Elke organisatie, ongeacht de grootte, moet een preventieadviseur aanstellen.Dat is wettelijk verplicht. De preventieadviseur is een sleutelfiguur in het handhaven van veiligheids- en gezondheidsnormen binnen de organisatie. “Voor kleinere bedrijven met minder dan 20 werknemers is dit vaak de werkgever zelf.
Heel vaak krijgen wij de vraag of een preventieadviseur verplicht is voor ieder bedrijf. Het antwoord daarop is vrij eenvoudig: ja, van zodra je één of meerdere werknemers in dienst hebt.
Elke werkgever is verplicht een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk op te richten. Er is dus een kernactiviteit die steeds binnen de onderneming moet worden verricht en waarvoor er een persoon aanwezig moet zijn in de onderneming.
De interne preventieadviseur in je onderneming analyseert risico's en adviseert over preventieve maatregelen. Het is de sleutelfiguur op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn op de werkvloer.
Een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk moet minstens één preventieadviseur tellen. In bedrijven met minder dan twintig medewerkers kan je als werkgever zelf optreden als preventieadviseur.
Een preventie-eenheid, zoals bedoeld in artikel II. 3-17, §1 van de codex, bedraagt 190,23 EUR. De prestaties in het kader van de opdrachten inzake risicobeheer, zoals bedoeld in artikel II. 3-19, §1 van de codex, worden aangerekend aan 145,84 EUR per gepresteerd uur met toepassing van de wegingsfactoren.
Elk bedrijf is verplicht ten minste één (1) werknemer aan te wijzen als preventiemedewerker. Dit mag niet iemand zijn van buiten het bedrijf.
Als preventieadviseur draag je een grote verantwoordelijkheid wat de veiligheid op de werkvloer betreft. Hierbij komt behoorlijk wat kijken, zoals het aangeven van risicoanalyses, het geven van veiligheidsadvies, het rapporteren van arbeidsongevallen en beroepsziekten, het opmaken van verslagen, en ga zo maar door.
Voor zijn opdrachten als preventieadviseur behoort hij niet tot de hiërarchische lijn, voor zijn opdrachten als HR-manager wel. Een leidinggevende kan GEEN preventieadviseur psychosociale zijn, maar kan wel bijvoorbeeld preventieadviseur arbeidsveiligheid of arbeidsgeneeskunde zijn.
Zodra u één medewerker in dienst hebt – ook al werkt die niet fulltime – bent u wettelijk verplicht om zich aan te sluiten bij een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Als werkgever draagt u immers de verantwoordelijkheid om te waken over het welzijn van uw personeel.
Preventieadviseur is een beroep waarvoor werkgevers moeilijk kandidaten vinden om volgende redenen: Kwantitatieve: er zijn te weinig kandidaten voor dit beroep. Dit is een knelpuntberoep.
Het gemiddelde loonbereik als Preventieadviseur ligt tussen 40.900 € en 58.200 €.
Postgraduaat preventieadviseur
Het postgraduaat in de preventieadviseur niveau 1 is een opleiding tot preventieadviseur die voldoet aan de wettelijke vereisten volgens de codex over het welzijn op het werk.
Een preventiemedewerker is verplicht, omdat in de wet staat dat een werkgever zich bij zijn arbobeleid moet laten bijstaan door een of meerdere deskundige medewerkers. Dit is de preventiemedewerker of medewerkers. De preventiemedewerker ondersteunt de directie bij het realiseren van optimale arbeidsomstandigheden.
Elke werkgever die minstens één werknemer in dienst heeft, is verplicht een interne dienst voor preventie en bescherming (IPDBW) op het werk op te richten.
De preventieadviseur van de interne dienst mag niet zomaar uit zijn functie worden ontzet of worden ontslagen.
Bedrijven uit groep A hebben een preventieadviseur niveau 1 nodig.Bij bedrijven uit groep B is dat een preventieadviseur niveau 2. Voor bedrijven uit de groepen C en D is geen specifieke opleiding nodig, maar is wel een basiskennis vereist.
Een goeie preventieadviseur zit niet in zijn of haar ivoren toren, maar komt zonder moeite aan 10.000 stappen per dag.
De preventieadviseur wordt benoemd door de werkgever en in overleg met het CPBW. Aangezien hij zijn taken in volledige onafhankelijkheid moet uitvoeren, kan hij geen lid zijn van het lijnmanagement (werkgeversvertegenwoordiger) en geen vakbondsfunctie binnen de onderneming uitoefenen (werknemersvertegenwoordiger).
Wanneer er geen mogelijkheden zijn om de preventiemedewerker intern aan te wijzen, kun je dit extern beleggen. Je moet dan wel kunnen aantonen dat je in alle redelijkheid niemand hebt kunnen aanwijzen. De OR of de personeelsvertegenwoordiging heeft instemmingsrecht bij het aanwijzen van de preventiemedewerker.
Dat kan iedere betrokken werknemer zijn die affiniteit heeft met arbozaken. Denk aan een HR-medewerker, facilitair medewerker of (bij bedrijven met maximaal 25 werknemers) de directeur zelf.
De drie wettelijke taken van een preventiemedewerker:
Het nauw samenwerken met de ondernemingsraad / personeelsvertegenwoordiging en het geven van advies over de te nemen maatregelen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid.