn over het algemeen een handig veiligheidsitem om mee te nemen in uw voertuig als u de ruimte hebt. Hoewel er geen specifieke vereiste is om een set reservelampen mee te nemen , moet u er wel voor zorgen dat al uw lampen altijd werken.
Ga je met de auto naar Frankrijk, dan ben je verplicht om een gevarendriehoek en een veiligheidsvest bij je te hebben.
De wettelijke leeftijd om te rijden in Frankrijk is 18. Alle bestuurders moeten te allen tijde hun geldige rijbewijs bij zich hebben, maar buitenlanders hebben ook een aantal andere documenten nodig. Deze omvatten het V5-certificaat en een bewijs van autoverzekering . Een andere is uw paspoort, aangezien u naast uw rijbewijs een vorm van identificatie nodig hebt.
Heb ik koplampconverters nodig in Frankrijk? Ja.Afhankelijk van uw auto heeft u deflectorstickers nodig of moet u de lichtbundel handmatig aanpassen . Dit is zodat u het tegemoetkomende verkeer niet verblindt als u 's nachts aan de rechterkant van de weg rijdt.
Een reservebril of –lenzen in de auto is verplicht in de landen Duitsland, Frankrijk, Portugal, Spanje, Oostenrijk en Zwitserland. Heb je dit niet geregeld als je bijvoorbeeld op vakantie gaat? Dan riskeer je een boete én gevaarlijke verkeerssituaties bij plotseling slecht zicht.
U hoeft geen groene kaart bij u te hebben als u in de EU (inclusief Ierland), Andorra, Bosnië en Herzegovina, IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, Servië en Zwitserland rijdt . U hebt nog steeds een geldige autoverzekering nodig. Ga voor meer informatie naar rijden in het buitenland op Gov.uk.
Frankrijk
De bestuurder is in Frankrijk verplicht een veiligheidsvest te dragen bij pech of een ongeval. De ANWB adviseert om voor alle inzittenden veiligheidsvesten mee te nemen. Bewaar deze op een makkelijk bereikbare plaats. Denk verder aan reservelampen en een reservewiel.
Op een informatiewebsite van het Franse Ministerie van Defensie staat dat de gele koplampen mogelijk verplicht werden vanwege de in die tijd oplopende spanningen met Duitsland. Door de Franse voertuigen gele koplampen mee te geven, zou men buitenlandse voertuigen bij een invasie makkelijker kunnen spotten.
Reserve lampen
Wettelijk gezien bent u ook verplicht om een reservelampset voor uw voertuig mee te nemen, mocht er een defect zijn . Terwijl de meeste automobilisten in het Verenigd Koninkrijk een kapotte lamp zo snel mogelijk laten repareren, acht de Franse politie het noodzakelijk om deze ter plekke te vervangen om veiligheidsredenen.
Wist je dat de Wegenwacht een speciaal universeel reservewiel heeft? Handig als je band lek is en je geen reservewiel bij je hebt. Dankzij het Wegenwacht Reservewiel zijn sommige pechgevallen nu in twintig minuten opgelost, waar dat vroeger twee uur kon duren. Steeds meer auto's hebben namelijk geen reservewiel meer.
Voorheen was het verplicht om in Frankrijk een brandblusser in de auto te hebben. Hoewel deze regel in andere landen binnen de EU nog steeds geldt, is dit in Frankrijk niet meer het geval. Natuurlijk is het wel nog steeds verstandig om deze bij u te hebben.
Reservewiel is niet overal verplicht
Maar in andere landen – zoals Spanje, Tsjechië, Slowakije en Turkije - is een reservewiel nog wel verplicht. Heb je geen reservewiel? Dan moet je in die landen een werkende reparatiekit bij je hebben.
Kan ik ook zonder milieusticker door Frankrijk? Ja, dat kan. Als je buiten de milieuzones blijft, kun je zonder milieusticker naar of door Frankrijk reizen.
Dit betekent dat u geen Groene Kaart nodig hebt om met uw voertuig te rijden en een caravan of aanhanger te trekken in de volgende landen: Andorra, Oostenrijk, België, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Kroatië, Republiek Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, IJsland, Ierland, Italië, ...
In onderstaande landen is het wel verplicht om de groene kaart bij je te hebben en moet deze dus op groen papier gedrukt zijn: Albanië, België, Bosnië en Herzegovina, Israël, Macedonië, Marokko, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Rusland, Servië, Tunesië, Turkije en Wit-Rusland.
Niets is zo vervelend wanneer je tijdens je vakantie pech hebt met je bril of je lenzen een dagje niet kan dragen. Op risico van een boete is het in veel Europese vakantielanden verplicht om een reservebril in je auto te hebben. Dat is zo voor Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje en Portugal.
Er wordt wel geadviseerd om voor alle inzittenden een veiligheidshesje mee te nemen. Een verbanddoos en brandblusser zijn verplicht om mee te nemen in de auto.
Het Europese rijbewijs wordt in Frankrijk aanvaard. Het wegennet in Frankrijk is van goede kwaliteit, en één van de dichtste ter wereld. Op de meeste snelwegen (blauwe borden) wordt er tol geheven. Nationale wegen (groene borden) en departementale wegen zijn gratis.
Meer dan 50 km/uur te hard rijden kost je 1.500 euro en je mag maximaal drie jaar niet autorijden. Rij je door rood? Dan moet je vanaf 135 euro aftikken. Verkeerd parkeren levert boetes vanaf 35 euro op.
Vanaf 28 september 2021 moet u aangeven dat uw voertuig uit het Verenigd Koninkrijk komt wanneer u in het buitenland rijdt. Als uw kentekenplaat de Britse identificatie met de Union Flag (ook bekend als de Union Jack) bevat, hebt u geen Britse sticker nodig om in Frankrijk te rijden.