Gastvrijheid of hospitality draait om het creëren van een comfortabele ervaring voor gasten. Je zorgt ervoor dat ze zich welkom voelen en alles aan hun verwachtingen voldoet, of die misschien zelfs overtreft. Als je gastvrij bent, geef je gasten oprechte aandacht en respect en anticipeer je op hun behoeften.
5) Herken de behoeften, wensen en verwachtingen
De essentie van gastvrijheid is 'inleven en anticiperen op uw gast'. Dit is de kern waar het allemaal omdraait. De behoeften, wensen en verwachtingen van uw klant (her)kennen is de basis van een gastvrije organisatie.
Omgeving en kennis vormen samen de basis van gastvrijheid. Het is belangrijk dat de omgeving ingericht is met zorg en aandacht. De omgeving mag best een knipoog hebben; het hoeft niet clean. Daarnaast moet een zorgomgeving uiteraard schoon, opgeruimd en heel zijn.
Een gastvrije woning creëren
Kies kleuren die resoneren met gastvrijheid. Warme tinten zoals zacht beige, rustgevend groen of gezellige aardetinten kunnen een uitnodigende sfeer creëren. De woonkamer komt tot leven met een kleurrijk tapijt, en de slaapkamer wordt een oase van rust met zachte, kalmerende kleuren.
Bij gastvrijheid draait alles om het creëren van een positieve beleving bij je gasten. Daarbij is het essentieel om te weten wat de verwachtingen en doelen van je gast zijn.
Uit het promotie-onderzoek van Pijls kwamen drie factoren voor gastvrijheid naar voren, namelijk inviting, care en comfort.
Gastvrijheid is een gevoel van de gast. Het gevoel welkom te zijn, gezien te worden, aandacht te krijgen, belangrijk te zijn. Aandacht voor de gast, van begin tot eind. In tegenstelling tot wat veel horecamensen denken is gastvrijheid van de gast.
Een gastvrij ontvangst zorgt in deze situatie voor een kalmerend effect waarbij de klant of gast geholpen wordt in een onbekende situatie. Een bezoeker met frustratie of hoge emoties heeft veel baat aan een gastvrij ontvangst. Een receptionist die goed kan luisteren zet de belangen van de klant of gast voorop.
Kenmerken van een goed gastheer en van een goede gastvrouw zijn: Je vindt het oprecht leuk om andere mensen te ontmoeten. Mensen interesseren jou en je bent bereid om naar de verhalen van de ander te luisteren. Je hebt geduld met jouw gasten.
1. Zuid-Afrika. Net als dat de echte Big Five in Zuid-Afrika te vinden is, weet het land ook de hoogste score in de Big Five persoonlijkheidstest binnen te harken, met een score van maar liefst 34,63.
GASTVRIJHEID ALS GEDRAG EN ERVARING
Als we op deze manier naar gastvrijheid kijken, komen concepten als vrijgevigheid, vriendelijkheid, de relatie tussen gastheer en gast, entertainment en vrijgevige ervaringen aan bod (King 1995). Internationale en interculturele dimensies kunnen in dit opzicht ook interessant zijn.
- De brief aan de Hebreeën vermaant de christenen: 'En vergeet de gastvrijheid niet; door haar hebben sommigen zonder het te weten engelen onthaald.' (Hebr 13,2) Engelen laten altijd een geschenk achter als ze gastvrij worden ontvangen.
Gastvrijheid is een waarde
In bijna alle culturen en religies is gastvrijheid een deugd of zelfs een verplichting. Gastvrij zijn is vaak diep verankerd in onze persoonlijke waarden; je zou het kunnen vergelijken met eerlijkheid.
Gastvrijheid is een omgeving creëren waar de bewoners zich op hun gemak voelen en familie en andere gasten zich welkom voelen. Hierdoor ontstaat meer openheid, meer aandacht en betrokkenheid en meer levendigheid.
Gastvrijheid is het prettige, welkome gevoel dat de gast beleeft bij het contact met de gastheer en de dienst van het bedrijf. Het creëren van een vrije ruimte waar de vreemdeling kan binnenkomen en een vriend kan worden in plaats van een vijand.
Plaats je voeten op gelijke lijn met je schouders.Buig lichtjes door de knieën.Voorkom een 'ingezakte' houding als je staat.Je hoofd, nek en de rest van je wervelkolom moeten één lijn vormen.
Gastvrijheid is een kernwaarde en essentiële competentie of hard skill in sectoren met een gastvrijheidscultuur zoals het toerisme, de horeca (hotels, restaurants, cafés) en hospitality of gastvrijheidsindustrie, en in beroepen waarin je professioneel mensen ontvangt en comfort biedt (bijvoorbeeld als receptioniste, ...
Welkom, veiligheid, empathie, dienstbaarheid, erkenning, verrassing en autonomie zijn zeven ervaringsgerichte dimensies van gastvrijheid die door de service-experts in ons onderzoek werden genoemd.
Niets zegt "gezellig" als zachte en knusse textielsoorten. Voeg wat warmte en textuur toe aan uw studio-appartement met sierkussens, dekens en tapijten . Kies natuurlijke materialen, zoals katoen, wol of imitatiebont, die zacht en uitnodigend aanvoelen. Gebruik verschillende texturen en patronen om diepte en interesse toe te voegen aan uw decor.
Vooral kussens en plaids op de bank, een vloerkleed in de zithoek en gezellige planten hebben veel invloed op de sfeer in je mooie woonkamer. Ook mooie bloemen op tafel, sfeervolle kandelaars en decoratieve objecten doen wonderen.